آخرین خبرهااستان ها

احداث مرکز دیالیز شرق گیلان رها شده است

احداث مرکز دیالیز شرق گیلان رها شده است

به گزارش تدبیرشرق، گیلان در نظام سلامت همواره با ضعف‌های زیرساختی مواجه است و کمبود مراکز تخصصی درمانی و بهداشتی در شهرستانها، حوزه بهداشت و درمان گیلان را در عقب‌ماندگی و محرومیت نگاه داشته است. احداث و تجهیز مراکز دیالیز در لاهیجان از جمله این عقب افتادگی هاست.

بیماران کلیوی شرق گیلان بیش از سه سال است که در انتظار احداث مرکز دیالیز و شیمی درمانی به سر می‌برند. مرکزی که قرار بود توسط قرارگاه محرومیت زدایی ارتش جمهوری اسلامی در لاهیجان احداث شود اما با گذشت سه سال از کلنگ زنی آن، نیمه کاره رها شده است.

در گیلان بالغ بر ۱۴۰۰ نفر بیمار کلیوی نیازمند دیالیز زندگی می‌کنند که با چالش فرسودگی دستگاههای دیالیز و کمبود تخت و فضای درمانی روبه رو هستند.

در گیلان بالغ بر ۱۴۰۰ نفر بیمار کلیوی نیازمند دیالیز زندگی می‌کنند که با چالش فرسودگی دستگاههای دیالیز و کمبود تخت و فضای درمانی روبه رو هستند. اگر چه به گفته رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در همه شهرستانهای استان، مراکز دیالیز مستقر است اما فرسودگی دستگاه ها و عبور از حد مجاز استاندارد بر کیفیت دیالیز بیماران تاثیر منفی به جا گذاشته است.

بنابر آمارهای دانشگاه علوم پزشکی، این استان رتبه دهم کشوری را در میزان ابتلاء به بیماری‌های کلیوی دارد. در حالیکه طبق استانداردها به ازای هر ۵/۴ بیمار دیالیزی باید یک تخت دیالیز وجود داشته باشد با این حال تنها ۲۷۰ تخت دیالیز در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هفته ای سه بار به بیماران خدمات می‌دهند که کافی نیست.

به گفته «هوشنگ رضوان پناه» رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی به مرور، حدود ۶۰۰ بیماردیالیزی در رشت و ۸۰۰ بیمار هم در دیگر شهرستان‌های گیلان خدمات دیالیز دریافت می‌کنند و از این تعداد ۵۰۰ بیمار نیز در صف دریافت پیوند هستند. بیمارستان رازی رشت با ظرفیت ۳۰ تخت دیالیز بیشترین خدمات را به بیماران رشت ارایه می‎کند.

استاندارد مفید فعالیت دستگاه دیالیز تا ۱۰ هزار ساعت است اما دستگاههای موجود در مراکز مختلف استان چه دولتی و چه خصوصی بالغ بر ۴۵ هزار ساعت کارکرد است

رضوان پناه با اشاره به اینکه تعداد تخت‌های دیالیز در گیلان نسبت به تعداد بیماران و متوسط کشوری خوب نیست و نیازمند تجهیز و دستگاههای جدید هستیم اضافه کرد: استاندارد مفید فعالیت دستگاه دیالیز تا ۱۰ هزار ساعت است اما دستگاههای موجود در مراکز مختلف استان چه دولتی و چه خصوصی بالغ بر ۴۵ هزار ساعت کارکرد است که به تبع روی کیفیت دیالیز تأثیر می‌گذارد.

این مسئول با بیان اینکه معیشت و هزینه های دارویی و دستگاههای فرسوده از چالش های بیماران دیالیزی استان است تاکید کرد: افزایش قیمت ها و تحریم ها مانع از نوسازی دستگاههای دیالیز شده و کمک خیرین نیز در این بخش کاهش داشته و با وجود تحریم ها قادر به تامین دستگاهها نیستند.

در این میان قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی از جمله نهادهایی بود که همزمان با شیوع کرونا، پروژههای سلامت محوری را در راستای تجهیز، توسعه عمرانی و بهبود فضای فیزیکی و زیرساخت‌های بهداشت‌ و درمان گیلان در مناطق مختلف اجرایی کرد که ساخت برخی از این پروژهها همچنان ادامه دارد.

بیماران کلیوی شرق گیلان بیش از سه سال است که در انتظار احداث مرکز دیالیز و شیمی درمانی به سر می‌برند. مرکزی که قرار بود توسط قرارگاه محرومیت زدایی ارتش جمهوری اسلامی در لاهیجان احداث شود اما با گذشت سه سال از کلنگ زنی آن، نیمه کاره رها شده است.

اما کلنگ ساخت ساختمان مراکز دیالیز و شیمی درمانی ۲۸ تختخوابی شرق گیلان در لاهیجان که در در اواخر سال ۱۴۰۰ توسط سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش به زمین زده شد، طبق وعده مجری طرح قرار بود طی شش ماه این مرکز احداث شود. اکنون بعد از گذشت سه سال با کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی بلاتکلیف رها شده است.

در حالیکه بسیاری از پروژه های محرومیت زدایی ارتش در حوزه نظام سلامت در دولت قبلی طی کمترین زمان ممکن به سرانجام رسیدند اما این پروژه به رغم اهمیت در سلامت و درمان بیماران دیالیزی، رها شده و تاکنون نیز مجری این پروژه در ارتش پاسخگو نبوده است.

در حالیکه همواره تاکید دولت بر اتمام پروژه ههای نیمه تمام بخصوص در بخش سلامت و درمان است حال این سوال که چرا مرکز دیالیز شرق گیلان با گذشت سه سال از کلنگ زنی، در بلاتکلیفی احداث به سر می‌برد، مطالبه بیماران دیالیزی است که تاکنون از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان بی پاسخ مانده است.

لازم به ذکر است: هفته گذشته کلنگ احداث یک مرکز ۱۲۰ تختی دیالیز در لاکان رشت به زمین زده شد. در عین حال بیماران دیالیزی شرق گیلان چشم انتظار تکمیل این پروژه و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی از قرارگاه محرومیت زدایی ارتش درباره نیمه کاره رها شدن احداث این مرکز در لاهیجان است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا