آخرین خبرهااستان ها

استاندار گیلان: با خشک شدن تالاب انزلی مردم مجبور به ترک گیلان به دلیل ریزگردها می شوند

هادی حق شناس استاندار گیلان با تاکید بر اینکه با خشک شدن تالاب انزلی مردم مجبور به ترک گیلان به دلیل ریزگردها می شوند تصریح کرد: باید برای گیلان کاری کنیم.

استاندار گیلان: با خشک شدن تالاب انزلی مردم مجبور به ترک گیلان به دلیل ریزگردها می شوند

به گزارش تدبیرشرق، بهنیا ثابت رفتار: مراسم تکریم و معارفه استاندار گیلان، ظهر شنبه با حضور وزیر کشور و جمع کثیری از مسئولین و فعالین ستادی دکتر پزشکیان در رشت برگزار شد.

هادی حق شناس در ابتدای سخنان خود در این مراسم اظهار داشت: به برکت فضای مجازی و اصحاب رسانه، نه تنها مسائل استان بلکه مسائل کشور به کرات بیان می شود اما نکته مهم این است که با توجه به منابع محدود و نیازهای نامحدود که الفبای اقتصاد است کدام مسائل باید در اولویت قرار بگیرند.

تنها ۱۵ درصد بودجه صرف عمران و آبادانی و خلق ثروت می شود

استاندار گیلان در ادامه با بیان اینکه بودجه کشور نشان می دهد اقتصاد ایران اقتصاد دولتی و شبه دولتی است، خاطرنشان کرد: تنها ۱۵ درصد بودجه صرف عمران و آبادانی و خلق ثروت می شود. به همین دلیل است که هزاران پروژه نیمه کاره در کشور داریم.

نمی توان مسائل کشور را با منابع دولتی حل کرد

حق شناس افزود: در سه سال گذشته، دولت سیزدهم حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر کرد که دو برابر ۸ سال دولت تدبیر و امید بود. سوال این است که چرا با وجود اینکه نفت بیشتر و با قیمت بیشتر به فروش رفت این حجم از اسناد خزانه منتشر شد؟ به این دلیل که دولت و دولت ها با کمبود منابع مواجهند. بنابراین نمی توان مسائل کشور را با منابع دولتی حل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی مشکلات زیرساختی گیلان، عنوان کرد: اگر بودجه دولتی کفایت می کرد تالاب انزلی مقصد ۳۰ درصد فاضلاب جمعیت گیلان نبود. مسائلی چون تصفیه خانه رشت و انزلی به سرانجام رسیده بود و یا مساله پسماند از جمله زباله های سراوان حل شده بود.

گردشگر به گیلان می آید اما زیرساخت های مناسب گردشگری نداریم

هادی حق شناس با تاکید بر اینکه در دنیا از هر ۱۰ شغل یک شغل مرتبط با صنعت گردشگری است اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال توسعه صنعت گردشگری هستند. گردشگر به گیلان می آید اما زیرساخت های مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری نداریم و نمی توانیم خدمات مناسبی ارائه بدهیم.

در گیلان ۴ برابر میانگین کشور بارندگی داریم اما در برخی فصول سال با تانکر به مردم آب می رسانند

استاندار گیلان با بیان اینکه گیلان در بین ۳۱ استان کشور تنها استانی است که مشکل آب ندارد افزود: استان هایی چون گیلان مزیت هایی دارند که سایر استان ها ندارند. میانگین بارندگی گیلان ۴ برابر کشور و ۱.۵ برابر دنیاست اما در برخی فصول سال با تانکر به مردم آب می رسانند.

بیش از یک سوم آب شرب گیلان نشتی دارد

حق شناس در بخش دیگری از سخنانش، بهره مندی از علم اقتصاد در رفع مشکلات کشور را ضروری دانست و اعلام کرد: بیش از یک سوم آب شرب گیلان نشتی دارد. در برق نیز همینطور است و در اقتصاد کلان در خصوص بنزین نیز این اتفاق رخ داده است. مصرف خودروهای ما ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از استاندارد جهانی است. نظام تدبیر باید فکر اساسی کند.

برای ایران و برای گیلان باید کاری کرد

پنجاه و چهارمین استاندار گیلان در ادامه گفت: استانداران بعدی نیز می آیند. همانطور که نفرات قبل آمدند و رفتند. اما اگر نفر بعدی نیز همین مسائل را تکرار کند پس آمدن ما چه سودی برای مردم داشته است؟ برای ایران و برای گیلان باید کاری کرد.

از امروز هر اتفاقی از خودکشی تا طلاق در گیلان رخ دهد به سهم خودم مسئولم

هادی حق شناس با اشاره به آمار بالای نرخ خودکشی و طلاق و فقر مسکن، خاطرنشان کرد: از امروز هر اتفاقی در گیلان رخ دهد به سهم خودم مسئولم. دیگر مسئولان نیز به سهم خودشان مسئولند.

استاندار گیلان بر ضرورت برداشتن گام های موثر در راستای توسعه استان تاکید کرد و گفت: توسعه قدم به قدم است. مثل فرش دستباف زمان می برد. چشم آسیب می بیند. اما بعد از آن یک هنر زیبا می بینید.

با ایجاد محدودیت از ظرفیت ۱۵ هزار نفر کارکنان خارجی کشتی ها در رونق اقتصادی بنادر گیلان بهره ای نبرده ایم

وی تصریح کرد: سال گذشته هزار کشتی به بنادر آستارا، انزلی و کاسپین آمدند و به طور میانگین حدود ۱۵ نفر کارکنان دریایی در هر کشتی حضور دارند. از این ظرفیت ۱۵ هزار نفره چه بهره ای برای رونق اقتصادی این بنادر برده ایم؟ امروز به راحتی اجازه نمی دهیم این اتفاق رخ دهد. قطعا به علت ناهماهنگی بین دستگاه ها است. چرا برای مسافران خارجی محدودیت های اینچنینی ایجاد می کنیم؟

گیلان می تواند مهد دانشکده های دریایی باشد

هادی حق شناس با اشاره به آب و هوای مناسب گیلان عنوان کرد: گیلان می تواند مهد دانشکده های دریایی باشد و بر مبنای اقتصاد دریامحور رشد کند.

فلسفه راه اندازی منطقه آزاد انزلی راه اندازی کریدور شمال به جنوب بود

استاندار گیلان با بیان اینکه فلسفه راه اندازی منطقه آزاد انزلی راه اندازی کریدور شمال به جنوب بوده است گفت: در دنیا زمان قیمت و ارزش دارد. به مقصد رساندن سریع کالا در هزینه و فایده تاثیرگذار است. برخی دستگاه ها پنجشنبه تا شنبه کالا را متوقف می کنند. بندر یا گمرک به سادگی بار را ۲۴ ساعت متوقف می کنند. از بندرانزلی تا بندرعباس این مسائل را در نظر بگیرید. با ایجاد موانع نمی گذاریم بار به موقع به مقصد برسد.

از ۳۱ استان کشور تنها ۴ استان مرز آبی، مرز زمینی، راه آهن و فرودگاه را همزمان دارد و یکی از آنها گیلان است

از فرصت هایی چون تحریم روسیه برای انتقال کالا از گیلان استفاده نکرده ایم

حق شناس تحریم روسیه را فرصتی مناسب برای انتقال کالا از طریق گیلان دانست و گفت: از ۳۱ استان کشور تنها ۴ استان مرز آبی، مرز زمینی، راه آهن و فرودگاه را همزمان دارد و یکی از آنها گیلان است. امروز نتوانستیم از این فرصت ها استفاده کنیم.

خاک گیلان سرمایه کشور است و نباید با تبدیل شدن به ویلا نابود شود

وی با اشاره به موج مهاجرت به استان های شمالی به ویژه مازندران و گیلان، افزود: بهترین خاک کشور تبدیل به ویلا می شود. با این کار در آینده برنج بیشتری باید وارد کنیم. خاک گیلان سرمایه کشور است و نباید با تبدیل شدن به ویلا نابود شود. راهکار مدیریت آن نیز وجود دارد.

دولت به جای حمایت از تولیدکنندگان خودرو باید از کشاورزان حمایت کند

هادی حق شناس با اشاره به ضرورت حمایت دولت از کشاورزان گیلانی خاطرنشان کرد: خودروی خارجی را آنقدر گران می کنند که خودروی داخلی به فروش برسد و استدلال دولت ها حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. اما وقتی به برنج گیلان می رسد بحث حمایت از مصرف کننده مطرح می شود. در دنیا این موضوع کاملا معکوس است. در فرانسه که کشاورزی آن زبانزد است به کشاورزی سوبسید تعلق می گیرد.

استاندار گیلان در ادامه با بیان اینکه زندگی ۵۰ درصد گیلانی ها به کشاورزی وابسته است تصریح کرد: در ایران هزینه های نهاده ها، کود و آب کشاورزی افزایش یافته است. درآمد کشاورزان به ریال و هزینه ها به دلار است. طبیعی است که کشاورزی را رها کنند. طبیعی است که این وضعیت آسیب اجتماعی به دنبال دارد. طبیعی است که افزایش سن ازدواج و فرار از این استان را در پی داشته باشد. طبیعی است که گیلان پیرترین استان کشور می شود. نظام مسائل ما اگر به درستی تبیین شود راه حل نیز مشخص است.

با خشک شدن تالاب انزلی مردم انزلی، صومعه سرا و رشت مجبور به ترک گیلان به دلیل ریزگردها می شوند

حق شناس با تاکید بر اینکه اگر تالاب انزلی خشک شود مردم انزلی، صومعه سرا و رشت باید استان گیلان را به دلیل ریزگردها ترک کنند بیان داشت: فاضلاب انسانی نباید به تالاب انزلی هدایت شود. اگر اقدامی صورت نگیرد اتفاق مشابه استان گلستان رخ می دهد و آب پسروی می کند و همانند جنوب کشور ریزگرد خواهیم داشت. اگر در دولت چهاردهم فکری به حال تالاب انزلی نشود به دلیل ریزگردهایی که از فضولات انسانی است بیماری های پوستی و گوارشی ایجاد خواهد شد و مردم ناچار به ترک استان خواهند شد.

با رفع مشکلات شاخص رضایتمندی افزایش پیدا خواهد کرد 

استاندار گیلان افزود: مشکلات دیگری در حوزه هایی مثل ورزش، هنر، درمان و … نیز وجود دارد و اگر بتوانیم تعدادی از این مشکلات را در دولت چهاردهم رفع کنیم حتما شاخص رضایتمندی افزایش پیدا خواهد کرد. تمام تلاش بنده این است که به دنبال حل مسائل ذکر شده با کمک نخبگان گیلانی باشم.

هادی حق شناس در پایان به ضرورت هوشمندسازی پرداخت و گفت: بخشی از مشکلات از جمله ترافیک، زباله، بهره وری تولید و موارد اینچنینی را با کمک نخبگان می توانیم رفع کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا