حمله دقیق رئیس تویوتا به خودروهای الکتریکی

آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره تویوتا، با طرح این ادعا که خودروهای برقی (BEV) در برخی مناطق ممکن است برای محیط زیست مضرتر از خودروهای هیبریدی باشند، بحث خودروهای الکتریکی را دوباره داغ کرد. او استدلال میکند که تولید و شارژ یک BEV میتواند آلایندگی کربنی بیشتری نسبت به سه خودروی هیبریدی ایجاد کند، به ویژه در کشورهایی که تولید برق به شدت به سوختهای فسیلی وابسته است.
به گزارش تدبیرشرق به نقل از عصر ایران، آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره شرکت تویوتا، با طرح این ادعا که خودروهای تمامبرقی (BEV) در برخی مناطق ممکن است حتی برای محیطزیست مضرتر از خودروهای هیبریدی باشند، بار دیگر بحث خودروهای برقی را داغ کرد. استدلال او بر این مبنا استوار است که تولید و شارژ تنها یک خودروی تمامبرقی میتواند کربن بیشتری نسبت به استفاده از سه خودروی هیبریدی تولید کند، به خصوص در کشورهایی که تولید برق به شدت به سوختهای فسیلی وابسته است.
تویودا برای پشتیبانی از این ادعای خود به آمارهای تویوتا استناد کرد: این شرکت ۲۷ میلیون خودروی هیبریدی فروخته است که به گفته او، میزان انتشار CO₂ را به همان اندازه کاهش دادهاند که ۹ میلیون خودروی تمامبرقی میتوانستند. اما اگر تویوتا آن ۹ میلیون خودروی تمامبرقی را در کشوری مانند ژاپن – که بیشتر برق آن از منابع حرارتی تأمین میشود – تولید کرده بود، مجموع انتشار گازهای گلخانهای در واقع افزایش مییافت.
این موضعگیری، استراتژی کلی تویوتا را در پیگیری گزینههای مختلف پیشرانه به جای تمرکز کامل بر خودروهای برقی منعکس میکند. در حالی که منتقدان استدلال میکنند خودروهای برقی با گذر زمان و تغییر شبکههای برق به سمت انرژیهای تجدیدپذیر پاکتر میشوند، اظهارات تویودا چالشهای مربوط به رویکرد “یکاندازه برای همه” در ترویج خودروهای برقی را در مناطقی که هنوز برق خود را کربنزدایی نکردهاند، برجسته میکند.