آخرین خبرهاخبر داغعلم و تکنولوژی

محققان می گویند؛ سندرم روده تحریک پذیر آسیب زیادی به سلامت روان می رساند

رودهمحققان به ارتباط بین سندرم روده تحریک پذیر و اضطراب، افسردگی و افکار خودکشی در بیمارانی که به خاطر این سندرم در بیمارستان بستری شده بودند، پی بردند.

به نقل از مدیسن نت، سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال مزمن در سیستم گوارشی است که تا ۱۵ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مطالعه از داده‌های بیش از ۱.۲ میلیون بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در ۴۰۰۰ بیمارستان ایالات متحده طی سه سال استفاده کرد.

بیش از ۳۸ درصد از این بیماران اضطراب و بیش از ۲۷ درصد افسردگی داشتند. این اعداد دو برابر سطح اضطراب و افسردگی در بیمارانی بود که سندرم روده تحریک پذیر نداشتند.

محقق ارشد دکتر «زاهد ایجاز طرار»، استادیار پزشکی بالینی از دانشگاه میزوری، معتقد است: «علائم سندرم روده تحریک پذیر بر اضطراب و افسردگی تأثیر می‌گذارد، در حالی که این مشکلات روانپزشکی ممکن است باعث بروز علائم این سندرم شوند.»

وی در ادامه افزود: «بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب، ضربان قلب بالاتری دارند. آنها می‌توانند مضطرب باشند. آنها گاهی اوقات زیاد عرق می‌کنند. همه اینها علائم سیستم عصبی خودمختار هستند. و من معتقدم سندرم روده تحریک پذیر نیز تجلی آن سیستم عصبی خودمختار از طریق محور روده-مغز است.»

مدیتیشن، آرامش، تغذیه سالم و خواب خوب همه عواملی هستند که می‌توانند به داشتن یک زندگی سالم کمک کنند.

محققان توصیه می‌کنند از نظر بهبود سلامت روده به طور خاص، افراد باید از مصرف غذاهای فرآوری شده یا چرب، گوشت قرمز، الکل و سیگار، به نفع میوه‌ها، سبزیجات و غذاهایی مانند ماست، خودداری کنند. این روند به تثبیت میکروبیوم های روده کمک می‌کند.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا