آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

در نشست دهیاران گیلان مطرح شد اهتمام دهیاران برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدا استاندار گیلان گفت : در بیش از هزار روستای استان تفکیک زباله از مبدا اجرا می‌شود.

تفکیک زبالهدکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان در نشست دهیاران روستا‌های استان با تاکید بر تفکیک زباله از مبدا در شهر و روستا، گفت: در هزار و ۱۰۰ روستا در استان تفکیک زباله از مبداء آغاز و اجرا شده است که ۶۰۰ روستای باقی‌مانده نیز در این حوزه باید فعال شوند.

وی با قدردانی از تلاش و توجه فرمانداران و دهیاران در مدیریت پسماند افزود: فرمانداران و معاونان عمرانی باید برای رفع موانع و کمبود‌ها حوزه مدیریت پسماند به دهیاران در روستا‌ها کمک کنند.
دکتر اسدالله عباسی افزود: گیلان بعنوان استان گردشگرپذیر و برخوردار از مواهب طبیعی جنگل، کوه و دریا نباید با مشکلاتی همچون پسماند و زباله مواجه باشد.
وی با بیان اینکه ورود شیرابه‌های زباله و پسماند به سفره‌های زیر زمینی علاوه بر آلودگی آب‌ها در چرخه زندگی ما تاثیر دارد، تصریح کرد:برای ساماندهی پسماند استان باید با همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها و متولیان از نوآوری، دانش روز و گروه‌های مردم نهاد استفاده کرد.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه نباید همه مشکلات را دولتی و نیازمند بودجه دانست افزود: آموزش و فرهنگ سازی در جامعه در رفع بسیاری از مشکلات تاثیرگذار است.
دکتر عباسی به مشکل پیمانکاران تصفیه خانه شیرابه سراوان و نیروگاه زباله سوز رشت اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۲ قراردادی با پیمانکار TTS برای احداث و راه اندازی دستگاه زباله سوز در شهر رشت با ۴۰ میلیون یورو و ظرفیت ۶۰۰ تن منعقد شد و مقرر شد این نیروگاه ظرف ۲ سال راه اندازی شود، اما پیمانکار با دریافت ۹.۶ میلیون یورو سهم دولت بخشی از کار را انجام داد.
وی اضافه کرد: تاسیسات تصفیه خانه شیرابه سراوان نیز ۷۵ میلیارد ریال با پیمانکار قرارداد منعقد شد، اما این پیمانکار نتوانست حداقل انتظارات را برآورده کند و طبق دستور رییس جمهور دستور خلع پیمانکار را داد.
استاندارگیلان نیزدرخصوص مرکز کود آلی لاکان، گفت: یک خط با ظرفیت ۵۰ تن راه اندازی شده بود که شرکت شهاب خودرو ۲ خط را راه اندازی کرد که روزانه ۶۰۰ تن از زباله شهر رشت را پردازش می‌کند؛ در صورت راه اندازی ۲ خط دیگر این مرکز می‌تواند روزانه هزار تن زباله را پردازش و به کود آلی تبدیل کند.
عباسی در ادامه از شناسایی ۱۰۰ نقطه آلوده رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود در شهر رشت خبر داد وافزود: دربالادست این رودخانه‌ها سایت زباله سراوان، زندان لاکان، شهر صنعتی رشت، سپید رود، مسکن مهر، بیمارستان‌ها و فاضلاب رشت بلای جان این شهر شده اند که با شناسایی این نقاط عملیات اجرایی برای رفع مشکلات آغاز کرده ایم.
وی با بیان اینکه طرح تصفیه خانه زندان لاکان به پایان رسیده و کار خود را آغاز کرده است گفت: قرارداد تصفیه‌خانه شهر صنعتی نیز با بخش خصوصی بسته شده و این طرح با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب از محل صندوق توسعه محیط زیست و تصفیه خانه مسکن مهر نیز با ۸۰ درصد پیشرفت تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.
دکتر عباسی فرمانداران را مسئول تمام در شهرستان‌ها دانست و افزود: بر اساس گزارش‌ها رسیده ۴۱ نفر از دهیاران استان به مراجع قضایی معرفی شدند و ۱۸ مورد شکایت از شهرداران گزارش شده است و اگر دهیاری در چارچوب شیوه نامه‌ها حرکت نکند و در مراجع قضایی محکوم شود.

/خبرگزاری صداوسیما

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا