دستپخت جدید سایپا / ال ۹۰ زیر تیغ جراحی رفت
سایپا کادیلا یا همان ال ۹۰ ایرانی بهاحتمالزیاد با پیشرانه ME۱۶ روانه بازار خواهد شد.این پیشرانه حجم ۱.۶ لیتر دارد و میتواند حداکثر ۱۱۰ اسببخار توان و حداکثر گشتاور ۱۴۷ نیوتن. متر تولید کند.
با رسیدن به نمای عقب خودرو وضعیت تغییر میکند. چراغهای عقب با ظاهری ال شکل و بزرگ را میبینیم که هماهنگی خوبی با بدنه خودرو ندارد. پلاستیک سیاه در سپر، نشان تجاری سایپا در وسط کاپوت عقب و کشیدگی بیدلیل چراغها به طرفین بدنه، نکات منفی در طراحی پشت سایپا P۹۰ هستند. از سویی دیگر، میتوان امیدوار بود ناهماهنگی در طراحی ادوات عقب خودرو، برای مدل نهایی و تولید انبوه، اصلاح شود.
نمای داخلی این خودرو تفاوت زیادی با رنو ساندرو پارسخودرو ندارد و درون کابین با همان داشبورد ساده رنو مواجه هستیم. تغییرات نمای داخلی کادیلا نسبت به ساندرو صرفاً به مجموعه آمپر و غربیلک فرمان جدید خلاصه میشود.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا اظهار کرد: یکی از اشتراکات خودروسازی دو کشور ایران و روسیه، تولید خودروی آل ۹۰ است که این پروژه هم در ایران و هم روسیه قابل احیا است.
وی گفت: امروز زنجیره تأمین قطعهسازی که زمانی در پروژه ال ۹۰ فعال بود، قراردادش با پروژه پی ۹۰ نهایی شده است.
تیموری بیان داشت: مشکل تولید ال ۹۰ در ایران قوای محرکه آن بود که استاندارد یورو ۴ داشت و امروز به یورو ۵ ارتقا یافته است که میتواند برای بازار روسیه نیز بسیار مناسب باشد و مقرر است در مدرنترین خط موتورسازی کشور که مشترک بین سایپا و شرکت رنو بود، تولید شود.
وی با اشاره به تولید ۵۰ دستگاه پی ۹۰، از رونمایی از نخستین نمونه این خودرو در دهه فجر امسال در شرکت پارسخودرو خبر داد و خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و تولید آن را در سال آینده به روزانه ۱۰۰ دستگاه خواهیم رساند.
مدیرعامل سایپا گفت: اکنون قراردادهای تریم داخلی، تریم بیرونی، موتورسازی، اکسل و گیربکس این پروژه با زنجیره تأمین داخلی منعقدشده است.
وی ادامه داد: اکنون محصولات کوئیک و ساینا روی پلتفرم ایکس ۲۰۰ سایپا تولید میشود و خرداد، تیر و شهریورماه ۱۴۰۲ به ترتیب خودروهای اطلس، سهند و وانت جدید سایپا که روی این پلتفرم توسعه یافتهاند، وارد بازار خواهند شد، اما پسازآن دیگر برنامه توسعهای روی این پلتفرم نخواهیم داشت.
تیموری گفت: پلتفرمی که جایگزین پلتفرم ایکس ۲۰۰ میشود، پی ۹۰ خواهد بود که استاندارد سه ستاره اروپا و استانداردهای ۸۵ گانه کشورمان را پاس خواهد کرد.
/گیل خبر