آخرین خبرهااسلایدربین الملل

چرا خطر جنگ امریکا با ایران افزایش یافته است؟

جنگ امریکا با ایران

تدبیرشرق// به گزارش انتخاب به نقل از لوبلاگ؛ ترکیبی از شرایط از افزایش خطر درگیری نظامی بین آمریکا و ایران خبر می دهد. چنین جنگی قطعی نیست اما احتمال اینکه این اتفاق امروز بیافتد بیش از سالهای گذشته است.

به گزارش انتخاب، برخی از شرایط مرتبط در این جستار آمده است:

ادبیات ضد ایرانی در گفتمان آمریکایی

ادبیاتی که این روزها پرتکرار شده است این است: ایران بزرگترین حامی تروریست و لجوج و نا فرمان و عامل بی ثباتی و خواستار هژمونی در منطقه است.

این رشته از بدگویی از آنچه ایران در حال انجام آن است و تاثیر آن بر منافع امریکا اخیرا به خوبی قابل رویت است. پذیرش این ادبیات به این معنی است که هر کس در پی اقدام علیه ایران است سعی کرده حمایت سیاسی و عمومی را با ایجاد این ادبیات جلب کند.

لابی هایی که برای تخاصم علیه ایران تلاش میکنند

در واقع تلاش هایی برای چند برابر شدن تخاصم با ایران وجود دارد. منافع سیاسی برخی بر بد بودن روابط ایران و آمریکا و انزوای تهران استوار است.

در میان این لابی ها میتوان به دولت راست گرای اسراییل که ایران را رقیب منطقه ای خود میداند اشاره کرد . این جریان همه مشکلات منطقه را از دوش اسراییل برداشته و سعی میکند با پرت کردن حواس ها از مساله اشغال فلسطین همه تقصیرها را گردن ایران بیاندازد.

ترامپ به وضوح تمایلات اسراییلی ها را در صدر اولویت هایش قرار داده و این در انتصابات دولتی و اظهاراتش در تبلیغات انتخاباتی نیز روشن بود. ترامپ به دنبال توافق صلح اسرائیل و فلسطینی است و این به فاصله گرفتن از دولت نتانیاهو نیاز دارد. اما شاید رویارویی و سخت گیری در قبال ایران برای دولت ترامپ ضروری تر به نظر می رسد.

ضدیت با اوباماییسم و توافق هسته ای

توافق هسته ای با ایران به خودی خود مورد انتقاد دولت جدید است. از طرفی یکی از دلایل خیلی حزبی برای این ضدیت با توافق هسته ای علاوه بر لغو تحریم های ایران این بود که این توافق بزرگترین دستاورد اوباما در سیاست خارجی اش بوده . ترامپ در خلال تبلیغات انتخاباتی اش بارها این توافق را به نابودی تهدید کرد و اما اخیرا اعلام کرده که ایران به تعهداتش در توافق هسته ای پایبند بوده، با این حال همچنان علیه همه دستاوردهای اوباما موضع گیری میکند. این روزها جمهوری خواهان در حال تلاش برای از بین بردن همه دستاوردهای داخلی اوباما از جمله ماده مربوط به بیمه درمانی اوباما هستند و این برای آنها از از بین بردن توافق هسته ای مهم تر است.

طرح مساله تغییر نظام در ایران

یکی از کسانی که به ادبیات ضد ایران دامن زده رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکاست که اخیرا در کمیته امور خارجی از تغییر تظام در ایران حرف زده بود. این اظهارات در دوران اوباما به زباله دانی تاریخ سپرده شده بود به ویژه با توجه به نتایج فاجعه باری که در ایده تغییر رژیم در عراق و لیبی توسط آمریکا شاهد آن بودیم. 

همین اظهار نظر های اخیر رکس تیلرسون یکی از عوامل مخاصمه با ایران شده است. کمی بعد از مراسم تحلیف شلدون ادلسون مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی ها در سندی به شورای امنیت دولت ترامپ این ایده را مطرح کرده است . در بخش هایی از این سند گفته شده درگیری نظامی با ایران هم جواب خواهد داد اما توهم ایجاد یک دولت جدید و نظام جدید در تهران به عنوان انگیزه این درگیری نظامی مطرح شده . اظهار نظر درباره تغییر نظام به تنش ها و بی اعتمادی میان تهران و واشنگتن دامن زده است.

تغییر مواضع در قبال روسیه

رویکرد های اخیر روسیه در حمایت از دولت سوریه یکی از منشاهای نگرانی در کنار ایران است. اما برخی از شواهد دال بر نگرانی ویژه از بابت درگیری مسلحانه مستقیم با روسیه به عنوان دیگر قدرت هسته ای در جهان است. از این گذشته در دولت ترامپ روسیه به اندازه ایران نقش دشمن را برای آمریکا بازی نمی کند.

هنوز به نقش روسیه در ریاست جمهوری ترامپ پی برده نشده اما مشخص است که دلایلی برای حمایت ترامپ ار روسیه وجود دارد . اگر دولت قرار باشد با یکی از طرف های درگیری در جنگ سوریه مقابله کند قطعا این ایران خواهد بود.

حضور نظامی ها در دولت

تصمیمات پنتاگون در دولت ترامپ اهمیت بالایی دارد و این شامل موارد تاکتیکی و استراتژیکی مانند استقرار یا استفاده از نیروهای نظامی نیز هست که میتواند در پاره از شرایط به محدودیت هایی منجر شود چرا که افسران نظامی باتجربه با درگیر شدن آمریکا در یک منطقه دیگر موافق نیستند.

با این حال آمریکا همین الان هم در سوریه و درگیری های خلیج فارس با ایران درگیر است و چنین درگیری های نظامی ای میتواند توسعه پیدا کند.

تشدید سیاست جنگ طلبی در میان اعراب

تنش ها میان عربستان و ایران افزایش یافته و بیشتر به دلیل ابتکارات عربستان این اتفاق افتاده است. مساله جانشینی بن سلمان فرزند بی تجربه پادشاه عربستان نیز به این مساله دامن زده است. شاهزاده جوان درباره اینکه جنگ را به ایران می کشاند ابراز عقیده کرده و مبتکر حضور نظامی عربستان در یمن و درگیری با گروه های تحت حمایت ایران است. آخرین حرکت تحریک آمیز او بحران قطر است که کم و زیاد به روابط با ایران نیز تاثیر گذاشته است.

پتانسیل آمریکا برای تشدید آشفتگی ها نیز حائز اهمیت است به ویژه با توجه به تقویت اتحاد ترامپ با عربستان.

تشدید سیاست هار مخاطره آمیز در خلیج فارس

حتی بدون توجه به بی پروایی ولیعهد جوان عربستان خلیج فارس و دیگر مناطق نظیر سوریه به عرصه درگیری نیروهای آمریکا و ایران تبدیل شده و از کنترل خارج شده است. حضور آمریکا در حیاط خلوت ایران به تحولاتی ختم شده که بعضا به بی پروایی و تحرکات تهران انجامید. تصادف مرگبار ناوشکن آمریکایی با یک کشتی تجاری در آب های ژاپن نشان داد در خطوط دریایی پرتردد ممکن است در زمانی که هیچ خصومت بین المللی ای و دشمنی ای وجود ندارد هم چنین رخدادی اتفاق بیافتد. حال تصور کنید مشابه این اتفاق در خلیج فارسی که ایران و آمریکا در ان درگیرند و در دولت ترامپ که هیچ علاقه ای به بازسازی کانال های دیپلماتیک ارتباطی با ایران ندارد اتفاق بیافتد.

ماهیت ترامپ

جیمز کومی در جلسه استماع .و شهادت در کنگره بر تاثیر ماهیت کسی که در کاخ سفید است بر نحوه مکالماتش با ترامپ تاکید کرد. منظور او دروغ های سریالی ترامپ بود. دولت ترامپ در ماه اول ثابت کرد این دروغ ها به اشتباهات فردی منحصر نمی ماند و به سیاست های کلان او نیز تسری پیدا خواهد کرد. در بعد سیاست گذاری های اقتصادی رویکرد او در قبال طرح مراقبت های بهداشتی یکی از این موارد است

هیچ منطقی در سیاست های خارجی ترامپ دیده نمی شود. و این شامل اظهارات جنگ طلبانه او نیز هست. بیشتر این اظهارات پوپولیستی و برای جلب رای و فریب افکار عمومی بود. اما بخشی از این اظهارات به جوهره فردی ترامپ که نیز وابسته است از جمله انگیزهای ترامپ در اقدامات فوری با هزینه های بلند مدت و اشتهای او برای ارضای غرایز شخصی به قیمت منافع ملی کشور است. هیچ یک از این ها جلوی آتش افروزی با ایران را نخواهد گرفت.

نتیجه جنگ

درگیری مسلحانه با ایران برای منافع ملی آمریکا در موارد متعددی مضر است و این شامل هزینه های انسانی نیروهای آمریکایی درگیر در این جنگ نیز خواهد بود. دیگر نتیجه این جنگ میتواند منجر به از بین رفتن توافق هسته ای شود.

این به حسن نیت آمریکا و روابطش با بسیاری از کشورهای دیگر که از حمله آمریکا به ایران به عنوان بهانه ای برای تخطئه آمریکا استفاده میکنند نیز مضر است. برخی ممکن است امیدوار باشند که در باره نتایج چنین درگیری مسلحانه ای درست فکر شده است.

اما جنگ محتمل است . مخاطراتی وجود دارد. این محاطرات در مورد هر جنگی که ممکن است تسری پیدا کرده و بزرگتر شده و به نتایج ناخواسته سیاست های تخاصمی و تهاجمی اش تسری پیدا کند هم وجود دارد.

شهروندان و اعضای کنگره باید از احتمالات و خطرات احتمالی موجود با خبر باشند. آنها باید نسبت به همه نشانه های آتش افروزی آمریکا حساس بش.ند و به این سوال که آیا چنین جنگی به نفع متافع ملی آمریکاست، پاسخ بدهند.

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا