آخرین خبرهااسلایدرتیتر اولسیاسیکافه تدبیرشرقملی

کله گنده‌ها در چنگال قانون

کله گنده‌ها در چنگال قانون

یادداشت تدبیرشرق// پس از خبر اخیر محکومیت سه ساله وزیر سابق جهاد کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی در این یادداشت می‌خواهیم به محکومیت وزرای ادوار یا هم‌سطح آنان در تاریخ جمهوری اسلامی نگاهی بیندازیم:

سید جواد ساداتی نژاد:
محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: از زمانی که متصدی مسئولیت ریاست در دستگاه قضایی شده‌ام به سراغ ریشه‌ها و گلوگاه‌های فساد و هدررفت بیت‌المال رفته‌ام و با همکاری سایر قوا به ساماندهی فرآیند‌ها در واردات، صادرات، گمرکات، بانک‌ها و قس‌علیهذا پرداخته‌ایم.

قاضی‌القضات تصریح کرد: در مقوله دانه‌درشت‌ها که مورد تاکید شما دانشجویان است، ما برخورد بدون اغماض و منطبق با مرّ قانون داشته‌ایم.

در همین قضیه وزیر سابقی که اشاره کردید (گفتنی است سوال دانشجویان در مورد پرونده وزیر سابق جهاد کشاورزی بود) بررسی‌ها و محاکمات انجام گرفت و نامبرده به سه سال حبس محکوم گردید؛ در کل، در این پرونده برای ۸ نفر اعم از وزیر و معاون وزیر، حکم صادر شد که اخیرا با درخواست اعمال ماده ۴۷۷ از ناحیه محکومین مواجه شده‌ایم.

پرویز کاظمی:

وزیر رفاه و تأمین اجتماعی در دولت احمدی‌نژاد (در فاصله سال‌های ۱۳۸۴–۸۵) بود.
نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات پرویز کاظمی گفت: پرویز کاظمی و توسلی عضو سابق هیئت مدیره بانک سرمایه به جرم مشارکت در ۴۱ فقره و ۴۰ فقره خیانت در امانت متهم هستند. همچنین، پرویز کاظمی متهم ردیف دوم در ازای پرداخت تسهیلات ۶۰۰ میلیاردی تومانی به حسین هدایتی، عضو هیئت مدیره استیل آذین ایرانیان شده‌است.

اسفندیار رحیم‌مشایی:

در دولت احمدی‌نژاد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود. وی در ابتدای کار دولت دهم، در تیرماه ۱۳۸۸ معاون اول رئیس‌جمهور شد اما پس از یک فعل و انفعال به عنوان رئیس دفتر رییس جمهور منصوب شد.
مشایی به ۶ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد که به موجب اجرای قانون اشد مجازات و صرفاً ۵ سال آن اجرا گشته است.

حمید بقائی:

معاون اجرایی احمدی‌نژاد در دولت دهم و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰) و دبیر «شورای عالی مناطق آزاد کشور و ویژه اقتصادی» بود.
محسنی اژه ای سخنگوی وقت قوه قضائیه در هشتادمین نشست خبری خود در ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ عنوان کرد حمید بقایی که قرار بازداشت برایش صادر شده، از این تاریخ تحت بازداشت قرار می‌گیرد.
حمید بقایی در روز یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ با حکم بازپرس پرونده سابق خود از مقابل خانه‌اش بازداشت و پس از تعیین وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی در دادسرا و تهیه نشدن آن زندانی شد.

فرزندان چندی از وزرا اسبق و تعدادی معاون وزیر نیز در چنگال قانون گرفتار شده‌اند که از حوصله مخاطب خارج است. کریمی قدوسی نیز از بازداشت یکی از وزرای دولت روحانی به اتهام همکاری با اکبری خبر داد که توسط سخنگوی وقت قوه قضائیه تکذیب شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا