آخرین خبرهافرهنگی و هنریملی

چرا روایت‌هایی از خشکی تالاب، آلودگی هوا و تغییر اقلیم بر پرده سینما دیده نمی‌شود؟‌

قاب دوربین ابزاری مناسب برای نمایاندن زخم‌های تن طبیعت و فیلم کوتاه به عنوان رسانه‌ای تاثیرگذار و خلاق از ظرفیتی ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است اما به گفته داور انتخاب فیلم برتر محیط زیستی در بخش فیلم‌های کوتاه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر- در این رویداد فرهنگی کمتر از ۱۰ درصد از ۴۶ فیلم کوتاه به نمایش درآمده به مسائل محیط‌ زیستی پرداخته‌اند.

چرا روایت‌هایی از خشکی تالاب، آلودگی هوا و تغییر اقلیم بر پرده سینما دیده نمی‌شود؟‌

به گزارش تدبیرشرق، فاطمه شفیعی – در گفت‌وگویی بر اتخاذ رویکردهای بین بخشی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و تعامل بیشتر با اصحاب فرهنگ و هنر به منظور بهره‌برداری بهینه از فضای فرهنگ و زبان هنر برای توسعه مفاهیم محیط زیستی تاکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست امسال برای نخستین‌بار با همراهی صندوق ملی محیط زیست، آمادگی خود را برای شرکت در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر اعلام کرد.

او ادامه داد: ضمن هماهنگی با دبیرخانه چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر مقرر شد هیات داوران منتخب سازمان نسبت به بازدید از فیلم‌ها در سه بخش کوتاه، مستند و بلند سینمایی اقدام و در نهایت سه فیلم برگزیده از نگاه محیط زیست را معرفی کنند. بر همین اساس هیات داوری در سه بخش فیلم‌های سینمایی، مستند و کوتاه تشکیل شد.

اثر عمیق فیلم‌ کوتاه در بیان مفاهیم محیط‌ زیستی 

شفیعی در ادامه گفت: ۴۶ فیلم در بخش فیلم کوتاه برای نمایش در جشنواره فیلم فجر امسال انتخاب شده بود که از نگاه محیط زیست، مورد بازبینی و داوری هیات داوران قرار گرفت.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص تاثیر فیلم‌ کوتاه در بیان مفاهیم محیط زیستی اظهارکرد: فیلم‌ کوتاه با ویژگی و خصوصیات برجسته و منحصر به‌فرد با ساختار، روایت و تاثیرگذاری همراه است و در جایگاه سفیر فرهنگی اثرگذاری عمیق و گسترده‌ای خواهد داشت.

شفیعی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم کوتاه که از زمینه ارائه روایت‌های محیط‌ زیستی برخوردار است، زمان کوتاه آن‌ است که موجب سهولت انتشار و گستردگی بازدید می‌شود چون می‌تواند به علت زمان کوتاه در فضای مجازی به‌صورت گسترده منتشر شود و اگر از محتوای جذاب، خلاقانه و تاثیرگذاری برخوردار باشد، به‌طور قطع بسیار دیده خواهد شد.

او ادامه داد: شاید مهم‌ترین دلیلی که سازمان حفاظت محیط زیست یکی از بخش‌های اهدای جایزه را به فیلم‌های کوتاه اختصاص داد، همین مهم باشد که فیلم‌ کوتاه محیط زیستی، با توزیع پیام محیط‌ زیستی به تحقق اهداف سازمان کمک شایانی می‌کند و باعث افزایش سطح دانش، بینش و فرهنگ محیط زیستی می‌شود.

به دنبال کارگردانانی با دغدغه محیط‌زیستی و فارغ از دغدغه گیشه و فروش

شفیعی افزود: از سوی دیگر افزایش بینندگان فیلم‌های کوتاه، برای کارگردانان جوان‌ موقعیت‌های مناسبی را در جهت دستیابی به فرصت و سرمایه‌گذاری فراهم می‌سازد و این امیدواری را نیز ایجاد می‌کند که یک کارگردان آشنا به دغدغه‌های محیط‌زیستی به جمع کارگردانان سینما اضافه شود.

داور انتخاب فیلم برتر محیط زیستی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: هزینه ساخت فیلم کوتاه نسبت به فیلم‌های مستند و سینمایی کمتر است و کارگردان فارغ از دغدغه گیشه و فروش می‌تواند در بیان ایده و داستان، جسارت و صراحت بیشتری به خرج دهد و با ایده‌پردازی، نکات مغفول مانده و نادیده را روایت کند و اثر ماندگاری برجای بگذارد. این نکته که دغدغه‌های محیط زیستی خارج از قالب‌های کلیشه‌ای و با خلاقیت و ایده‌پردازی جسورانه طرح شود، اثربخشی عمیق و موثرتری خواهد گذاشت و می‌توانند باعث تفکر و  دغدغه شود که نکته مهمی در بحث تبدیل حفاظت از محیط زیست به عنوان یک مسئولیت اجتماعی است.

شفیعی با تاکید بر تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای تحقق حفاظت از محیط زیست بنا بر اصل 50 قانون اساسی گفت: ارتقای دانش، بینش، حساسیت، دغدعه‌مندی و مسئولیت‌پذیری در این حوزه غنیمت ارزشمندی است.

انتظار از ورود حداقلی به موضوعات محیط‌ زیستی

داور انتخاب فیلم برتر محیط زیستی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به گستردگی روزافزون چالش‌های محیط زیستی، تاثیرپذیری و تاثیرگذاری اجتماعی آن نیز اشاره و اظهارکرد: فیلم‌های کوتاه اغلب به موضوعات اجتماعی می‌پردازند بنابراین انتظار می‌رفت که کارگردانان فیلم‌ کوتاه نیز بیش‌ از این به موضوعات محیط زیستی بپردازند. قطعا انتظار نداریم که مسایل تخصصی و فنی محیط زیست به‌طور مستقیم توسط کارگردانان فیلم‌های کوتاه مورد توجه قرار گیرد اما چالش‌های تنگاتنگ محیط زیست و جوامع انسانی و اثرگذاری آن بر اجتماع، این انتظار را ایجاد کرده که کارگردانان و فعالان حوزه فیلم کوتاه به مسائلی نظیر آلودگی، حمل و نقل عمومی، کم آبی، خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها، تغییر اقلیم، مهاجرت‌های اقلیمی، فرونشست و… توجه بیشتری کنند.

او با اشاره به نقش پررنگ موضوعات اجتماعی در ایده اولیه فیلم‌های کوتاه فجر گفت: در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با نمایش ۴۶ فیلم کوتاه، شاید به جرات بتوان گفت کمتر از ۱۰ درصد این فیلم‌ها به حوزه محیط زیست ورود حداقلی داشتند.

داور انتخاب فیلم برتر محیط زیستی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر ضمن آسیب شناسی نقش کمرنگ محیط زیست در بن‌مایه فیلم‌های کوتاه ادامه داد: علیرغم تاثیر گسترده محیط زیست به لحاظ وسعت و اهمیت در جامعه شهری و روستایی اما به نظر می‌رسد فیلم‌های کوتاه نتوانسته این تاثیر گسترده را طرح و اهمیت آن را تبیین کند تا در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

او افزود: ااگر محیط زیست نتواند در بیان مناسب و متناسبی با جامعه ارتباط گیرد، نمی‌تواند به اولویت و مطالبات جامعه تبدیل شود و از قرارگرفتن در جایگاهی متناسب محروم خواهد ماند.

شفیعی در پایان گفت:‌ افزایش و گسترش تعاملات سازمان حفاظت محیط زیست با اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان این حوزه در دولت جدید می‌تواند خلا انباشته سالیان دراز را کاهش دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا