آخرین خبرهایادداشت

شهر رشت ، شهر خاکستری

شهر رشت ، شهر خاکستری

به گزارش تدبیرشرق، سارا قلی زاده آق قلعه در یادداشتی نوشت: احساس آرامش خاطر، نشاط و وجود حس  سرزندگی یکی از نیازهای روحی انسان و مهم ترین شاخص کیفیت فضاست.

انبوهی از فضاهای دل مرده، سرد و بی روح در شهرها تحت تاثیر ناهمگونی و آلودگی های بصری مشاهده می شود. اولین تجربیات بشر از مقوله زیبایی به تصاویری مربوط است که از زمان انسان های نخستین بر دیواره غارها بر جای مانده است. در واقع هنر و مقوله زیبایی هزاران سال پیش و ابتدا به شیوه ای آیینی در زندگی انسان وارد شد تا بتواند مامنی برای آرامش خاطر و سکینه ای برای روح انسان ها باشد. مفهوم زیبایی به مرور و در روندی تکاملی به سراسر زندگی بشر تسری یافت و با گسترش آن در همه مظاهر زندگی انسان ها، حتی پوشش و لباس تن انسان ها نیز به نقوش تزئینی آراسته شد. حتی آثار معماری و بناهای مهم تاریخی،جلال و شکوه خود را مدیون خلاقیت هنرمندان هستند و در عرصه شهرسازی نیز، زیبابودن اماکن، همواره شرط اساسی کار قلمداد می شود. 

سرزندگی فضاهای شهری به عنوان موضوعی مهم و حیاتی تحت تأثیر عوامل متعدد خرد و کلان قرار دارد. عنصر «فرهنگ» به عنوان یک مفهوم کلان و تعیین­ کننده در جوامع انسانی، می تواند بر میزان و چگونگی حضور افراد در  فضاهای  عمومی  شهری و زیبا سازی شهری تاثیر گذار باشد.

ساخت وسازهای بی رویه و بی هویت مسکونی و تجاری در شهر رشت باعث شده تا تغییر و تحولات این شهر چندان منطقی و قاعده مند نباشد و نتایج چنین روندی منجر به ناهنجاری و اغتشاشات بصری بسیاری خواهد بود که در سیما و کالبد فضاهای شهری رخ خواهد داد؛ به طور مثال از پل ها و زیر گذرها که به جای در نظر گرفتن تناسب در معماری شهر برای برطرف کردن ترافیک شهری ،اختلال در سبک معماری شهر و زیبایی بصری شهر ایجاد کرده اند، میادین بدون طراحی اصولی و بدون در نظر گرفتن تصویری برای کمک به زیبایی عمومی شهر ، پیاده راه و معابر و بناها که هر کدام به سبک و سیاقی ساخته شده اند و هر کدام داستان جداگانه ایی از خود بیان می کنند ، می توان اشاره کرد استفاده نامناسب از معماری غربی و رعایت نکردن موتیف باستانی و تاریخی شهر ، یکی دیگر از دلایل خاکستری بودن این شهر درالگوها و ظاهر و چند دستگی در هویت شهری می باشد. برای آنکه این از هم‌ گسیختگی تصویری در سطح کلان شهر از بین برود، نیاز به تعریف درستی از زیباسازی و منظر شهری می باشد که نیاز به متخصصان حرفه ای در این حوزه و معماران و ایده پردازان و هنرمندان و داشتن مدیریتی مستعد و  روشن برای راهبرد برنامه های شهری سازمان مربوطه در سطح شهر می باشد.

زیباسازی شهری به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با هدف بهبود وضعیت ظاهری و بصری شهر انجام می‌شود. این اقدامات می‌تواند شامل موارد مختلفی مانند کاشت درخت و گل، ساخت و ساز فضاهای سبز، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و میادین و آبنماها، نصب المان‌های شهری، و بهبود روشنایی و مبلمان شهری باشد.

زیباسازی شهری اهمیت زیادی دارد، زیرا تأثیرات مثبتی بر زندگی شهروندان و محیط شهری می‌گذارد. از جمله این تأثیرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش کیفیت زندگی شهروندان: زیباسازی شهری می‌تواند به ایجاد محیطی زیبا، سالم، و آرامش‌بخش برای شهروندان کمک کند. این امر می‌تواند به بهبود روحیه و سلامت روان شهروندان، کاهش استرس و اضطراب، و افزایش رضایتمندی شهروندان از زندگی در شهر منجر شود. و حتی منجر به ارتقا ارزش اقتصادی شهر با انجام فعالیت های زیبا سازی در شهر  و جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران و گردشگران نیز افزایش می یابد.

بهبود ترافیک یکی از تأثیرات توجه به زیباسازی شهری افزایش فضاهای سبز و در نتیجه کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی است و منجر به تهویه هوای شهر و کاهش آلودگی بصری و هوا نیز کمک می کند.

با در نظر گرفتن زیباسازی تخصصی شهر ، زیباسازی شهری می‌تواند به حفظ هویت فرهنگی شهر کمک کند. این امر به دلیل توجه به عناصر فرهنگی و تاریخی شهر در طرح‌های زیباسازی می تواند گنجانده شود.

 لذا به عنوان یک متخصص مجسمه ساز معاصر در ایران،  تنها راه گشایش و از بین بردن این منظر خاکستری و غبارگرفته  برای شهر زیبایی چون رشت را دعوت از کارآمد ترین متخصصان و تزریق نگاه خلاقانه مبتنی بر تلفیق هنر و زیباسازی شهری و حضور مدیران دلسوز و خلاق  برای پیگیری اجرایی شدن طرحها و ایده های نو در شهر می دانم. شاید با تفاسیر بالا این شهر رنگ تازه ای بگیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا