آخرین خبرهاسیاسیملی

جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده اسبق مجلس: اگر وضع ترکیه انقدر خراب است، چرا سیسمونی نوه‌هایتان را از آنجا می‌خرید؟

جعفرزاده ایمن آبادی فعال سیاسی در ارزیابی خود از اولین مناظره انتخاباتی به دیده‌بان ایران گفت: واقعیت امر این است که مناظره گذشته چیزی برای مردم و کسانی که با الفبای اقتصادی آشنا هستند، نداشت.

آقای پزشکیان تنها امید بر خلاف تندروها شده است.

به گزارش تدبیرشرق،  جعفرزاده ایمن آبادی فعال سیاسی در ارزیابی خود از اولین مناظره انتخاباتی به دیده‌بان ایران گفت: واقعیت امر این است که مناظره گذشته چیزی برای مردم و کسانی که با الفبای اقتصادی آشنا هستند، نداشت. این مناظره نشان داد که قاطبه نامزدهای ریاست جمهوری چیزی از اقتصاد نمی‌دانند. من نمی‌گویم هرکه دکترای اقتصاد دارد باید رئیس جمهور شود ولی الفبای اقتصاد را باید بداند. آقایان زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی مواردی را مطرح کردند که موجب تاسف و تمسخر آنان حتی توسط دانش‌آموزان دبیرستانی شد.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،  ۲۸ خرداد ماه با محوریت اقتصاد برگزار شد. مناظره‌ای که حتی اعتراض نامزدها را نسبت به ساختار برنامه به همراه داشت. چراکه نه فرصتی برای پاسخ به تمام پرسش‌های کارشناسان اقتصادی بود و نه اساسا برنامه‌ای از سوی کاندیدها ارائه شد.
قاطبه نامزدهای ریاست جمهوری چیزی از اقتصاد نمی‌دانستند
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درخصوص مباحث اقتصادی مطرح شده از سوی کاندیدها در مناظره اول، به دیده‌بان ایران گفت: «واقعیت امر این است که مناظره گذشته چیزی برای مردم و کسانی که با الفبای اقتصادی آشنا هستند، نداشت. این مناظره نشان داد که قاطبه نامزدهای ریاست جمهوری چیزی از اقتصاد نمی‌دانند. من نمی‌گویم هرکه دکترای اقتصاد دارد باید رئیس جمهور شود ولی الفبای اقتصاد را باید بداند.

جعفرزاده : زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی مواردی را مطرح کردند که موجب تمسخر آنان حتی توسط دانش‌آموزان شد

وی ادامه داد: «اینکه کسی خود را در حد جایگاه ریاست جمهوری بداند ولی فاقد اطلاعات اولیه از علم اقتصاد است، بسیار ناراحت‌کننده است و برای شهرداری تهران یا حتی بنیاد شهید هم کفایت نمی‌کند. من اصلا وارد گاف‌هایی که آقای زاکانی درباره WTO داشتند، نمی‌شوم اما عجیب است که ایشان نمی‌دانند که ارزش پول ملی هیچگاه منفی نمی‌شود که ایشان ادعا می‌کنند 600 درصد افت کرده است.»
جعفرزاده نماینده اسبق مجلس ادامه داد: «من متاسفم که ایشان می‌گویند یارانه را اعتبار و اعتبار را تبدیل به طلا می‌کنیم تا اگر دلار افت کرد یا بالا رفت تورم ایجاد نشود. هرکسی که با اقتصاد آشنایی داشته باشد احتمالا با این ادعای ایشان، تنش لرزید. چراکه ارزش انس جهانی طلا بر اساس دلار تعیین می‌شود نه ریال. در شرایطی که ایندکس جهانی دلارتان دارد کاهش پیدا می‌کند، می‌گویند تورم ما ناشی از افزایش دلار است اما شما پاسخ دهید که چرا دلار در ایران دارد افزایش پیدا‌ می‌کند در حالی که ایندکس جهانی در دنیا دلار کاهشی است؟ شما که می‌گفتید اقتصاددانان را به خط می‌کنید این بود به خط کردنتان؟ ایندکس جهانی دلار کاهش پیدا کرده اما دلار در ایران افزایش پیدا کرده است.»

عملکرد بسیار ضعیف دولت آقای رئیسی خط قرمز شده است

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره ادعای حل بازار بورس که توسط قاضی‌زاده هاشمی مطرح شد، به دیده بان ایران گفت: «در مورد بورس و بازار سرمایه دو سه کلمه حفظ کردند و آن را تکرار می‌کنند. پررو تر از همه آقای قاضی‌زاده هاشمی است که وعده حل سه روزه بازار بورس را داده بود اما اکنون می‌گوید دولت قبلی کار را خراب کرده بود. شما چه کار به کار دولت قبلی دارید؟ بگویید چرا وضعیت این شد؟ چه تضمینی وجود دارد که شما روی کار بیایید و باز هم بگویید مقصر دولت آقای روحانی است؟ صدا و سیما باید یک فرصتی به دولت آقای روحانی بدهد. چراکه چهار کاندید طیف مقابل از پاسخگویی فرار کردند و دولت روحانی را مورد هجمه قرار دادند. این در شرایطی است که عملکرد بسیار ضعیف دولت آقای رئیسی خط قرمز شده است.»
وی ادامه داد: «آقای جبلی از این فرصت استفاده کنند؛ به اندازه کافی به دولت آقای روحانی ظلم شده است. من نمی‌خواهم دفاع کنم ولی انصاف باید رعایت شود. چه معنایی دارد که هیچکس حق ندارد از دولت رئیسی انتقاد کند چون هلیکوپتر ایشان سقوط کرده است؟ باور کنید ما بیشتر از دولتی‌هایی که دویدند و برای انتخابات ثبت‌نام کردند برای ایشان ناراحت شدیم. عامل بدبختی مردم همین اعضای دولت هستند.»
این نماینده مجلس دهم درخصوص عدم انتقاد نامزدها از دولت سیزدهم، بیان کرد: «هلیکوپتر آقای رئیسی سقوط کرد و همه ما ناراحتیم ولی دولت ایشان باید نقد شود. ما سه سال متوالی تورم بالای 40 درصد داشتیم که در تاریخ کشور پس از انقلاب بی‌سابقه است. از همه اینها مهم‌تر این است که ما مشکل رکود تورمی داریم.

اینکه مدام می‌گویند تورم ترکیه بیش از 70 درصد است، مشاهده کنند که آنجا مشکل رکود تورمی ندارند. یک حدی از تورم در اقتصاد هر کشوری معقول است اما رکود تورمی خیر. رکود تورمی یعنی هم کسب و کارها تعطیل می‌شود و هم تورم بالاست. در ترکیه رکود تورمی وجود ندارد.»

اگر وضع ترکیه انقدر خراب است، چرا سیسمونی نوه‌هایتان را از آنجا می‌خرید؟

اگر وضع ترکیه انقدر خراب است، چرا سیسمونی نوه‌هایتان را از آنجا می‌خرید؟

وی با مقایسه وضعیت اقتصادی ایران و ترکیه، عنوان کرد: «ایران و ترکیه هر دو حدود 85 میلیون جمعیت دارند ولی تولید ناخالص داخلی در ترکیه هزار میلیارد دلار است و در ایران بر اساس قیمت واقعی دلار، 200 میلیارد دلار است. ارزش بازار سرمایه ترکیه دست‌کم دو برابر بیشتر از بازار ایران است یعنی در ترکیه 300 میلیارد دلار و در ایران 150 میلیارد دلار است. همچنین درآمد کشور ترکیه از گردشگری دست‌کم ده برابر ایران است. ترکیه امسال 55 میلیارد دلار درآمد از طریق گردشگری ایجاد کرد و ما 6 میلیارد دلار.»
جعفرزاده افزود: «سالانه دست کم دو میلیون ایرانی به ترکیه می‌روند. ایرانیان رتبه پنج گردشگری در ترکیه را دارند. ملک در ترکیه از 250 هزار میلیارد دلار به 400 هزار میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. در دو ماهه اول سال، از 7 هزار و 452 ملکی که خارجی‌ها در ترکیه خریدند، 972 ملک را ایرانیان خریدند و ما رتبه دوم را داریم. 400 هزار میلیارد دلار یعنی ما به اقتصاد ترکیه در قالب FDA داریم پول تزریق می‌کنیم. اگر می‌گویید ترکیه آنقدر وضعش خراب است چرا سیسمونی نوه‌هایتان را از آنجا می‌خرید»
وی ادامه داد: «مسئله دیگری که در مناظره اخیر دقت کردم و می‌دانم آقایان بدون دانش دارند تکرار می‌کنند این است که می‌گویند بازار اولیه و ثانویه. درصورتی که بازار اولیه و ثانویه در هم تنیده شده است یعنی شما هر اوراقی که از بازار اولیه می‌خرید را باید در بازار ثانویه بفروشید. بله، این دو بازار مجزاست ولی از نظر اقتصاد در هم تنیده شده است. پیشنهادم این است که آقایان اقتصادشان را درست کنند و برای آن تعهد دهند به جای اینکه فقط چند جمله حفظ و تکرار کنند. تنها چیزی که ما فهمیدیم حرف‌های آقایان پزشکیان و پورمحمدی بود.»
قالیباف فقط دارد گزارش مجلس را ارائه می‌دهد

آقای قالیباف فقط دارد گزارش کار مجلس می‌دهد درصورتی که ما برنامه می‌خواهیم

این فعال سیاسی در ارزیابی خود از گفته‌های قالیباف در مناظره اول، گفت: «آقای قالیباف فقط دارد گزارش کار مجلس می‌دهد درصورتی که ما برنامه می‌خواهیم. ما مشاهده کردیم که آقای پورمحمدی بر جزئیات برنامه هفتم مسلط بودند اما آقای قالیباف حتی برنامه هفتم که خودشان در مجلس تصویب کردند را حفظ نیستند. ایشان مدام تکرار می‌کردند که ما در مجلس چه کارهایی انجام دادیم، ما که گزارش کار مجلس را نمی‌خواهیم ولی اگر این اقدامات را انجام داده‌اید چرا شرایط مردم به این شکل است؟ یکی از مقصران شرایط اقتصادی فشل شده مردم، خود مجلس است.»

زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی پررویی نجومی را به حد اعلا رسانده‌اند

زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی پررویی نجومی را به حد اعلا رسانده‌اند

جعفرزاده همچنین درباره ادعاهای زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی به دیده بان ایران گفت: «به نظر من این دو نفر همین امشب انصراف دهند چون پررویی نجومی را به حد اعلا رسانده‌اند. این دو نفر مدام از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صحبت می‌کنند اما اگر راست می‌گویند اعلام کنند که سرمایه‌گذران خارجی ما از کدام کشور هستند؟ باید بگویم که انقدر این کشور را ذلیل و خوار کرده‌اند که عمده سرمایه‌گذاران خارجی ما افغان‌ها هستند. آقایان بروند کنار و اجازه دهند کشور آباد شود.»
جعفرزاده افزود: «بنیاد شهید کارخانه ناراضی‌تراشی ایران شده است. آقای قاضی‌زاده هاشمی یک سازمان کوچک را نتوانستند اداره کنند و تمام جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا ناراضی هستند. خطاب به آقای زاکانی هم می‌گویم که شما قرارداد چین را شفاف کنید؛ مردم بدانند چه بلایی سر این شهر آوردید، چرا تخصص ندارید و فقط برای انتقام سیاسی آمده‌اید؟ کنار بروید مردم از شما خوششان نمی‌آید.»
مردم این پرسش را دارند که آقای قالیباف که پسرش در کانادا تقاضای اقامت کرده چطور تایید شده است؟
نماینده اسبق مجلس ادامه داد: «این دونفر فقط آمده بودند تا آقای پزشکیان را بزنند و انتقام بگیرند. بعد هم آقای زاکانی به خود اجازه می‌دهد که به پزشکیان بگوید که چه کسی شما را تایید کرد، در صورتی که مردم این سوال را دارند که چه کسی زاکانی را تایید کرده است؟ مردم این پرسش را دارند که آقای قالیباف که پسرش در کانادا تقاضای اقامت کرده چطور تایید شده است؟ به سوالات مردم پاسخ دهید. آقای قاضی‌زاده هاشمی! شما سربازان جمهوری اسلامی، ایثارگران و خانواده های شهدا را به نظام بدبین کردید و باید پاسخگو باشید. آقایان پزشکیان و پورمحمدی هم اخلاق و ادب را رعایت کردند و هم به نسبت خوب پیش رفتند. من نمی‌گویم باید اقتصاددان باشند ولی الفبا را بدانند و به شعور مردم توهین نکنند.»

جعفرزاده درواکنش به ادعاهای زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی مبنی بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها، بیان کرد: «بیست سال است که چنین حرف‌هایی را می‌زنند. با تمام دنیا دعوا کنیم که چه شود؟ هزینه‌اش را مردم پرداخت می‌کنند. ما سال 56 به ترکیه دمپایی صادر می‌کردیم اما الان سالی دو میلیون نفر ایرانی سر می‌شکنند که به ترکیه بروند دریغ از اینکه یک نفر از ترکیه به ایران بیاید برای گردشگری. رهبری هم فرمودند که تحریم را کم اثر کنید. مسلم است که تحریم دارد ما را اذیت می‌کند.»

آقای پزشکیان تنها امید بر خلاف تندروها شده است

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه آیا پزشکیان می‌تواند در جذب آرای قشر خاکستری موفق باشد، گفت: «آقای پزشکیان تنها امید بر خلاف تندروها شده است. درمورد برخی از کاندیدهای مقابل و خانواده‌شان مباحث بسیار سنگینی وجود دارد که هنوز برای مردم روشن نشده است. ما درمورد عملکرد شورای نگهبان مبنی بر یک سری از کسانی که رد و تایید شدند، ابهام داریم. پرونده آقای پزشکیان پاک است و این همه مدت نتوانسته‌اند ناخالصی از ایشان پیدا کنند. همچنین دقت داشته باشید که آقای پزشکیان گزینه صد در صد مردم نیست. گزینه صد در صد مردم در میان کسانی بود که رد صلاحیت شدند. تنها گزینه‌ای که برای قشر خاکستری مانده، ایشان هستند. امیدواریم بتوانند قشر خاکستری را جذب کنند.»
جعفرزاده در پایان خاطرنشان کرد: «به نظر من درخصوص تایید صلاحیت آقای قالیباف مردم قانع نشدند. بهتر بود که شورای نگهبان درمورد کسانی که رد و تایید صلاحیت شدند شفاف‌سازی می‌کرد.»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا