معاون گردشگری تشریح کرد؛ جنگ ۱۲ روزه با گردشگری ایران چه کرد؟
معاون گردشگری با بیان اینکه جنگ ۱۲ روزه در صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی تأثیر منفی داشته است، گفت: بررسیها نشان میدهد بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی حدود ۶ تا ۷ ماه زمان میبرد.
به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، محسن بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری «گردشگری سلامت» که یکشنبه ۱۶ شهریورماه برگزار شد، درباره ضرورت نظارت بر گردشگری سلامت، درباره تاثیر جنگ ۱۲ روزه بر کاهش مسافران کشور، گفت: بررسی تعداد گردشگران ورود به ایران در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته بیانگر این است که میزان آنها ۴۸.۵ درصد افزایش یافته است. روند افزایش گردشگران ورودی به کشور را در اردیبهشت ماه سال جاری تجربه کرد، به نحوی که میزان آنها در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۴.۴ درصد افزایش یافته است. بحرانها و جنگهای منطقهای سبب کاهش شدید میزان گردشگران به کشور شده، به نحوی که میزان گردشگران ورودی به کشور در خرداد و تیرماه سال جاری به ترتیب ۵۲ و ۴۲ درصد کاهش یافت. همچنین مردادماه، کاهش ۲۲ درصدی گردشگران را تجربه کرد و پیشبینیها حاکی از آن است که این میزان در شهریور ماه به نقطه صفر برسد.
بندپی با بیان اینکه بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی برخلاف حوزههای اقتصادی یک فرایند زمانبر است، افزود: بررسیها نشان میدهد بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی حدود ۶ تا ۷ ماه زمان میبرد. اگرچه گردشگری کشور آسیب دیده است اما گردشگری زیارتی و سلامت در بحرانها، کمترین میزان آسیبپذیری را دارند. آمار و ارقام بیانگر این است که سه تا چهارهزار نفر به صورت روزانه در منطقه اروند آبادان برای دریافت خدمات درمانی وارد کشور میشوند.
معاون گردشگری درباره تصویر ایران در عرصه جهانی اظهار کرد: بررسی شرایط در دو دهه اخیر نشان میدهد که کشور از منظر جهانی و از نظر امنیت و چهره بینالمللی، چهره مطلوبی ندارد. کلیدیترین مسئله برای توسعه گردشگری، حس امنیت است. ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی در سال ۹۸ به کشور سفر کردند اما تعداد این افراد به دلیل حادثهای که برای یک تبعه آذربایجانی، تعداد گردشگران آذربایجانی را تا ۱.۸ میلیون کاهش داد.
او درباره تعداد گردشگران کشور در سال گذشته گفت: میزان گردشگران ورودی به کشور در سال گذشته، ۷ میلیون و ۳۹۹هزار نفر ثبت شده است اما بحرانها و جنگهای منطقهای مانند جنگ ۱۲ روزه در صنعت گردشگری و جذب گردشگران تأثیر منفی گذاشته است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه در زمینه تبلیغات گردشگری ضعف داریم، اظهار کرد: ضعف در زمینه تبلیغات گردشگری از عوامل محدودکننده به حساب میآید. هزینه تبلیغات گردشگری کشور به ازای هر گردشگر حدود ۳۰ سنت است و این درحالی که ترکیه برای هر گردشگر بیش از ۱۰ دلار در حوزه تبلیغات هزینه میکند.
او با بیان اینکه توسعه گردشگری مستلزم پیروی از چند راهبرد اساسی است، افزود: در وهله نخست، جایگاه گردشگری در سیاستگذاریهای کشور میبایست ارتقا یابد. گردشگری نه تنها نقش اقتصادی دارد، بلکه سبب اشتغالزایی، ارزآوری، ارتقا سلامت میشود و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی به ارمغان میآورد.
بندپی درباره دیدگاه سازمان جهانی بهداشت نسبت به ایران، گفت: ظرفیتهای طبیعی، بومگردی، میراث فرهنگی و سلامت کشور بسیار زیاد است و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، ایران را در فهرست ۲۰ کشور برتر گردشگرپذیر دنیا قرار داده است. این شناخت جهانی، یک فرصت مناسب برای توسعه گردشگری سلامت و پایدار به حساب میآید.
او در ادامه این نشست اظهار کرد: ارائه خدمات گردشگری سلامت باید به نحوی باشد که ارائه خدمات از زمان پذیرش بیمار تا پایان درمان با نصب و هماهنگی انجام شود. بیمارستانها و مراکز درمانی کشور، نقطه کانونی خدمات گردشگری سلامت در کشور به حساب میآید.
او درباره ماموریت وزارت امور خارجه در حوزه گردشگری سلامت، توضیح داد: ماموریت محولۀ وزارت امور خارجه در ارتباط با گردشگری سلامت این است که با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به فعال کردن ظرفیتهای بینالمللی ورود کند و برای کشورهای هدف گردشگری سلامت، یک رایزن گردشگری سلامت مانند رایزن فرهنگی و اقتصادی که هماکنون در کشورهای دیگر فعالیت میکنند، تعیین کند.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره راهاندازی سامانه جامع گردشگری سلامت، گفت: سامانه جامع گردشگری سلامت در این نشست خبری رونمایی میشود. راهاندازی این سامانه سبب میشود که تمام دادههای حوزه گردشگری سلامت از زمان ورود بیمار به کشور، وضعیت بیمار پس از ترخیص و خدمات ارائه شده به صورت شفاف ثبت شود. هنگامی که شفافیت در ارائه خدمات وجود داشته باشد، نه تنها اعتمادسازی، اعتبار بخشی و برندسازی گردشگری سلامت برای کشور را به ارمغان میآورد، بلکه ارزایابی در سطح بینالمللی را نیز متحول میکند.
بندپی درباره تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری سلامت اظهار کرد: تقسیم وظایف در زمینه تبلیغ، بازاریابی و پذیرش بیماران خارجی به طور کامل مشخص شده است.
او با بیان اینکه برندسازی در حوزه گردشگری سلامت یک ضرورت است، گفت: انسجام دادهها، بازاریابی بینالمللی، تقویت نمایندگیهای کشور در کشورهای هدف و برندسازی میتواند سبب هموارشدن مسیر توسعه گردشگری کشور شود. به طور قطع، گردشگری سلامت به همراه گردشگری زیارتی میتواند یک ظرفیت ویژه برای ارزآوری و تثبیت جایگاه ایران در بازار منطقهای و جهان باشد.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره برگزاری نشستهای گردشگری سلامت در کشور گفت: شهرهای تهران و همدان، میزبان برگزاری نشستهای مهم گردشگری سلامت بودهاند و این نشستها با استقبال چشمگیری مواجه شده است. وضعیت ظرفیت گردشگری در حوزههای شهری، آثار طبیعی، آثار فرهنگی بر سلامت کشور به نحوی است که جایگاه ایران را در حوزه دندانپزشکی، پیوند کبد و درمان ناباروری تثبیت کرده و ما را در میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داده است. اقدامات انجام شده و توسعه زیرساختها میتواند نقش مهمی در جذب گردشگر خارجی و معرفی قابلیتهای واقعی ایران ایفا کند. استمرار برنامهها و تبلیغات هدفمند میتواند راهبرد کلیدی برای ارتقاء جایگاه ایران در عرصه گردشگری جهانی باشد.
او درباره برنامهها برای تقویت گردشگری سلامت اظهار کرد: برنامهریزی ویژهای به منظور تقویت گردشگری سلامت و فرهنگی برای جذب گردشگران از کشورهای منطقه مانند هند، روسیه و چین داریم. این تصمیم در قالب یک پروژه پایلوت با همکاری وزارت امور خارجه عملیاتی میشود و رایزنهای گردشگری در راستای این هدف در برخی کشورها مستقر میشوند. رایزنهای گردشگری مانند رایزنهای اقتصادی و فرهنگی عمل میکنند و مسئولیت معرفی ظرفیتهای گردشگری و گردشگری سلامت کشور به مخاطبان بینالمللی را برعهده دارند.
بندپی با بیان اینکه ۳۰۰ بیمارستان کشور توانستهاند مجوز IPD دریافت کنند، گفت: افزایش ظرفیتها در دستور کار است و بر اساس برنامه هفتم توسعه، تعداد گردشگران ورودی به کشور میبایست به ۱۵ میلیون نفر برسد. نظارت بر مراکز گردشگری و سامانههای مرتبط با آن به همراه ساز و کارهای تشویقی و تمرینی میتواند تضمینی برای انجام درست فعالیتها و ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران باشد.
معاون گردشگری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد هتلهای کشور در مشهد قرار دارد، خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ درصد گردشگران زیارتی کشور به مشهد سفر میکند. شهرهایی مانند همدان، اصفهان و شیراز نیز از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. بررسیها بیانگر این است که ۵۰ درصد دفاتر گردشگری در تهران و حدود ۳۰ درصد در جزیره کیش و اصفهان مستقر است. همچنین بخشی از دفاتر گردشگری در شیراز مستقر است. این ظرفیت بیانگر این است که با بهرهگیری از ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی میتوان در مسیر توسعه گردشگری سلامت و افزایش تعداد گردشگر بینالمللی گامهای موثری برداشت.