آخرین خبرهااسلایدراقتصادیملی

معاون وزیر کشور: نرخ مهاجرت در شهر تهران منفی شده / مهاجرت معکوس از تهران به سمت اسلام‌شهر، پرند، پردیس انجام می‌شود / دلیل این موضوع، گران شدن زمین و مسکن در تهران است

به گزارش تدبیرشرق، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از طراحی و برنامه‌ریزی گسترده دستگاه‌های مختلف برای تمرکززدایی از تهران خبر داد و گفت: خوشبختانه نرخ مهاجرت در شهر تهران منفی شده است. اما مهاجرت معکوس از تهران به سمت شهرستان‌های استان انجام می‌شود که دلیل آن گران شدن زمین و مسکن و سخت‌تر شدن شرایط زندگی در تهران است.

مهدی جمالی نژاد توزیع متوازن جمعیت را یکی از بندهای سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت عنوان کرد و افزود: باید برای اینکه در کشور پیشرفت واقعی داشته باشیم، جمعیت به‌صورت متوازن تقسیم شده باشند.

وی «تمرکززدایی» را راه‌حل بسیاری از مشکلات دانست و گفت: یکی از سیاست‌های وزارت کشور و دولت توزیع عادلانه خدمات و امکانات کشور است که می‌تواند توزیع متوازن جمعیت را ایجاد کند.

وی با تصریح بر اینکه تمام کشور در کلان‌شهرها و به طور ویژه تهران متمرکز شده است و این باعث بروز مشکلات بسیار زیادی می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه دائماً مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ در حال حرکت است و دلیل این مهاجرت‌ها نبود توازن و تعادل در بخش‌های مختلف کشور است؛ زیرا خیلی از امکانات را در روستاها و شهرهای میانی نداریم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان این موضوع که وقتی کلان‌شهرها و پایتخت پر از جمعیت شود، شهرهای کوچک و روستاها خالی از سکنه خواهد شد، اظهار کرد: این موجب می‌شود یک سر بزرگ و بدن کوچک داشته باشیم که به آن اصطلاحاً سندروم کلان‌شهری می‌گویند.

جمالی نژاد در ادامه سخنان خود در یک برنامه رادیویی درباره راه‌های برون‌رفت از سندروم کلان‌شهری توضیح داد و بیان کرد: باید به‌صورت متوازن جمعیت را در کشور توزیع کنیم که یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در این مسیر، تمرکززدایی از شهر تهران است. در یک مقطع زمانی، بخشی از ادارات، دستگاه‌ها و نهادها را به استان‌های کشور بردند؛ اما چون بستر آن فراهم نبود، طرح با موفقیت اجرا نشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از طراحی و برنامه‌ریزی گسترده دستگاه‌های مختلف برای تمرکززدایی از تهران خبر داد و گفت: به جز وزارت‌خانه‌های دولت از جمله وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی، در مجلس نیز در حال کار روی این موضوع هستند. البته هنوز همه این مباحث به نتیجه نرسیده است و باتوجه‌به اینکه در ابتدای دولت قرار داریم باید یک کار کارشناسی قوی صورت بگیرد و یک‌بار برای همیشه تمرکززدایی از تهران و کلان‌شهرها صورت بگیرد.

وی در تشریح وضعیت مهاجرت به کلان‌شهرها و پایتخت اظهار کرد: خوشبختانه نرخ مهاجرت در شهر تهران منفی شده است. اما مهاجرت معکوس از تهران به سمت شهرستان‌های استان تهران مانند اسلام‌شهر، پرند، پردیس و شهرهای دیگر انجام می‌شود که دلیل آن گران شدن زمین و مسکن و سخت‌تر شدن شرایط زندگی در تهران است.

جمالی نژاد اشاره کرد: شرایط امروز تهران حاصل یک فرایند تاریخی و دست‌کم ۲۰۰ساله است و به طور ویژه در صدسال اخیر رشد ناهمگون را دارد و ضمن اینکه از ظرفیت‌های قابل‌توجه برخوردار است، اما سرریز مهاجرین به پایتخت، کیفیت زندگی را در تهران کاهش می‌دهد.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا