آخرین خبرهاسیاسیملی

معاون اول رئیس جمهور: شرکت های دانش بنیان برای توسعه و پیشرفت یک میانبر به آینده درخشان هستند

پمعاون اول رئیس جمهور در جمع مدیران مجتمع صنایع دانش بنیان کسا گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه و پیشرفت یک میانبر به آینده درخشان هستند.

به گزارش تدبیرشرق، معاون اول رییس جمهور امروز (سه شنبه) با حضور در مجتمع صنایع دانش بنیان کسا از نزدیک در جریان چگونگی روند کاری و فعالیت زیست بوم مدیریت علم و فناوری این مجتمع دانش بنیان شامل مرکز کاشف، مرکز نوآوری شروع و مرکز رشد شهید حسین پور و همچنین دستاوردهای آن در حوزه های الکترونیک، مدیریت بحران، هوافضا، پیشرانش، نفت، انرژی و تولیدی و صنعتی قرار گرفت.

دکتر محمد مخبر همچنین پس از این بازدید در جمع مدیران، اعضا و نخبگان علمی این مجتمع، پیشرفت و توسعه کشور در کمترین زمان و با بیشترین بهره وری را در گروی تکیه کردن و میدان دادن به جوانان تحصیلکرده در شرکت های دانش بنیان برشمرد و تأکید کرد: آینده پژوهی و نیازسنجی دستگاه ها و بخش های مختلف کشور از مهمترین وظایف و ماموریت های شرکت های دانش بنیان است.

دکتر مخبر ادامه داد: یک شرکت دانش بنیان زمانی موفق است که بتواند علاوه بر شناخت نیازهای موجود، آینده پژوهی در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و اقتصادی را در دستور کار قرار دهد. در همین زمینه دولت سیزدهم برنامه دارد تا با محور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه های مربوطه نیازهای کشور در بخش های مختلف احصا شود و در اختیار پردیس ها، مراکز رشد و گروه های تحقیقاتی قرار گیرد و پس از آن زیست بوم های علم و فناوری در کشور با شناخت دقیق از نیازهای این بخش ها، راهکارهای حل مسأله به آنان را ارائه کنند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سرمایه نیروی انسانی ایرانی قابل محاسبه و قیاس با هیچ امکان مادی در کشور نیست، افزود: با کمک جوانان خلاق و فعال می توان سرمایه های فراوان مالی و مادی برای کشور فراهم‌آورد به همین دلیل نیروی انسانی بویژه تحصیلکرده نقش منحصر به فردی در توسعه آینده کشور دارد.

دکتر مخبر خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم خود را موظف می داند به شرکت های دانش بنیان کمک نماید تا میزان خطرپذیری این شرکت ها به ویژه مراکز علمی نوپا کاهش یابد و در همین راستا باید سرمایه گذاری بزرگی در زمینه رشد نیروی انسانی در کشور حتی پیش از ورود به دانشگاه ها داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان اولویت اول برای حضور مقتدرانه و با عزت نظام جمهوری اسلامی در جهان هستند، به برخی کاستی های کشور در سالیان گذشته در حوزه های صنعتی و معدنی اشاره و تصریح کرد: مولفه اقتدار جز با حضور شرکت های دانش بنیان در آینده کشور دست یافتنی نخواهد بود و باید با تکیه بر حوزه های دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال کشور را به پیشرفت برساند. طبق دستورات مقام معظم رهبری شرکت های دانش بنیان در بحث توسعه و پیشرفت یک میانبر به آینده درخشان هستند.

وی همچنین بر ضرورت توجیه اقتصادی شرکت های دانش بنیان تأکید کرد و افزود: در بخش صنعتی ایجاد حاشیه سود در کمترین زمان و با بالاترین توجیه اقتصادی بستگی به حضور یک شرکت دانش بنیان دارد چرا که نیروهای جوان می توانند با پذیرش خطرها و نیازسنجی، مشکلات را در اسرع وقت حل کنند.

دکتر مخبر خاطرنشان کرد: در سال های گذشته به مسأله مهم بهره وری در کشور توجه اساسی نشده که در این زمینه دانش مناسب، فناوری روز دنیا و تجهیزات به روز مورد نیاز است و این مهم جز با ورود شرکت های دانش بنیان محقق نمی شود.

وی تاکید کرد: با بازدید از مجتمع های اینچنینی می توان محصول مقاومت و سرمایه نیروی انسانی در جمهوری اسلامی را به وضوح مشاهده کرد که دولت باید ضمن حمایت و پشتیبانی، این شرکت ها را به صنایع وصل کند که در همین زمینه دولت با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه دانش بنیانی شدن هر دستگاه دولتی را طبق یک زمانبندی مشخص در حال اجرا دارد.

لازم به ذکر است مجتمع صنایع دانش بنیان کسا در پانزده سال گذشته با توجه به شناخت دقیق وضعیت علم و فناوری در کشور و تهیه مدل های مناسب با زیست بوم مدیریت علم و فناوری مشغول فعالیت است. حمایت از شرکت های دانش بنیان نوپا از طریق واگذاری کار در فرایند رشد و توسعه نخبگان، خطرپذیری در انجام پروژه ها تا رسیدن به مرحله یک شرکت دانش بنیان نوپا، رهاسازی در بازار و در نهایت بهره گیری از این شرکت های توسعه یافته به عنوان راهبر و پیشران واحدهای فناور از جمله راهبردهای اصلی در مدل فعالیت زیست بوم علم و فناوری کسا است.

/برنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا