طاعتی مقدم کیست و بر چه جایگاهی تکیه میزند؟
به گزارش تدبیرشرق، سازمان منطقه آزاد انزلی امید گیلانیان جهت ایجاد قطبی اقتصادی برای تقویت اقتصاد ضعیف استان گیلان با ماموریت های ملی و منطقه ای بود و نقش آن در چشم انداز و اسناد بالادستی توسعه استان گیلان اساسی است.حال باتوجه به تغییرات مدیریتی جدید در راس آن باید دید در کجای کار ایستاده است.
شاید بی ثبات مدیریتی به عنوان یکی از بزرگترین دلایلی باشد که در تحلیل ناکارآمدی این سازمان خصوصا پس از دوره پر زرق و برق رضا مسرور مطرح می شود. اما بررسی دوره های مدیریتی این سازمان براحتی گویای این نکته هست که انتصاب مدیران ضعیف و بی برنامه چگونه تیشه به ریشه این سازمان بزرگ اقتصادی زده است.
به قطعیت می توان گفت در دوره مدیرعاملی رضا مسرور که همزمان با استانداری نجفی و نیز شرایط اقتصادی تورم تثبیت شده و دستاوردهای برجامی دولت همسو شد، مسرور توانست با نگاه توسعه محوری که در کیش آموخته بود گام های موثری در این زمینه بردارد اما ساختار معیوب و بدنه غیر کارشناسی سازمان که مبتنی بر جذب سفارشی و عمدتا حراستی محور سازمان مانع از رشد و بلوغ این سازمان شد. تا آنجا که همین امر موجب تخلفات اداری و ظهور مفاسد شد. پس از مسرور ودکتر روزبهان به قطعیت می توان گفت مدیری در تراز این سازمان منصوب نشد و اکنون انتصاب مدیرعامل جدید این سازمان لزوم بررسی عملکرد وی و بررسی کارنامه و کارکرد کنونی منطقه آزاد انزلی ضروری می نماید.
مصطفی طاعتی مقدم متولد ۱۳۵۸ و دارای اصالتی صومعه سرایی است.
در بررسی کارنامه دکتر طاعتی آنچه در ابتدا جلب توجه می کند، هویت گیلانی اوست که تجارب، سوابق و ماموریت های ملی اش که سالها مانع از فعالیت حرفه ای اش در گیلان بوده، آنجا به نقطه قوتش تبدیل میشود که بدانیم در عرصه های مدیریتی از مطالعات و اجرای بسیاری از طرح های زیربنایی کشور یک پای کار بوده است.
معاون مهندسی و پدافند غیرعامل، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، مدیرکل امور زیربنایی و بهره برداری، مدیر امور زیربنایی، معاون دبیرخانه ستاد توسعه سواحل مکران،عضو هیأت مدیره صندوق سرمایه گذاری مسکن تامین، عضو ستاد راهبردی احیاء دریاچه ارومیه و مقابله ملی با بیابان زایی، مقابله با گرد و غبار، تدوین سیاستهای کلی اقتصاد دریا محور ، تدوین لایحه درآمدهای پایدار شهری، تدوین لایحه مدیریت شهری و دبیر اجرایی همایش بینالمللی سرمایه گذاری توسعه بخشی از کارنامه مدیریتی و اجرایی اوست.
طاعتی برای اهالی رسانه از زمان مدیرکلی حوزه ریاست وزیر راه و شهرسازی شناخته تر شد اما این مهندس عمرانِ عضو نظام مهندسی که به پشتوانه سالها پروژه اجرائی ملی از سد گتوند تا عملیات برخی
پروژه های عمرانی پایتخت و نیز کارنامه شاخص در بزرگترین هلدینگ های اقتصادی کشور و خصوصا نقشی که در عضویت برخی مهندسان گیلانی در هیات مدیره نظام مهندسی کشور داشت، در این صنف نیز حامیان مطرحی دارد.
از ویژگی های دیگر طاعتی حامیان اوست که محدوده ای از منتهی الیه جریانات هر دو جناح سیاسی کشور را درخود جای داده است.
برای گیلانیان موثر و مقیم تهران طاعتی مقدم از بنیانگذاران انجمن توسعه محور و فراجناحی بودا که اعضایی از منتهی الیه چپ تا راست در آن حضور داشته اند از الیاس حضرتی و نوبخت تا سردار محمدی و… جای دارند.
با طرح نام طاعتی مقدم به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، ابتدا برای بسیاری دلیل این انتخاب از سوی مسرور مورد پرسش بود خصوصا آنان که از سوابق وی اطلاع چندانی نداشتند اما برای فعالین و منتقدین منطقه آزاد انزلی آنچه مسلم بود، اینکه مسرور با شناختی که از نقاط ضعف و قوت این سازمان دارد، انتخاب هوشمندانه ای داشته است.
یکی از چالش های اساسی مسرور در منطقه آزاد انزلی حوزه عمرانی بود. بزرگترین انتقادات به مسرور امر کیفی پروژه های عمرانی و بی سامانی شهرداری منطقه بود به طوری که یارکشی مسرور از رشت و حتی کیش برای حل مشکل توفيق چندانی نداشت
و حتی مدیرعاملی علی اوسط اکبری مقدم با کارنامه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هم پس از آن نه تنها توفیقی حاصل نکرد، بلکه حتی با دستورات و توصیه های بیمنطق، و سیاست یک با و دو هوای اجرایی، همه رشته ها را پنبه کرد و تداوم این روند در مدیران مستعجل بعدی سازمان که فرسنگ ها از حوزه اجرایی فاصله داشتند خصوصا در دوره مدیریتی سیاهکار زاده، در بدعتی عجیب معاون عمرانی و روسای ادارت این حوزه فنی از از دانش آموختگان غیر مهندسی منصوب شدند و طبعا نتیجه از پیش پیداست.
لذا به نظر می رسد سامان دادن به وضعیت آشفته فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد به عنوان یکی از پر چالش ترین حوزه سازمان که بخش زیادی از دعاوی محکوم شده منطقه آزاد را به خود اختصاص داده از نخستین انتظارات مسرور بوده است.
وضعیت اقتصادی سازمانی که به واسطه مدیران غیر اقتصادی تجربه بیشترین فرار سرمایه را در سالیان اخیر داشته و به بهانه نداشتن زمین در سالیان اخیر “نه” بزرگی به بیش از ۴۰۰ متقاضی رسمی، خواهان فعالیت اقتصادی داده، از دیگر ماموریت هایی است که به نظر می رسد مسرور بر لزوم انجام آن مصمم است. چالش های سرمایه گذاران و انجمن های سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی امروزه به قدری پیش پا افتاده است که تنها ایجاد تحول و ساختاری تخصصی و آگاه رافع مشکلات آن خواهد بود.
منطقه آزاد انزلی علی رغم آنکه برخلاف حوزه سرزمینی بسیاری از مناطق خصوصا کیش و قشم محصور و محدودیت ندارد اما در سالیان گذشته همانند جزیره ای دور افتاده در مقوله فرهنگ و گردشگری ایفای نقش نموده است.
کل فعالیت فرهنگی آزاد انزلی محدود به موکب های صلواتی و در حوزه گردشگری نیز ستاد سفر با رویکرد خدمات به مسافران با ورودی های ۵۰ هزارتومانی به محدوده فاز تجارت و گردشگری بوده است.
حالیکه فقدان برنامه ریزی و طرح های نوین در این حوزه خصوصا در فصول غیر پیک و عدم استفاده از ظرفیت روستاهای محدوده و نیز ایجاد چرخه های گردشگری بین شهری خصوصا با سایر مناطق جاذب گردشگر استان بالخصوص شهر های پیرامونی مثل انزلی کاملا محسوس بوده است.
آنچه مسلم است حوزه بندری به عنوان ضعیف ترین عملکرد سازمان در سالیان گذشته مطرح بوده است که بار دیگر با انتصابات غیرتخصصی زایل شده است. خصوصا از نگاه دکتر مسرور که بندرگاه منطقه آزاد انزلی با برد رسانه ای ملی به عنوان بندر نسل ۳ و با صرف هزینه های سنگینی تبلیغ کرد و خصوصا هزینه تحمیلی سنگین به بودجه عمرانی کشور با اتصال راه آهن سراسری به آن، با هزینه و وقت بسیار با هدف گشایشی در
اینک نه تنها درحوزه بندری… که به عنوان راکد ترین بنادر شمال کشور بوده، حتی در توسعه پسکرانه نیز
یک پنجم ماموریت های تعریف شده در نظام برنامه و عمل محقق نشده است.
مجموعه بندری منطقه حتی نسبت به دو سال اخیر خود با پسرفت شدیدی مواجه بوده به گونه ای که رکود توقف قطار باری از تعداد کشتی پهلو گرفته کمتر بوده است!
در حوزه منابع انسانی و لجستیکی سازمان منطقه آزاد انزلی با قریب به ۶۰۰ حقوق بگیر مستقیم و غیر مستقیم و افزایش حوزه ماموریتی خدماتی برای قریب به ۲۶ روستا و پشتیبانی همه جانبه و
پرهزینه صنعتی، کشاورزی، بندری و… امری هست که به جرئت می توان گفت نه برای آن کاری شده و حتی نه حتی فکر و افقی روشن!
ساختار منابع انسانی چارت مناسب با ماموریت های تعریفشده در سازمان، فاقد شاخص شناختی، انگیزشی و تخصصی محور که برپایه روابط فردی و گعده ای بنا شده است.
بخش اعظم مدیران بدون دارا بودن دانش و صلاحیت در نقاط استراتژیک و تخصصی سازمان سالها بدون دستاورد چنبره زده اند.
در حوزه مالی و پشتیبانی مسائل قائم به اشخاص است و به سبک کاملا منسوخی رویه و معادلات جاری است.
حوزه حقوقی سازمان رکورددار شکست مکرر در محاکم است و مدیر حقوقی آن تقریبا هیچ سابقه مدیریت حقوقی نداشته لست!
از اینرو سازمان در استان گیلان یک زائده و در کشور غریبه است. بازشدن در های سازمان ابتدا به استان و سپس به کشور و اوراسیا نقشه راهی به نظر سهل باشد اما در ساختار کنونی منطقه آزاد بسیار دشوار است چرا که سازمان منطقه آزاد انزلی امروزه درگیر بدیهی ترین مسائلی هست که در نظام مسائل یک شرکت حرفه ای بخش خصوصی سالها حل و فصل شده است.
شاید بتوان گفت وضعیت کنونی منطقه آزاد انزلی در چنان وضعیت بغرنجی به سر می برد که تنها یک تحول اساسی و خانه تکانی بتواند چاره کار باشد که با توجه به ویژگی های مدیریتی طاعتی و شناختی مسرور به نظر می رسد، زمان آن رسیده باشد!