آخرین خبرهابین المللخبر داغ

قطر: امکان بهبود روابط ما با سوریه وجود ندارد / مشکل حکومت سوریه با مردم خود است نه با کشورهای عربی

بهبود روابط«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر به تازگی گفته که حتی اگر دوحه با اجماع کشورهای عربی برای حل روابط خود با سوریه موافق باشد، امکان بهبود روابط دوجانبه دوحه و دمشق وجود ندارد. وی افزود: مشکل حکومت سوریه با مردم خود و نه با کشورهای عربی است. بن عبدالرحمن همچنین تنها راه‌حل عادی سازی روابط با دولت اسد را یافتن راه‌حل جامع و عادلانه برای مسأله سوریه دانست.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر به تازگی گفته که حتی اگر دوحه با اجماع کشورهای عربی برای حل روابط خود با سوریه موافق باشد، امکان بهبود روابط دوجانبه دوحه و دمشق وجود ندارد.

به گزارش تدبیرشرق, به نقل از پایگاه خبری «وطن سرب» «محمد بن عبدالرحمن» تصریح کرد: ما موضع خود را در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب روشن بیان کردیم، ما به دنبال خروج از اجماع کشورهای عربی در خصوص بازگشت سوریه به این اتحادیه نیستیم.

وی افزود: مشکل حکومت سوریه با مردم خود و نه با کشورهای عربی است.

بن عبدالرحمن همچنین تنها راه‌حل عادی سازی روابط با دولت اسد را یافتن راه‌حل جامع و عادلانه برای مسأله سوریه دانست.

وی افزود: اقدام مشترک کشورهای عربی که موافق آن هستیم و هدف از آن بازگشت امن آوارگان و یافتن راه‌حل سیاسی براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.

بن عبدالرحمن در پایان گفت: مشکل بین ما و حکومت سوریه نیست، بلکه میان حکومت و ملت آن است و باید راه‌حلی که برای بازگشت ثبات به سوریه اجرا می شود، راه‌حلی باشد که مورد رضایت سوری‌ها باشد که از خرابی جنگ ۱۲ ساله اخیر رنج می‌برند.

وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بعد از ظهر چهارشنبه با حضور وزیر خارجه سوریه در جده آغاز شد.

انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در سی و دومین اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب دعوت شده بود، امروز پنجشنبه وارد جده شده و مورد استقبال مقامات دولت ریاض قرار گرفت.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا