این خودرو را انسانها نساختهاند! / عکس
در دورانی که هوش مصنوعی در حال بازنویسی مرزهای خلاقیت است، استارتاپ آمریکایی ویتوری با معرفی نخستین هایپرکار طراحیشده توسط هوش مصنوعی، گامی جسورانه در دنیای خودرو برداشته است.
به گزارش تدبیرشرق، امیرمسعود عابدین: ما در دوران جالبی زندگی میکنیم. هوش مصنوعی به کانون اصلی و مهم تبدیل شده و بسیاری از مردم نگران تأثیر احتمالی این فناوری نوپا بر معیشت خود طی چند سال آینده هستند.
تا به امروز، شاهد استفاده گسترده از هوش مصنوعی در طراحی خودرو نبودهایم و چند شرکت با این ایده سر و کار داشتهاند؛ مانند آلپاین که برای تسریع فرآیند طراحی خود بر هوش مصنوعی تکیه کرده است.
استارتاپ آمریکایی ویتوری (Vittori)، ادعا میکند که اولین هایپرکار ساخته شده توسط هوش مصنوعی را تولید کرده است. طرحهای اولیه امیدوارکننده به نظر میرسید، اما هیچ برنامهنویسی نمیتواند روح و احساسی را که طراحان خودرو در هر پروژه به کار میگیرند، بازسازی کند.
ویتوری اخیرا هایپرکار هیبریدی خود را که نام مشخصی ندارد، در میامی رونمایی کرد. اگرچه این شرکت از ذکر مستقیم «هوش مصنوعی» اجتناب میکند، اما واضح است که طراحی خودر حال و هوای دیگری دارد. ویتوری میگوید که این خودرو در توسعه خود از فناوری آیندهنگر استفاده میکند و ما میتوانیم تصور کنیم که این به چه معناست.
طراحی و عملکرد
هایپرکار جدید ویتوری که با همکاری پینینفارینا طراحی شده است، بد به نظر نمیرسد؛ رگههایی از مکلارن GT را در DNA خود دارد، به ویژه در نمای جلو و در نمای کلی. جلوپنجره شش ضلعی آن منحصر به فرد است، با دو ورودی هوای بزرگ در دو طرف و درست زیر چراغهای جلوی فوقالعاده باریک.
قسمت عقب کمی شلوغتر است. چراغهای عقب زاویهدار، چهار خروجی اگزوز را در مرکز سپر احاطه کردهاند. یک دیفیوزر عظیم با جزئیات عمودی تا پایه چراغها بالا میرود، در حالی که تزئینات برنزی در اطراف خودرو، رنگ آبی تیره آن را خنثی میکند. ویتوری میگوید که هایپرکارش تقریباً هماندازه لامبورگینی رووئلتو است.
حتی فضای داخلی نیز با یک صفحه نمایش لمسی عمودی در کنسول مرکزی، دو دریچه تهویه درست بالای آن و یک جداسازی مشخص بین راننده و سرنشین، حس و حال مکلارن را منتقل میکند. پشت فرمان، یک نمایشگر کیلومترشمار نیز وجود دارد.
ویتوری میگوید که هایپرکار آن از یک پیشرانه اختصاصی توسعهیافته توسط Italtecnica استفاده میکند. این شرکت مهندسی ایتالیایی سابقه ساخت موتورهای فوقالعاده قوی را دارد. در این مورد، ویتوری از یک موتور V-۱۲ هیبریدی ۶٫۸ لیتری با یک موتور الکتریکی روی محور جلو تغذیه میکند.
قدرت ترکیبی به ۱,۱۱۰ اسب بخار میرسد، در حالی که تخمین زده میشود این هایپرکار در ۲٫۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. این عملکرد همتراز با رقبای متنوعی مانند فراری ۸۴۹ تستاروسا و کونیگزگ جسکو است. ما هنوز حداکثر سرعت آن را نمیدانیم، اما ویتوری وعده میدهد که شایسته یک هایپرکار خواهد بود.
هدف نهایی
کارلوس کروز، مؤسس و مدیر عامل ویتوری، گفت: «رویای ما ایجاد یک وسیله نقلیه زیبا و پرسرعت بود که احساس و حس ارتباط را برانگیزد. ما نمیخواستیم یک سوپراسپرت دیگر بسازیم – ما میخواستیم چیزی بسازیم که حس پرواز و حس قدرت در نوک انگشتان را ایجاد کند. ما به دنبال ساختن واقعیتی بودیم که در آن عملکرد، زیبایی، کنترل و آزادی بتوانند بدون هیچ سازشی در یک خودرو وجود داشته باشند.»
ویتوری میگوید که نمونه اولیه این خودرو در حال حاضر حرکت میکند، به این معنی که حداقل به تولید نزدیکتر است. تولید این خودرو قرار است به صورت محدود (۵۰ دستگاه) در سال آینده و در ایتالیا آغاز شود. قیمتگذاری آن در تاریخ بعدی اعلام خواهد شد، اما انتظار هیچ قیمتی کمتر از ۱ میلیون دلار را نداشته باشید.
منبع: motor۱