آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

فنلاند فردا سه‌شنبه رسماً عضو ناتو می‌شود

دبیرکل ناتو اعلام کرد که با موافقت تمامی اعضای ناتو، کشور فنلاند رسماً‌ از فردا (سه‌شنبه) به عضویت ناتو درمی‌آید.

دفتر ریاست‌جمهوری فنلاند و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز (دوشنبه) اعلام کردند که این کشور اروپایی از فردا (سه‌شنبه) رسماً یکی از اعضای ناتو خواهد بود.

شبکه اسکای نیوز در این خصوص گزارش کرد، استولتنبرگ با تأیید این خبر تصریح کرد که عضویت فنلاند در ناتو، این کشور را امن‌تر خواهد کرد.

علی‌رغم هشدارهای پی در پی روسیه در خصوص عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، ترکیه آخرین عضو از ائتلاف 30 عضوی ناتو بود که در نهایت ماه گذشته میلادی (مارس) با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کرد.

پیش از این در سال 2020، مقدونیه شمالی به ائتلاف ناتو پیوسته بود و از آن زمان تاکنون هیچ کشوری به این ائتلاف اضافه نشده بود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اوایل ماه مارس اعلام کرد که فنلاند پس از برداشتن گام‌های منسجم برای عمل به وعده‌هایش در سرکوب گروههایی که آنکارا تروریستی م‌داند و همچنین آزادکردن صادرات دفاعی، از نعمت حمایت ترکیه برای پیوستن به ناتو بهره‌مند شده است.

با این‌حال، ترکیه هنوز با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو موافقت نکرده است و تأکید دارد که استکهلم تاکنون اقدامات کافی برای سرکوب گروههای مشابه که در بالا به آن اشاره شد، انجام نداده است.

فنلاند و سوئد مدعی هستند که امنیت آن‌ها پس از عملیات نظامی سال گذشته روسیه در اوکراین بیش از پیش به خطر افتاده است و به همین جهت خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا