آخرین خبرها

راه آهن قزوین – رشت، حلقه مفقوده کریدور بین المللی شمال جنوب است

به گزارش ایرنا خیرالله خادمی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهوری از راه آهن قزوین – رشت در محدوده منجیل و رودبار در جمع خبرنگاران افزود: این راه آهن، کریدور بین المللی است که اروپا را به خلیج فارس وصل کند و می تواند هم در زمینه انتقال مسافر و هم در زمینه حمل بار، با توجه به اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی، تحولی را در استان بوجود آورد.
وی راه آهن قزوین – رشت را یکی از منحصربفردترین طرح های ریلی کشور با طول 164 کیلومتر عنوان و اضافه کرد: 25 کیلومتر از این مسیر را تونل و نزدیک به 9 کیلومتر را پل های خاص تشکیل می دهد.
خادمی افزود: زیباترین پل ها و بلندترین پل ریلی کشور به طول یک هزار و 430 متر در این خط ریلی احداث شده که علاوه بر ترانزیتی بودن این مسیر، مسیری گردشگری هم محسوب می شود.
وی پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن قزوین – رشت را افزون بر 94 درصد عنوان و تصریح کرد: از 164 کیلومتر تاکنون 123 کیلومتر ریل گذاری شده و مابقی آن نیز در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ابراز امیدواری کرد که تا پایان شهریورماه امسال به غیر از چند نقطه دشوار در مسیر این خط آهن، ریل گذاری تا ایستگاه رشت پایان یابد.
وی ریزش بخشی از تونل ها و پیچیدگی های این مسیر را موجب تاخیر در تکمیل این خط ریلی عنوان کرد.

*** انجام 241 کیلومتر ریل گذاری طی سه ماه نخست امسال در کشور
خادمی در بحش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امسال پنج استان کشور به خط ریلی وصل می شود، گفت: برای اتصال پنج استان کشور به شبکه ریلی، باید حدود 837 کیلومتر ریل جدید بسازیم.
وی ادامه داد: از ابتدای ریل گذاری در کشور متوسط سالانه این کار، زیر 200 کیلومتر بوده اما طی سه ماه نخست امسال، 241 کیلومتر ریل گذاری برای اتصال پنج استان به شبکه ریلی انجام شده است.
وی همدان، کرمانشاه، آذربایجان های شرقی و غربی و گیلان را از جمله این استان ها ذکر و خاطرنشان کرد: 516 کیلومتر از این ریل گذاری در پایان سال 95 باقی مانده بود که 241 کیلومتر طی سه ماه نخست امسال انجام شد.
به گفته خادمی، هم اکنون از خط ریلی مراکز این استان ها، اتصال همدان برقرار شده و کرمانشاه 21 کیلومتر، رشت 41 کیلومتر ، ارومیه 46 کیلومتر و میانه – بستان آباد – تبریز 82 کیلومتر باقی مانده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خاتمه سخنان گفت که این مسیرهای ریلی تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.
اسحاق جهانگیری به منظور انجام سفری 2 روزه، عصر امروز به گیلان آمد. معاون اول رئیس جمهوری در بدو ورود به استان، از روند ساخت و تکمیل راه آهن رشت – قزوین در محدوده رودبار و منجیل بازدید کرد.
راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا به طول 388 کیلومتر ارتباط ترانزیتی کریدور شمال – جنوب را تسهیل می کند و از شهرستان قزوین آغاز و پس از عبور از شهرهای لوشان، منجیل، رشت و بندرانزلی، از شهرستان آستارا به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد که در حال حاضر محور قزوین – رشت به طول 164 کیلومتر و یک قطعه از رشت – انزلی به طول 17 کیلومتر و محدوده آستارای آذربایجان تا آستارای جمهوری اسلامی ایران به طول سه کیلومتر اجرا شده است.
پروژه راه آهن قزوین رشت به علت عبور از رشته کوه البرز، دریاچه سد سفید رود و قطع عرضی چندین باره آزادراه قزوین – رشت دارای سازه های خاص و منحصر بفرد است که تا پایان سال 92 پیشرفت فیزیکی این پروژه 52 درصد بود و در دولت تدبیر و امید و با توجه به اولویت اجرای پروژه های ریلی، در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 94 درصد است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا