استان هااسلایدر

معاون سیاسی فرماندار لاهیجان: نقش شوراها در اداره امور شهرها بی بدیل است

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری لاهیجان

کارگاه آموزشی منتخبین انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر های لاهیجان، رودبنه، املش و رانکوه به میزبانی شهرستان لاهیجان در سالن همایش شهرداری لاهیجان برگزار شد.

به گزارش تدبیرشرق، محمدرضا قربانی شرفشاده معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری لاهیجان روز دوشنبه در جلسه دوره آموزشی توجیهی شوراهای چهار شهر شرق گیلان درلاهیجان بیان کرد: اگر اعضای شوراها در کار و فعالیت جمعی و گروهی ضعف داشته باشند نمیتوانند وظیفه شان را به نحو مطلوب انجام دهند.
وی تاکید کرد: یک شورای کارآمد متشکل از اعضایی است با ویژگی ها و مؤلفه هایی چون تعهد، تخصص، تجربه، ترجیح دهنده منافع عمومی و مردم بر منافع شخصی، مشارکت جو، دارای سعه صدر، توان نقد کردن و نقد پذیر بودن، قدرت جذب حداکثری و دفع حداقلی وغیره…

قربانی افزود: طبیعی است اعضای شورا دارای همه تخصص های لازم امور مدیریت شهری نباشند لیکن ضروری و انتظار است با بهره گیری از مشاوران خبره در تقویت توان کارشناسی شورا اهتمام داشته باشند.
وی درادامه سه حیطه محوری کارکرد شورا ها را انتخاب شهردار، مشارکت جدی در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری امور مربوط به وظایف شهرداری ها و در نهایت نظارت بر عملکرد شهرداری ها اعلام کرد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری لاهیجان گفت: شوراها و شهرداری ها در مدیریت همه جانبه شهری نقش و تأثیرات متنوعی دارند .

وی در این خصوص افزود: ارتباط شهرداری ها و شوراهای شهر با دستگاه های دولتی و در رأس آن فرمانداری، حوزه قضایی و دادگستری و حتی تعامل آنان با نماینده مجلس بر کسی پوشیده نیست و همه موارد مذکور دلالت بر اهمیت شوراها دارد .

قربانی یادآور شد: ۲۴ کمیسیون، شورا یا کار گروه در حوزه سیاسی و اجتماعی فرمانداری و به همین نسبت در حوزه معاونت برنامه ریزی و عمرانی فعال هستند و در تعداد قابل توجهی از آنها نماینده شهرداری و شورای شهر عضویت دارند و برای تحقق مصوبات آنها نقش شهرداری و شورا انکار ناپذیر و بسیار ضروری است.
قربانی در ابتدای سخنرانی خود همچنین به مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی از جمله مواد ششم، هفتم، یکصدم تا یکصدوهفت که مربوط به شوراها می باشد استناد و اضافه کرد همه ی مفاد مذکور و مشابه آن در قانون اساسی تأکیدی بر جمهوریت نظام، مشارکت مردمی، مردم سالاری دینی و مدیریت شهری براساس عقل و خرد جمعی است.

وی خاطر نشان کرد: از یک سو بنیان های اعتقادی برگرفته از آیات قرآنی و روایات ائمه معصومین(ع) پشتوانه نظری تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا است و از دیگر سو تشکیل شوراها در ایران در قالب انجمن های ایالتی و ولایتی به ۱۱۰ سال پیش یعنی خرداد ۱۲۸۶ برمیگردد که حکایت از پشتوانه ی تجربی شورا ها در ایران دارد.

وی افزود : در بعد از انقلاب اسلامی نیز از سال ۱۳۵۸ در جریان تدوین قانون اساسی به موضوع شوراها عنایت ویژه شده است ولی شرایط اجرایی و تشکیل شورا در دولت نخست اصلاحات فراهم شد و در اسفند ۷۷ نخستین انتخاب شوراهای شهر و روستا برگذار و در اردیبهشت ۱۳۷۸ شوراها شروع به فعالیت نمودند.
قربانی در بدو سخنرانی خود از حضور همه کاندیداها در انتخابات اخیر قدردانی و از همه مسئولین و عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات تشکر و به منتخبین این دوره انتخابات به ویژه شرکت کنندگان این کارگاه آموزشی تبریک گفت. کارگاه آموزشی توجیهی منتخبین پنجمین دوره شوراهای شهرهای لاهیجان، رودبنه، املش و رانکوه روز دوشنبه مورخ ۱۲ تیر ماه با همکاری استانداری گیلان و فرمانداری لاهیجان در سالن اجتماعات شهرداری برگزار شد که طی آن اعضای جدید شوراهای این شهر ها با فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی آشنا شدند.

/با مردم

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا