آخرین خبرها

مزیت نسبی کاروانسراها و احیای جاده ابریشم

مزیت نسبی کاروانسراها و احیای جاده ابریشم

وبلاگ > تاجیک، نصرت اله – چین به دلایل گوناگونی و از جمله پیروی از نظریه چینی برای رهایی از محدودیت‌های استراتژیکی، سرمایه گذاری هنگفتی در احیای جاده ابریشم نموده تا بتواند به برنامه های بلند پروازانه این کشور طی برنامه پنجمش که در سال 2015 منتشر شد با اجرای پروژه هائی در عرصه‌ی تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری پاسخ دهد. اینکه هر کشور و یا قدرت اقتصادی جهان این اقدام چینیها را از چه زاویه ائی ببیند، این سرمایه گذاری را می تواند تهدید و یافرصتی برای کشور و اقتصاد خود بداند. اما از آنجا که ایران یکی از مسیرهای عمده این جاده در گذشته بوده که از سه مسیر فرعی زمینی در داخل کشور و یک راه دریائی، غرب و شرق عالم را به هم وصل میکرده است لذا با ظرفیتهائی که در مملکت موجود است می توان در توسعه اقتصادی ایران از این اقدام چینیها استقبال نمود.

زیرا اگرچه با توجه به حضور 65 کشور در این طرح بزرگ که شامل بیش از شصت درصد جمعیت جهان خواهد شد، مسیرهای تجاری جدیدی به روی محصولات چینی باز میگردد، اما بخشی از توسعه زیر ساختهای تجاری ایران نیز می تواند از قبل همکاری با این طرح شکل بگیرد. یک بال طرح یعنی کمربند اقتصادی جاده ابریشم، از چین آغاز و از طریق آسیای مرکزی ، ایران و ترکیه به اروپا منتهی می‌شود و دیگری جاده‌ی ابریشم دریایی قرن 21، چین را در طول مسیرهای دریایی به آسیای جنوب شرقی، آسیای غربی، خاورمیانه ، آفریقا و اروپا غربی پیوند می‌دهد. از مهمترین اهداف این طرح دسترسی چین به بازارهای مصرف در این مسیر و مصون سازی خود از تحولات استراتزیکی است.
در این زمینه سازمان جهانی شهرها برای بررسی ابعد گوناگون این طرح اقدام به برگزاری سلسله نشستهائی در کشورهای مختلف برای اجرای این طرح نمود که در اجلاس دهم که در اروچی ترکیه برگزار شد قزوین به‌ عنوان میزبان سال 2016 یازدهمین اجلاس مجمع شهرداران راه ابریشم انتخاب شد. موضوع کاری این اجلاس که در 13- 14 شهریور 1395 در قزوین برگزار شد یک برنامه افتتاحیه، چهار پنل و یک برنامه اختتامیه داشت و از جاده ابریشم وتقویت کمربند اقتصادی جاده ابریشم و هدف آن که اتحاد و اعتماد دوجانبه، برابری و منافع دو جانبه، فراگیری دوجانبه، همکاری و راهبرد برد- برد تعامل کشورها حمایت نمود. بنابراین هدف از برگزاری آن اجلاس که سراغاز دخالت ایران در این پروزه شد، پیشرفت و بهبود امور فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و دیگر امور اجتماعی در شهرهای واقع در مسیر راه ابریشم بود که با سازماندهی تبادلات در میان مقامات دولتی، سازمان‌های تجاری و انجمن‌های مردم نهاد و غیردولتی از شهرهای سراسر این مسیر انجام می‌گیرد.
در این اجلاس همچنین برارتباط در سطوح سیاست‌گذاری، ترافیک، تجارت، امور ارزی و شهروندان به‌علاوه تبادل عقاید و نظرات در میان شهرهای کمربند اقتصادی جاده ابریشم تاکید گردید. بنابراین یازدهمین اجلاس که با حضور نمایندگانی از کشورهای قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم برگزار گردید فرصت مناسبی بود برای بخشهای گوناگون اجتماعی و اقتصادی ایران و سایر شرکت کنندگان جهت تبادل نظر در زمینه مسائل مختلفی که میتواند به ابعاد مختلف این پروژه جهانی و برنامه ریزی برای احیای جاده ابریشم کمک کند. لذا یکی از اهداف اجلاس نحوه همکاری شهرداریهای شهرهای جاده ابریشم برای احیای این جاده و نقش آن در فرهنگ و تجارت جهانی است تا بتواند به صلح و همنوائی بین شهروندان جاده ابریشم منجر شود.
برای برنامه ریزی بهتر و فراهم نمودن زمینه مشارکت این شهرداریها، با همت شهردار و مسئولین شهرداری قزوین سلسله نشستهائی در شهرهای این مسیر برگزار گردید که به همت و میزبانی شهرداری دامغان روز چهارشنبه چهاردهم تیرماه سال جاری نیز یکی دیگر از این نشستها برگزار خواهد شد تا ضمن جمعبندی دستاوردهای جلسات گذشته، به بررسی اخرین وضعیت این پروژه جهانی نیز پرداخته شود .
در این زمینه بناهای تاریخی بطور اعم و کاروانسراها بطور اخص بعنوان میراث مشترک بشری یکی از مهمتری بخشهای تشکیل دهنده هویت بشری هستند که هم تاثیر به سزائی در معماری شهرها خواهند داشت و هم تاثیرات زیر ساختی گردشگری و هم محلی برای ازدیاد ارتباطات انسانی. در این راستا کمیت و کیفیت ارتباطات شهروندان کشورهای گوناگون این مسیر و نقش صنعت گردشگری از مهمترین نکات قابل توجه میباشد. لذا نقش کاروانسراها در تبادلات فرهنگی و ارتباط شهروندان به یکدیگر علاوه بر تاثیرات زیر ساختی این بناها بر استفاده از مزیت نسبی کشور در بخش گردشگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
در مسیر جاده ابریشم در ایران کاروانسراهای زیادی برجای مانده است. سندهای تهیه شده از مسیرهای جاده ابریشم حاکی از تعیین 3 مسیر زمینی و یک مسیر دریایی است. در طول مسیرهای زمینی دولت ج ا ا 49 باب کاروانسرا (با توجه به تعداد مشترکات سه مسیر) تملک نموده که 3 باب در حال بهره برداری و 12 باب آن با حجم سرمایه گذاری تقریبی 213600 ملیون ریال (حدود 7 ملیون دلار) برای احیا و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شده است که در حال مرمت هستند و 15 باب آن آماده واگذاری و 15 کاروانسرای دیگر نیز در شرف ورود به روند مزایده برای احیا، مرمت و بهره برداری هستند.انشاالله!

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا