رهبر انقلاب: برخی به غلط تعبیر کردند که امام کلمه جمهوری را از روی رودربایستی مطرح کردند اما امام اهل رودربایستی نبود
آیتالله خامنهای رهبر انقلاب تاکید کردند: کلمه جمهوری ناشی از اعتماد امام به مردم بود. برخی به غلط تعبیر کردند که امام کلمه جمهوری را از روی رودربایستی مطرح کردند اما امام اهل رودربایستی نبود و با اعتقاد خود این مردمسالاری را مطرح کردند. همان رئیس جمهوری اولی که امام به او رأی نداده بود وقتی مردم به او رأی دادند امام او را تنفیذ کرد؛ چرا که مردم به او رأی داده بودند و امام به رأی مردم معتقد بود.
رهبر انقلاب تاکید کردند: کلمه جمهوری ناشی از اعتماد امام به مردم بود. برخی به غلط تعبیر کردند که امام کلمه جمهوری را از روی رودربایستی مطرح کردند اما امام اهل رودربایستی نبود و با اعتقاد خود این مردمسالاری را مطرح کردند. همان رئیس جمهوری اولی که امام به او رأی نداده بود وقتی مردم به او رأی دادند امام او را تنفیذ کرد؛ چرا که مردم به او رأی داده بودند و امام به رأی مردم معتقد بود.
به گزارش «انتخاب»، گزیده بیانات آیتالله خامنهای در سیوچهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
– به نظر من نسلهای جدید این کشور به آشنایی بیشتر با امام بزرگوار نیازمندند، ما قدیمیها هم همینطور.
– همه ما نیازمندیم با ابعاد این شخصیت چندبعدی و باعظمت بیشتر آشنا شویم. این امر در پیشرفت و ادامه راه کمک خواهد کرد.
– اولین نکته این است که امام از سرآمدان تاریخ ماست نه فقط از سرآمدان روزگار ما. در میان بزرگان و اشخاص باعظمت برخی یک سروگردن از بقیه برترند و اینان سرآمد نام میگیرند.
– سرآمدان را نمیشود از حافظه تاریخ حذف کرد و این نکته مهم مورد توجه ماست. آنان را نه میشود حذف کرد و نه تحریف.
– رسانههای تبلیغاتی که روزبهروز مجهزتر میشوند میتوانند شب را روز و روز را شب معرفی کنند و چهرههای منور را هم بد جلوه دهند اما این کف روی آب است. خورشید زیر ابر باقی نمیماند.
– ابعاد شخصیت امام بزرگوار ما از ابن سینا و شیخ طوسی وسیعتر است. خصوصیاتی که در شکلگیری این شخصیت دخالت دارند به مراتب بیشتر از خصوصیات آن شخصیتهای برجسته و سرآمدی است که یاد کردیم.
– امام هم در ایمان و تقوا سرآمد است، هم در استحکام شخصیت و قوت اراده، هم در قیام برای خدا و سیاستورزی انقلابی و ایجاد تحول در نظام بشری سرآمد است و اینها همه تنها در امام بزرگوار جمع است.
– امام را هیچکس نمیتواند از حافظه تاریخ پاک کند نه امروز و نه در قرنهای آتی. شاید چند صباحی دروغپردازی و تحریف شخصیت شود اما این خورشید را نمیتوان پشت ابر نگه داشت.
– امام سه تحول بزرگ به وجود آورد؛ یکی در سطح کشور ایران، یکی در سطح امت اسلامی و یکی در سطح جهان. این سه تحول هیچکدام سابقه ندارد و شاید در آینده هم شبیه اینها را نتواند انسان پیشبینی کند که به وجود آید.
– تحول در سطح کشور به وجود آمدن انقلاب اسلامی بود. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را درهم شکست و مردمسالاری را جایگزین آن کرد. این انقلاب یک نظام دستنشانده و ذلیل در برابر قدرتها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متکی به عزت ملی را جایگزین آن کرد.
– این انقلاب استبداد را به آزادی بدل و هویت ملی و اعتماد به نفس را احیا کرد. اینها معجزههای انقلاب اسلامی است.
– ما مشکلات داشتیم، داریم و خواهیم داشت اما آنچه میتواند مشکلات فعلی را برطرف کند، در گذشته هم حلال مشکلات بوده و در آینده هم علاج مشکلات باشد همین روحیه ما میتوانیم است و انقلاب است که در کشور این روحیه را به وجود آورد.
– امام جریان بیداری اسلامی را در دنیای اسلام به راه انداخت. امروز امت اسلامی نسبت به دوران پیش از پیروزی انقلاب، پرتحرکتر، آمادهتر، سرزندهتر است هرچند نیاز به کار بیشتر در این زمینه محسوس است.
– مسئله فلسطین بعد از اینکه به خیال صهیونیستها و حامیانشان تمامشده تلقی میشد با حرکت امام بدل به کانون توجه ملتهای مسلمان و مسئله اول جهان اسلام بدل شده است.
– روز قدس نه فقط در ایران بلکه در پایتختهای جهان مسلمان و غیرمسلمان هم برگزار میشود و مردم از فلسطین حمایت میکنند.
– امام فضای معنویت و توجه معنوی را در سطح جهان ایجاد کرد، حتی در کشورهای غیرمسلمان. البته این نکته آخری با واکنش شدید همان مراکز قدرت مواجه شده و امروز با انگیزه بیشتر تهاجم به معنویت را در دنیا با شیوههای مخصوص خود پیش میبرند و برخی شیوههایشان آنقدر مفتضح است که انسان از نامبردن آنها خجالت میکشد.
– امام این کارهای بزرگ را به پشتیبانی و کمک کدام عامل سختافزاری یا نرمافزاری انجام داد؟ امام عامل کمککننده سختافزاری نداشت؛ امام نه پول داشت، نه رادیو داشت و نه خبرگزاری، امام یک نوار یا یک برگ کاغذ داشت تا صدایش را به مردم و جهان برساند.
– عامل نرمافزاری امام اما ایمان و امید بود؛ آنچه امام را در این راه پیش برد.
– وقتی ایمان به خدا را در مسائل عینی و مبارزه با استکبار مطرح میکنیم، معنای ویژهای دارد و در این مقام به معنای ایمان به وعدههای الهی است.
– اعتماد به وعده الهی است که گام مستحکم امام را در این راه به حرکت درمیآورد.
– امام ایمان به اسلام را در بیانات خود معرفی کرده است. اسلام امام با اجتهاد متقن و فهم درست از اسلام است نه اسلام سرمایهداری یا اسلام افراد متحجر که اسم اسلام را میآورند اما بیشتر احکام آن که مربوط به امور اجتماعی و سیاسی است را قبول ندارند. این اسلام، اسلام به اصطلاح روشنفکران بیاطلاع و بیخبر هم نیست که انجام برخی احکام الهی را هم قبول ندارند.
– ایمان به مردمی که امام داشت از اعتقاد ایشان به مردم نشئت میگرفت. جوانان فداکار و خانواده شهدا این برداشت امام از مردم را تصدیق کردند که به مردم اعتماد داشت. امام به عمل مردم و انگیزههایشان و رأی مردم که در جمهوری اسلامی همان مردمسالاری است اعتقاد داشت.
– کلمه جمهوری ناشی از اعتماد امام به مردم بود. برخی به غلط تعبیر کردند که امام کلمه جمهوری را از روی رودربایستی مطرح کردند اما امام اهل رودربایستی نبود و با اعتقاد خود این مردمسالاری را مطرح کردند.
– همان رئیس جمهوری اولی که امام به او رأی نداده بود وقتی مردم به او رأی دادند امام او را تنفیذ کرد؛ چرا که مردم به او رأی داده بودند و امام به رأی مردم معتقد بود.
/انتخاب