بندر سالیانکا یکی از پایههای سکوی تجارت ایران به روسیه است
مدیر بندر ایرانی سالیانکا آستراخان روسیه با اشاره به توسعه روابط اقتصادی کشورمان با روسیه با امکانات و فعالیت این بندر، گفت: بندر سالیانکا به خاطر امکانات و ویژگیهایی که دارد در توسعه و تقویت کریدور شمال- جنوب میتواند نقش مهمی داشته باشد.
به گزارش تدبیرشرق، مدیر بندر ایرانی سالیانکا آستراخان روسیه با یبان اینکه بندر سالیانکا آستراخان سمبل تجارت ایران در بازار روسیه است، اظهار کرد: وجود چهار هزار متر خط راهآهن، واگنهای حمل غلات، شش خط ریل راهآهن، انبارها و سیلوها از جمله ویژگیها و مزیتهای بندر سالیانکا است.
داریوش جمالی کالاهای صادراتی روسیه از این بندر به ایران را شامل غلات، چوب، روغن گوشت قرمز و تجهیزات و قطعات عنوان کرد و افزود: میوه و خشکبار، سبزیجات، سیمان محصولات غذایی فرآوری شده ‘ پارچه و سرامیک هم محصولاتی است که از ایران به روسیه وارد میشود.
وی با اشاره به اینکه امکانات و فعالیت بندر سالیانکا باعث شده است تا در حوزه اقتصادی روابط اقتصادی کشورمان با روسیه توسعه یابد اظهار کرد: بندر سالیانکا به خاطر امکانات و ویژگیهایی که دارد در توسعه و تقویت کریدور شمال- جنوب میتواند نقش مهمی داشته باشد.
مدیر بندر ایرانی سالیانکا آستراخان روسیه با اشاره به سهم ۵۳ درصدی بندر سالیانکا که در اختیار یکی از شرکتهای زیرمجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ظرفیت ۶۷۰ هزار تنی تخلیه و بارگیری این بندر در بین ۱۵ بندر آستراخان که در اغلب کالاها دارای رتبه یک و دو تجارت را دارد.
وی با بیان اینکه بندر سالینکا با داشتن ۷۵۰ متر اسکله و بهطور همزمان با پهلوگیری پنج فروند کشتی میتواند کار بارگیری و تخلیه نقش مهمی در تخلیه و بارگیری کالا و محصولات صادراتی و وارداتی ایران داشته باشد، افزود: این بندر ظرفیت بیش از ۵۰ هزار تن بارگیری و تخلیه را در طول یک ماه دارد و بر اساس سرمایهگذاری در حال انجام، قصد داریم این میزان را به ۶۰ هزار تن در ماه برسانیم و در شش ماه اخیر با رسد قابلتوجهی روبرو بوده است و تحرک در این بندر افزایشیافته است.
به گفته مدیر بندر ایرانی سالیانکا آستراخان مساحت فعلی بندر سالیانکا ۱۵ هکتار است که در چشمانداز آینده به ۲۱ هکتار افزایش مییابد و هماکنون در تأمین کالاهای اساسی کشور ازجمله روغن و غلات نقش استراتژیک دارد.
وی به نقش استراتژیک و اهمیت ابن بندر برای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تصریح کرد: زمانی هیچ کشتی ایرانی اجازه ورود به ولگا را نداشت، اکنون شرایط کاملاً متفاوت است، یعنی هیچ کشتی ایرانی در پشت لنگرگاه متوقف نمیشود، این بندر تضمینی برای پیوستگی ما حتی با بنادر دیگر هم از همسایگان است، بندر سالیانکا یک سرمایه بزرگ تجاری برای کشور است
جمالی به ظرفیت ۳۳ هزار تن غلات که در آینده ۱۵ هزار تن دیگر به ظرفیت فعلی آن افزوده میشود اشاره کرد و افزود: بندر سالیانکا رتبه اول غلات و رتبه دوم حمل و جابجایی چوب را در بین بنادر آستراخان دارد و همواره در ردهبندی بنادر این استان رده نخست یا دوم را دارد.
وی از بندر سالیانکا را نماد اصلی و سمبل ایرانیها و تجار در این استان دانست و گفت: آستراخان با داشتن میر بیزنس بانک، سرای تجاری، کنسولگری، چهار ضلع نماد ایران در این استان جنوبی روسیه است.
آستراخان سمبل تجارت ایران در روسیه
به گزارش فارس، رودخانه ولگا با ۸۰ درصد حجم آبهای ورودی به دریای خزر تنها آبراه قابل کشتیرانی در روسیه است که با استفاده از کانال «ولگا – دن» ارتباط مستقیم با آبهای آزاد را میسر میسازد.
قدمت بندر سالیانکا ۳۰۰ ساله و از سال ۱۷۲۲ ایجاد و در سال ۱۹۱۲ ثبت ملی شد و در سال ۲۰۱۴ بهصورت سهامی عام شد توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ای آن با ۵۳ درصد سهم بیشتر مدیریت میشود.
/فارس