آخرین خبرهااستان ها

هادی حق شناس: انتخاب مدیران شایسته در بهبود شرایط مناطق آزاد اثر گذار است

هادی حق شناس: انتخاب مدیران شایسته در بهبود شرایط مناطق آزاد اثر گذار است

به گزارش تدبیرشرق، شاکله اصلی اقتصاد،‌ تجارت است که این دو مانند دو کفه ترازو هستند و باید دارای توازن باشند.‌اما امروزه حجم تولیدات و صادرات به شدت کاهش یافته و مناطق آزاد تبدیل به محل ورود کالاهای مختلف تبدیل شده‌اند.تجارت جهانی در گفتگویی با هادی حق شناس، استاندار پیشین گلستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان و نماینده بندر انزلی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به بررسی این مسایل پرداخته است:

 به نظر شما علاوه بر تحریم‌ها چه عوامل دیگری در کوچک شدن اقتصاد ایران دخیل بوده‌اند؟

بخشی از آن به انتخاب سیاست‌های نادرست بر می‌گردد.‌بخشی از این سیاست‌های نادرست،‌سیاست‌های پولی است،‌دولت اگر بتواند کسری بودجه را حداقل کند و متغیر های کلی پولی را کنترل کند و در نتیجه تورم تک رقمی شود، بزرگترین کمک به بخش تولید است.‌از این منظر که مردم به هنگام تورم به دنبال سفته بازی و بورس بازی هستند.‌منظور از بورس بازی این است که برای حفظ ارزش پول خود به سراغ خرید سکه، ‌دلار، خودرو و از این دست اقدامات بروند.اگر اقتصاد پیش‌بینی پذیر باشد این نقدینگی‌ها به جای دلالی سوداگری به سمت تولید خواهند رفت.

 به نظر شما در مناطق آزاد چه برنامه‌هایی باید دنبال شود که بتوان از مشکلات ایجاد شده در دوسال اخیر از جمله کاهش صادرات و افزایش واردات آوار برداری کرد؟

مناطق آزاد بخشی از سیاست‌های اقتصادی داخل سرزمین اصلی است،‌ جدا از سیاست‌های منطقه اصلی نيست.‌با این تفاوت که در منطقه آزاد یک مقدار انعطاف بیشتر است.‌اینکه ما در سرزمین اصلی تورم داریم و کسب و کار کم رونق است،در منطقه آزاد هم همین‌گونه است. اگر در سرزمين اصلی ما برای واردات و صادرات تحریم‌ها را دور می‌زنیم در منطقه آزاد نیز همین گونه است.‌با این تفاوت ویژه که در منطقه آزاد اگر مدیران شایسته به کار گرفته شوند،‌ طبیعی است که می‌توان از ظرفیت‌ منطقه آزاد برای رونق تولید و صادرات غیرنفتی بیشتر استفاده کرد.

 تاثیر مدیران را بر مناطق آزاد چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا به نظر شما انتصاب مدیران در این چند سال بر اساس شایستگی بوده است؟

در یک بحث کلی مبنا در اقتصاد به کارگیری مدیران ماهر است.‌ در هر بنگاهی اگر مدیران ماهر به کار گرفته شود،‌ منجر به افزایش بهره‌وری و بهبود در روند بنگاه‌ها خواهد شد.‌این یک اساس است،‌فرق نمی‌کند که این مدیر در داخل سرزمین اصلی یا در مناطق آزاد باشد.‌بنابراین انتخاب مدیران شایسته در بهبود شرایط مناطق آزاد اثر گذار است

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا