آخرین خبرهااستان ها

استاندار گیلان در جلسه کارگروه توسعه اقتصاد دریا محور گیلان: گیلان می تواند به مهد اقتصاد دریا محور کشور تبدیل شود

استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت های فوق العاده استان در حوزه اقتصاد دریا محور، گفت: گیلان با توجه به دارا بودن بنادری با ویژگی های منحصر بفرد می‌تواند به مهد اقتصاد دریا محور در کشور تبدیل شود.

استاندار گیلان در جلسه کارگروه توسعه اقتصاد دریا محور گیلان: گیلان می تواند به مهد اقتصاد دریا محور کشور تبدیل شود
به گزارش تدبیرشرق، هادی حق‌شناس عصر امروز(چهارشنبه) در کارگروه توسعه دریا محور گیلان با بیان اینکه ظرفیت‌ این استان در حوزه اقتصاد دریا محور بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: سه درصد مساحت کشور مربوط به گیلان است ولی سهم این استان از توزیع سرانه تولید ناخالص ملی بسیار پایین است و تا زمانی که این سرانه افزایش پیدا کند نمی‌توان به موفقیت رسید.
وی با اشاره به پایین بودن سرانه درآمدی مردم گیلان به نسبت کشور افزود: درآمد سرانه مردم گیلان هفت دهم سرانه درآمدی کشور است‌.
استاندار گیلان، با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از برنج کشور در این استان کاشت و برداشت می‌شود، تصریح کرد: ۳۵۰ هزار خانوار گیلانی در حال تولید برنج هستند ولی میانگین درآمد اغلب کشاورزان گیلانی حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان در ماه است.
حق شناس با اشاره به دیگر فعالیت های کشاورزی در استان از قبیل چای، کیوی و سایر محصولات باغی، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت اقتصاد دریا محور می تواند علاوه بر توسعه اقتصاد کشاورزی استان، زمینه افزایش درآمد سرانه مردمان استان را فراهم کند.
استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت بالقوه این استان در حوزه اقتصاد دریا محور گفت: گیلان می‌تواند به مهد اقتصاد دریا محور کشور تبدیل شود، زیرا در این استان بنادر بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.
حق‌شناس ایجاد دانشکده دریایی را از پیش نیاز های توسعه اقتصاد دریا محور در استان دانست و تصریح کرد:  بخش عمده‌ای از دانشجویان حوزه دریا در این استان برای تحصیل در رشته های دریایی به استان‌های دیگر می‌روند؛ این در حالی است که امروزه بسیاری از کشورها با توسعه صنعت دریانوردی و خدمات دهی در این زمینه، درآمدی بالاتر از کل درآمد کشور ایران  با وجود دار ابودن منابع نفت و گاز دارند.
وی با بیان اینکه کشتی‌های مسافربری باید وارد دریای خزر و سواحل گیلان شوند، گفت: در همین راستا پیگیری شده است چندین شناور از جنوب کشور وارد دریای خزر شود تا به توسعه صنعت گردشگری دریایی کمک شایانی خواهد کرد.
استاندار گیلان با تاکید بر توسعه گردشگری دریایی و استفاده موثر از حمل و نقل دریایی در انتقال گردشگران به منطقه آزاد انزلی از سایر مناطق ساحلی استان، اظهار داشت:میانگین درآمد مردمان نجیب استان با وجود این همه مواهب و نعمات الهی، نباید کمتر از میانگین درآمد مردم در سراسر کشور باشد.
وی با اشاره به اینکه گیلان قطب تولید مرغ کشور محسوب می شود و  می تواند به جای واردات نهاده های دامی از جنوب، از ظرفیت کشور‌های حاشیه دریای خزر در این زمینه استفاده کند، افزود: نظام اقتصادی و تجارت ایران به کشورهای اروپایی پیوند خورده است ولی نباید به این بهانه از ارتباط با کشورهای دیگر از جمله حاشیه دریای خزر غافل شد.
استاندار گیلان از تردد ۸۶ کشتی با پرچم جمهوری اسلامی در دریای خزر خبر داد و افزود: باید از این ظرفیت فوق العاده به درستی استفاده کرد زیرا تجارت کشتی جزو پرسودترین مشاغل در دنیا می‌باشد.
حق‌شناس با اشاره به ظرفیت  آب‌بندان‌های استان جهت پرورش ماهی، بیان کرد: در گیلان ۹ هزار هکتار آب بندان وجود دارد که علاوه بر اینکه بخش اعظمی از آب اراضی کشاورزی استان را تامین می کند در زمینه  پرورش ماهی یک ظرفیت فوق العاده دارد.

تکمیل کریدور شمال به جنوب زمینه ساز توسعه اقتصاد دریا محور

علی عبدالعلی‌زاده نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور نیز در این جلسه با بیان اینکه مسیر تحقق توسعه را باید فهمید سپس برای تحقق آن اقدام کرد، اظهار کرد: زیرا هر استان زیربنای توسعه‌ای خود را دارد، لذا بدون شناسایی آمایش سرزمینی مسیر توسعه به سر منزل مقصود نمی‌رسد.

نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور،‌ سواحل مکران را نعمتی برای کشور دانست و بیان کرد: مکران نعمتی برای جبران کمبودهای زیرساختی کشور است و ظرفیتی برای ایجاد توازن بین جنوب و شمال خلیج فارس می‌باشد  ولی هنوز نتوانستیم از این ظرفیت خدادادی به درستی استفاده کنیم.

به گفته عبدالعلی‌زاده، ساحل مکران تنها ساحل صخره‌ای در کشور است که دولت برنامه ویژه‌ای برای ایجاد طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد شرایط رفاهی مناسب و گردشگری در آن منطقه دارد.

وی یکی از اولویت‌های دولت را تکمیل کریدور شمال به جنوب دانست و بیان کرد: در اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور فعال کردن کریدور شمال – جنوب را با قوت و جدیت پیگیری می کنیم و خوشبختانه از بندرعباس در جنوب تا بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد در حاشیه دریای خزر خطوط ریلی کشیده شده و با توجه به فعال بودن این بنادر ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت و مناسبات اقتصادی وجود دارد.

نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با اشاره به مصوبه دولت قبل در خصوص توسعه اقتصاد دریا محور گفت:  این اسناد از مجمع تشخیص مصلحت نظام پس گرفته شد چراکه نقشی برای مردم محلی در این اسناد دیده نشده بود.

عبدالعلی‌زاده هدف از سفر به گیلان را کنترل و ارزیابی آمادگی‌های بنادر و سایر زیر ساختهای موجود در راستای توسعه اقتصاد دریامحور اعلام و افزود: نتیجه این ارزیابی برای برنامه‌ریزی به رییس جمهور ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه قبل از این چندین برنامه توسعه‌ای دریایی تدوین  شد ولی متاسفانه هیچگونه توسعه‌ای در این زمینه ایجاد نشده است، گفت: اصل اول برای توسعه اقتصاد دریا محور، تعامل سازنده با جهان است و مسیر توسعه در دولت چهاردهم گفت‌وگوی بین‌المللی است.

نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت گردشگری دریای خزر بیان کرد: دولت با اتخاذ تصمیمات لازم زیرساخت‌های گردشگری را در دریای خزر از طریق افتتاح مارینا فراهم خواهد کرد.

عبدالعلی‌زاده با اشاره به ظرفیت های توسعه شیلات و پرورش ماهی در استان، تصریح کرد: توسعه شیلات با ایجاد مزارع پرورش آبزیان با استفاده از آب دریا، بهره‌برداری از مناطق کم عمق ساحلی همچنین حضور در آب‌های با عمق بالا از برنامه های دولت در این زمینه است.

وی با اشاره به نقش توسعه روابط فرهنگی میان ایران و کشورهای منطقه در جنوب و شمال کشور بیان کرد: باید روابط فرهنگی خود را با کشورهای مختلف توسعه دهیم، زیرا یکی از مهمترین علل توسعه هر جامعه‌ای گسترش روابط فرهنگی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا