راهزنی انحرافی راهآهن زنگ خطری برای مردم گیلان
خاک راهآهن را گیلان خورد، میوه ممنوعهاش را اردبیل بخورد؟!
این راه انحرافی که علی نیکزاد برای پزشکیان ترسیم کرده بوی قومیت گرایی میدهد و بیشک اگر دولت چهاردهم با لابی قدرتی که سعی در قاپیدن این طرح از گیلان دارد همراهی کند تا همیشه در نگاه مردم به عنوان دولتی که رییس اش از یک قوم خاص است به ارجعیت دادن منافع ملی به منفعت قومی متهم میشود و این موضوع از فردی که خود را حافظ نهجالبلاغه میداند و قصد عمل به آن را داشت بعید است.
به گزارش تدبیرشرق، سالهاست کشور بخاطر اولویت بخشی به منفعت جناحی و شخصی بجای منافع گروهی و ملی ضربه خوردهاست و وضعیت شده روزگاری که بر این مملکت میگذرد.آفتی که سبب پوسیده شدن زیربنای کشوری بزرگی به نام ایران شده و مردم را دچار مصائب گوناگون کردهاست.
در تازهترین رویدادی که بوی منفعت جناحی و سیاسی میدهد، خبر رسیده که بعد از این همه سال ایجاد زحمت برای مردم گیلان و دلخوش کردن آنها به راهآهن کاسپین که قرار بود به جمهوری آذربایجان و از آنجا به سایر کشورها متصل شود، برخی در تلاش هستند این پروژه ملی را تصاحب و به سمت دیگر منحرف کنند.
در همین حال علی نیکزاد که در سابقه خود تصدیگری در وزارت راه را دارد و سالها به عنوان لابی قدرت در خدمت طیف رییسی بود و امروز به عنوان نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی مشغول است در مصاحبهای با تسنیم گفته: بهتر است با حمایت دولت چهاردهم زمینه برای اتصال راهآهن اردبیل به پارسآباد و جمهوری آذربایجان به شکل مناسب فراهم آید.
علی نیکزاد در حالی به دنبال این لقمه آماده برای تصاحب است که سالهاست بودجه و هزینه از جیب مردم ایران صرف شد تا کاسپین و آستارا به اروپا متصل شود و سالهاست مردم این خطه را با همین وعدهها دلخوش کردهاند.
نیکزاد در همین راستا گفته ضرورت تکمیل راهآهن اردبیل ـ میانه را بعد از گذشت ۲۲ سال یادآور شد و اظهار داشت: به صراحت با رئیس جمهور صحبتهایی را انجام دادیم تا با تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار زمینه تکمیل و افتتاح راهآهن اردبیل ـ میانه تا دهه فجر فراهم آید و این مسیر ریلی تا پارسآباد ادامه پیدا کند.
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با انگ و برچسب زدن به خطه گیلان برای انحراف مسیر راهآهن مذکور مدعی شده: امکان اتصال راهآهن آستارا به جمهوری آذربایجان وجود ندارد چرا که منطقه باتلاقی و امکان بهرهبرداری از این خط ریلی نیست در حالی که از ظرفیت راه آهن اردبیل ـ پارسآباد و اتصال به جمهوری آذربایجان میتوان به بهترین شکل استفاده کرده و به احیای کریدور جنوب به شمال کمک کرد.نیکزاد افزود: هر چند در دولتهای گذشته عدهای سعی کردند تا خط راهآهن استانهای همجوار به ویژه آستارا را برجسته کنند ولی بهتر است با حمایت دولت چهاردهم زمینه برای اتصال راهآهن اردبیل به پارسآباد و جمهوری آذربایجان به شکل مناسب فراهم آید.
در حالی نیکزاد به راحتی از دریافت چند ده هزار میلیارد بودجه سخن میگوید که به گفته رسانههای محلی گیلان به جهت قرارگیری در شاهراه اقتصادی و تجاری حاشیه دریای خزر و کشورهای اوراسیا و از طرفی دروازه ایران به اروپا میتوانست امروز به عنوان یکی از استانهای پیشرفته در حوزههای مختلف عرض اندام کند اما نه تنها هیچ بهرهای از این ظرفیتهای تجارت خارجی نبرده بلکه فقر و محرومیتش در سرفصلهای مختلف، در زیر سرسبزی و طراوت جنگلهای هیرکانی پنهان شده است.
قدرت، قابلیت و ظرفیت ترانزیتی گیلان در ۴ محور زمینی، دریایی، هوایی و ریلی برای دیگر کشورها احصاء و اثبات شده و از این رو کشورهای همسایه خزری به ویژه روسها تشنه ارتباط با ایران از طریق «گیلان» هستند.استقبال و علاقه مندی کشورهای حاشیه خزر به فعالیتهای تجاری و اقتصادی از طریق دروازه گیلان نویدبخش روزهای خوش و توسعه برای این استان است و این مهم زمانی محقق میشود که زیرساختهای امر فراهم سازی شود.
در همین حال موسی فکور، معاون امور استاندار گیلان در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح جزئیات بیشتر پروژه ریلی رشت – آستارا پرداخت و اظهار کرد: پروژه ریلی رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر بوده مطالعات آن از سال ۸۲ تا ۹۳ انجام شده است.به گفته وی، ظرفیت مسافری و باری خط ریلی رشت – آستارا به ترتیب دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و ۷ میلیون تُن در سال برآورد شده است.معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا ۴ سال زمان میبرد، گفت: اجرای این پروژه دارای ۶ میلیون متر مکعب خاکریزی و ۲۷۰ هزار مترمکعب بتن ریزی بوده و مدت اجرای آن ۴ سال پیش بینی شده است.فکور با اشاره به پیچیدگیهای اجرای پروژه و برآوردهای مالی و اعتباری آن اضافه کرد: بر اساس برآوردها اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا به یک میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به اهمیت و نقش اثرگذار خط ریلی رشت -آستارا در ابعاد مختلف افزود: تکمیل و تسهیل ارتباط ترانزیتی بین المللی کریدور شمال-جنوب کشور با راه اندازی خط ریلی رشت- آستارا رقم میخورد.
این راه انحرافی که علی نیکزاد برای پزشکیان ترسیم کرده بوی قومیت گرایی میدهد و بیشک اگر دولت چهاردهم با لابی قدرتی که سعی در قاپیدن این طرح از گیلان دارد همراهی کند تا همیشه در نگاه مردم به عنوان دولتی که رییس اش از یک قوم خاص است به ارجعیت دادن منافع ملی به منفعت قومی متهم میشود و این موضوع از فردی که خود را حافظ نهجالبلاغه میداند و قصد عمل به آن را داشت بعید است.
بسیاری از مخالفان پزشکیان در زمانهای مختلف انتخابات معتقد بودند که او سعی دارد با قومگرایی رشد کند ولی این موضوع بارها از جانب اطرافیان او تکذیب شد ولی در صورتیکه کوچکترین پالس مثبتی به طرح انحرافی علی نیکزاد که از عوامل اصلی جناح مخالف پزشکیان بوده، نشان دهد با دست خود زیر شایعات و اتهامات مطرح شده را امضا میکند.
/انطباق