آخرین خبرهااستان هاخبر داغفورییادداشت

این جعبه‌ی گزنده‌ها! / دکتر یونس رنجکش


یادداشت تدبیرشرق– دکتر یونس رنجکش// تحلیل‌ها از دومین حمله موشکی ایران به قلب اسرائیل که در پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی رقم خورد این روزها در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار دارد و کارشناسان مختلفی به تفسیر قدرت نظامی و دفاعی ایران نشسته اند.

آنچه در وعده صادق ۲ شلیک شد، نشان از قدرت نفوذ موشک‌های ایرانی مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا در قلب سپر دفاعی اسرائیل با هیاهوی نفوذناپذیری گنبد آهنین دارد که حتی کارشناسان و تحلیل گران نظامی و رسانه‌ای همسو با این رژیم را هم به تایید وا داشته است.

از مجموعه واکنش‌ها به حمله موشکی ایران، اظهارات مدیر بخش فارسی رادیو اسراییل جالب‌تر بود که سخن از باز شدن جعبه‌ی مارها توسط ایران و بیرون آوردن مارهای گزنده به میان آورد!

این تحلیل و واژگان به کار رفته نشان می‌دهد که گزندگی اقدامات ایران در قدرت تهاجمی‌اش به سمت دشمنان و همراهان آن می‌تواند معادلات توازن قدرت منطقه‌ای و جهانی را برهم بزند و سهم هزینه‌های این گزیدگی را نیز برای قدرت‌های جهانی و همپیمانان منطقه‌ای آنها بالا ببرد.

قدرت به نمایش گذاشته شده ایران که در قالب دکترین دفاعی و بازدارندگی تعریف می‌شود، نشان داد که بازیگری قدرت‌ها و ایجاد قطب‌بندی‌های جدید در منطقه بدون در نظرگرفتن کشورهای دارای دست بالا امکان پذیر نیست و ایران در کانون تحولات و بازی قدرت قرار دارد که باید به رسمیت شناخته شود وگرنه این حجم از فشارهای سیاسی و اقتصادی و بریدن شاهرگ‌های حیاتی ایران با تحریم ها و فشارهای رسانه ای جز تاکیدی برتوان و قدرت بازیگری این کشور در منطقه و جغرافیای حاکمیتی پیرامونی آن نیست.

به هر تقدیر جنگ پدیده خوشایندی برای ملت‌ها نمی‌باشد و ابزارهای کشتار جمعی همیشه محکوم هستند اما در مقابل تجاوز به حریم کشور باید ایستاد و با اقدامات بازدارندگی در میدان و دیپلماسی، اهداف منافع ملی را به پیش برد بی‌آنکه در اقلیم خشک تندروی گرفتار و کشور را با هزینه های بی تدبیری روبرو کرد.

باید بدانیم مولفه‌های زیست قدرتمندانه در دفاع از منافع ملی در کنار هوشمندی‌های دیپلماتیک، برخورداری از سخت‌افزارهای بازدارندگی نیز هست که در مواقع نیاز و ضروری رونمایی جعبه‌های گزندگی آن بر روی میز امری حیاتی است.

ایران به دلیل قرارگرفتن در جغرافیای خاص و موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی در کنار سایر بهره‌مندی‌ها از منابع زیرزمینی و حضور در قلب انرژی جهان دارای اهمیت خاصی است و حفظ این موقعیت و منافع ملی نیازمند بهره‌مندی از قدرت دفاعی و تهاجمی و بازدارندگی‌هاست تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد اما توجه به این نکته نیز مهم است که ماشه‌ها چه موقع و با چه تدبیری چکانده شود و آنچه امروز در کنار صبر استراتژیک دیده می شود رونمایی از قدرت موازنه به‌موقع برغم تمام تفسیرها و نقد یک طرفه بدخواهان است!

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا