آخرین خبرهااسلایدر

واعظی: توافق ایران و عربستان نشانگر عقلانیت سیاست خارجه ایران است

رئیس دفتر رئیس جمهور سابق تاکید کرد: این توافق و مذاکرات با آقای گروسی رئیس آژانس انرژی اتمی شد که هر دوی اینها بر اساس عقلانیت بوده، علامت خوبی به کشورهای مختلف دنیا و افکار عمومی دنیا داده است که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و امیدها را در داخل بالا برده و تاثیراتی که روی ارز و کالاها گذاشته ادامه پیدا یابد.

به گزارش تدبیرشرق، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور سابق در گفت و گویی، با اشاره به توافق بین ایران و عربستان اظهار داشت: دو کشور ایران و عربستان دو قدرت بزرگ این منطقه هستند و همکاری و تعامل این دو کشور نقش بسیار مثبتی در ثبات و امنیت منطقه دارد و اختلافات آنها می‌تواند باعث بی‌ثباتی و اختلاف کشورهای بیرون از منطقه شود.

وی با تاکید بر اینکه شرایطی کنونی جهان اسلام می‌طلبد باتوجه به نظم نوین جهانی و شرایط خاص عرصه بین‌الملل کشورهای اسلامی باهم نزدیک‌تر کار کنند، تصریح کرد: کشورهای اسلامی منافع مشترک دارند و این توافق انجام شده در پکن ادامه توافقی هست که در سال 99 در بغداد شروع شد و ادامه مذاکرات در عمان بود که امروز به نتیجه رسید.

واعظی بیان داشت: از طرف دیگر همواره از اول انقلاب هم سیاست امام راحل و مقام معظم رهبری داشتن روابط خوب با همسایگان است که می تواند تامین کننده منافع کشور ما و باعث صلح و امنیت درمنطقه ما باشد و سوء استفاده قدرت های جهانی وحضور و نفوذ آنها را کاهش دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور سابق با اشاره به اینکه آنچه که توافق انجام شده هم نیاز منطقه و هم نیاز دو کشور است و هم باعث ثبات در منطقه می‌شود، تصریح کرد: طبیعی است که توافق پیامدهایی دارد که باعث می شود دو کشور که در زمینه انرژی صادر کننده هستند و همکاری آنها در ارتباط با مسئله انرژی در جهان می تواند تعیین کننده باشد و دست از رقابت برمی دارند و بیشتر به رفاقت و تعامل و همکاری می پردازند و منافع این امر را هم ایران و هم عربستان می برند.

وی با بیان اینکه سیاست ایران همواره این بوده که با همسایگان و کشورهای منطقه همکاری اقتصادی وامنیتی و فرهنگی را گسترش دهد، گفت: این توافق با توجه به نقش عربستان در منطقه و نیم نگاه کشورهای عربی خلیج فارس به عربستان سعودی، این محدودیت و ملاحظه بعد از این توافق حذف می شود و طبیعی است که این همکاری کشورها در منطقه در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی به نفع کشورهای منطقه است که همان سیاستی است که ما اعلام کردیم که کشورهای منطقه به حدی رسیدند که می توانند نیازمندی های هم را مرتفع کنند که بعد از این اتفاق می‌افتد.

واعظی با اشاره به بازتاب رسانه ای توافق تهران و ریاض گفت: این توافق در دو روز گذشته نقش بسیار مهمی در رسانه‌های دنیا داشته و با توجه به اینکه همواره دشمنان ایران و برخی رسانه های غربی و صهیونیستی تلاش کرده‌اند که سیاست خارجی ایران را به گونه ای دیگر جلوه دهند، این توافق به دنیا نشان می‌دهد که ایران بر اساس عقلانیت عمل می‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور سابق تاکید کرد: این توافق و مذاکرات با آقای گروسی رئیس آژانس انرژی اتمی شد که هر دوی اینها بر اساس عقلانیت بوده، علامت خوبی به کشورهای مختلف دنیا و افکار عمومی دنیا داده است که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و امیدها را در داخل بالا برده و تاثیراتی که روی ارز و کالاها گذاشته ادامه پیدا یابد.

/برنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا