آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

شناسایی اولین بیمار مبتلا به تب دنگی در گیلان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شناسایی یک فرد ابتلا به بیماری ناشی از نیش پشه آئدس در استان خبر داد و گفت: بیمار پس از چند روز ایزوله و رفع علائم بیماری مرخص شد.

شناسایی اولین بیمار مبتلا به تب دنگی در گیلان

به گزارش تدبیرشرق، دکترسید محمود رضوانی معاون بهداشتی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: یک مورد مبتلا به بیمار‌های منتقل شده ناشی از نیش پشه آئدس در یکی از شهرستان‌های گیلان شناسایی شده است.

وی افزود: این فرد پس از بازگشت از سفر یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس به علت داشتن علائم بیماری سریع در ایزوله قرار گرفت، و پس از چند روز ایزوله علائم بیماری رفع و فرد مبتلا مرخص شد.
دکتر سید محمود رضوانی با تاکید بر رعایت موارد بهداشتی و شیوه نامه‌های علوم پزشکی در این خصوص گفت: تب دنگی، یک بیماری ویروسی است که فقط از طریق نیش پشه آئدس آلوده و یا انتقال خون و فراورده‌های خونی از بیمار مبتلا به دیگر افراد منتقل می‌شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه، این بیماری در سال‌های اخیر در کشور ایران مشاهده شده افزود: در صورت انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان تا حد زیادی از انتقال این بیماری جلوگیری کرد.
دکتر رضوانی با اشاره به اینکه تب دنگی در بیشتر افراد بیمار بدون مشکل خاصی بهبود خواهد یافت اضافه کرد: علائم خفیف این ویروس معمولاً ۴ تا ۶ روز پس از عفونت شروع می‌شوند و معمولاً تا ۱۰ روز ادامه داشته و این علائم شامل تب و شدید/ سر درد /درد پشت چشم/ درد شدید مفصل و عضله/ خستگی/ حالت تهوع و استفراغ است.
وی گفت: پشه آئدس به تنهایی خطری برای افراد ندارد بلکه حضورپشه آئدس در کنار فرد آلوده می‌تواند سبب انتقال بیماری شود و اگر کسی دچار گزیدگی نیش پشه و دارای علائم بیماری شد باید به یکی از مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا