آخرین خبرهااستان ها

گیلانی های شورای راهبری برای استان خود چه خواهند کرد؟

گیلانی های شورای راهبری برای استان خود چه خواهند کرد؟

به گزارش تدبیرشرق، محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، فهرست ۳۱ نفره اعضای این شورا که قرار است در انتخاب اعضای هیأت دولت و چینش کابینه دولت مسعود پزشکیان نقش اساسی ایفا کنند را اعلام کرده است.

براساس اعلام رئیس شورای راهبری، ظریف، آذری جهرمی، عبدالعلی‌زاده، الیاس حضرتی، طیب‌نیا، عبده تبریزی، ربیعی، مرعشی، صالحی امیری، عبدی، تاجرنیا، فیاض زاهد، حاجی میرزایی، آهی، بیگدلی، ترک‌نژاد، توحیدلو، جلایی‌پور، خانیکی، رنانی، رهبری، شکوری‌راد، شیخ، صدوقی، عارف‌نیا، قادری، قائم‌پناه، کبیری، مولاوردی، مولوی و فاطمه مهاجرانی ۳۱ عضو این شورا هستند.

در این فهرست که متشکل از برخی وزرا و معاونین دولت‌های پیشین، چهره‌ها و فعالین سیاسی و اجتماعی است، نام دو گیلانی دیده می‌شود: الیاس حضرتی و فیاض زاهد.

الیاس حضرتی نماینده دوره‌های سوم تا پنجم رشت در مجلس شورای اسلامی و فرمانده لشکر ۱۶ قدس گیلان در زمان جنگ تحمیلی است. وی که در دوره های ششم و دهم نیز از تهران به مجلس راه پیدا کرد و همواره خود را نماینده چهاردهم گیلان می‌نامید و در این سال ها هیچ گاه رابطه خود با گیلان و گیلانیان را قطع نکرده است، هم‌اکنون صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد است و علاوه بر عضویت در شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت، از نزدیکان شخص مسعود پزشکیان است.

فیاض زاهد، متولد ۱۳۴۱ در رشت، دارای دکتری تاریخ و استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد است. وی که عضو اولین دوره شورای شهر رشت بوده، در انتخابات مجلس ششم با تنها چندهزار رای کمتر از دیگر رقیب اصلاح طلب خویش احمد رمضانپور نرگسی، از حضور در مجلس بازماند. زاهد که چهره‌ای نزدیک به محمدجواد ظریف و محمد شریعتمداری کاندیدای معاون اولی دولت چهاردهم است، در رشت سکونت دارد و از خانواده‌های نام‌آشنای گیلانی هستند، به نحوی که برادر وی نیز در شورای پنجم شهر رشت عضویت داشته است.

با حضور این ۲ گیلانی در میان ۳۱ عضو شورای راهبریِ انتخاب قریب به ۳۱ نفر از افراد کابینه دولت چهاردهم شامل وزرا و معاونین، شاید بی‌راه نباشد که بگوییم این امید و انتظار وجود دارد که در دولت چهاردهم، گیلان سهمی در میان وزرا و معاونین رئیس‌جمهور داشته باشد و آقایان حضرتی و زاهد هرکدام یک نفر را برای حضور در کابینه دولت چهاردهم تعرفه کنند.

همان‌گونه که پیشتر گیل خبر در مطلبی، به انتظار گیلانیان برای تعیین حداقل یک گیلانی و یا کسانی که دل در گرو گیلان دارند برای عضویت در هیئت دولت چهاردهم اشاره کرده بود، بدون شک توسعه و آبادانی گیلان و حل سریع‌تر مشکلات متعدد این استان با حضور حداقل یک گیلانی و یا حتی بیشتر در هیئت دولت، عملی‌تر خواهد بود.

در دولت‌های مختلف بارها شاهد بوده‌ایم که وزرا و معاونین رئیس جمهور، امکانات و منابع ویژه‌ای به استان زادگاه خود برده‌اند و به این ترتیب بخشی از مشکلات استان خود را حل کرده‌اند.

اگرچه انتظار می‌رود از نیروهای گیلانی در مهم‌ترین وزارتخانه‌ها استفاده شود، اما با توجه به مشکلات فراوان گیلان در حوزه محیط زیست و لزوم توجه ویژه به دغدغه‌های کشاورزان گیلانی که بخش قابل توجهی از اقتصاد استان را شکل داده است، حضور یک گیلانی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی و یا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

حال باید منتظر ماند و دید که با حضور دو گیلانی در میان ۳۱ عضو شورای راهبری که سهم قابل توجهی نسبت به استان‌های دیگر است و افراد شایسته گیلانی در تراز وزارت یا معاونت ریاست جمهوری کم نیستند، آیا الیاس حضرتی و فیاض زاهد خواهند توانست پاسخگوی یکی از دغدغه‌های فعلی گیلانیان باشند و در مشاوره به رئیس جمهور برای چینش کابینه، افرادی را که علاوه بر حل مشکلات کشور، پیگیر حل معضلات متعدد گیلان باشند، پررنگ کنند و یا خیر.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا