آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی: موافقت پوتین و زلنسکی برای دیدار با هیات آفریقایی به منظور رایزنی درباره پایان جنگ

پایان جنگرئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی روسای جمهور روسیه و اوکراین موافقت خودشان را برای دیدار با هیاتی از رهبران آفریقایی به منظور رایزنی درباره پایان جنگ بین دو کشور اعلام کردند.

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی طی نشست خبری با نخست‌وزیر سنگاپور در کیپ تاون، درباره جنگ تحرکات سران آفریقایی برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین اظهارنظر کرد.

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی روسای جمهور روسیه و اوکراین موافقت خودشان را برای دیدار با هیاتی از رهبران آفریقایی به منظور رایزنی درباره پایان جنگ بین دو کشور اعلام کردند.

سیریل رامافوزا» طی نشست خبری با نخست‌وزیر سنگاپور گفت: «گفت‌و‌گوهای من با این دو رهبر (پوتین و زلنسکی) نشان داد که هر دوی آنها برای دیدار با رهبران آفریقایی و گفت‌و‌گو درباره اینکه چگونه این جنگ بتواند پایان یابد، آماده هستند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی البته تاکید کرد: «اینکه (دیدار هیات آفریقایی با روسای جمهور روسیه و اوکراین) موفق خواهد شد یا نه، بستگی به مذاکراتی دارد که برگزار خواهد شد».

به گفته او، طرح صلح مدنظر او و برخی دیگر از رهبران آفریقایی مورد حمایت سران سنگال، اوگاندا و مصر قرار دارد و دبیرکل سازمان ملل، آمریکا و انگلیس هم در جریان ان قرار گرفته‌اند.

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بدون اشاره به محتوای طرح صلح مدنظر رهبران آفریقایی برای جنگ روسیه و اوکراین، افزود که آمریکا و انگلیس «به طور محتاطانه» از این طرح حمایت کردند.

تاکید سیریل رامافوزا بر تحرکات رهبران قاره آفریقا برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین در شرایطی انجام می‌گیرد که آفریقای جنوبی است روابط خوبی با روسیه و اوکراین دارد و این کشور به همراه برزیل، روسیه، هند و چین اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند.

طی روزهای اخیر اتهام زنی سفیر آمریکا در افریقای جنوبی به این کشور آفریقایی درباره ارسال سلاح به روسیه خبرساز شده بود و واکنش رهبران آفریقای جنوبی را به دنبال داشت.

«روبن بریگتی»، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی مدعی شده بود آفریقای جنوبی از طریق یک کشتی باری که در ماه دسامبر به مدت سه روز به صورت مخفیانه در یک پایگاه دریایی در نزدیکی شهر کیپ‌تاون پهلو گرفت اقدام به ارسال این سلاح‌ها کرده است.

سفیر آمریکا مدعی شده که اقدام آفریقای جنوبی در ارسال سلاح برای روسیه در حین جنگ اوکراین مسئله‌ای «بسیار جدی» است و با موضع بی‌طرفی اعلام‌شده از سوی این کشور آفریقایی مغایرت دارد.

ریاست جمهوری آفریقای جنوبی ضمن رد این اتهام زنی روبن بریگتی اعلام کرد که اظهارات سفیر آمریکا در متهم کردن آفریقای جنوبی به ارسال سلاح به روسیه، روابط دوجانبه را تضعیف می‌کند.

اتهام‌زنی‌های مقام‌های واشنگتن به دیگر کشورها در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا و متحدانش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در حال پمپاژ تسلیحاتی اوکراین هستند.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا