آخرین خبرهااستان هاخبر داغ

کلاف سردرگم مدیریت پسماند در شهرداری آستانه!

مدیریت پسمانداگرچه مدیریت پسماند به چالش بسیاری از شهرداری استان تبدیل شده اما شنیده ها از شورا و شهرداری آستانه حکایت از صرف هزینه های گزاف و اختصاص بودجه های چندمیلیاردی تحت این عنوان دارد. اقداماتی که طی سالیان گذشته صورت گرفته و البته نتایجش در هاله ای از ابهام است.

به گزارش تدبیرشرق، اگرچه مدیریت پسماند به چالش بسیاری از شهرداری استان تبدیل شده اما شنیده های خبرنگار خزرآنلاین از شورا و شهرداری آستانه حکایت از صرف هزینه های گزاف و اختصاص بودجه های چندمیلیاردی تحت این عنوان دارد. اقداماتی که طی سالیان گذشته صورت گرفته و البته نتایجش در هاله ای از ابهام است.

 در همین راستا، رییس شورای شهر آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگار خزرآنلاین با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های حوزه پسماند شهرداری گفت: اخیرا شهردار آستانه از شورای شهر مصوبه ای راجع به یک پروژه دانش بنیان درخواست نموده که در خصوص تبدیل زباله تر به زباله خشک آن هم بدون هیچگونه ریجکتی است. آقای شهردار هم در همین راستا دستگاهی را معرفی کردند که ارزش آن در حدود پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان است!

 نورحسینی ادامه داد: انتقادی که ما به ایشان در بحث پسماند وارد کردیم این بود که هم اکنون چندین طرح موازی در حال اجراست. مثلا از شورای پنجم یک طرحی با هزینه حدودا دوازده میلیارد تومان در محوطه ۲۷ هزار مترمربعی اجرایی شد که بارها تعدیل خورده و متوقف شد تا آن جا که هزینه اش به صد میلیارد تومان رسید و ما مجبور شدیم طرح را در ابعاد کوچکتری در حدود نه هزار مترمربع با رقمی حدودا پانزده میلیارد تومان اجرایی کنیم که البته پیمانکار همان را هم انجام نداد بلکه فقط یک جابجایی زباله داشت! به عبارتی نه دولت به تعهداتش عمل کرد و نه پیمانکار کارش را انجام میدهد و لذا این طرح همانطور عقیم مانده است.

وی تصریح کرد: تا کنون چندین بار برای پیگیری به پایتخت رفتیم، نماینده محترم پیگیری کردند و ما توانستیم سه میلیارد تومان دریافت کنیم و به پیمانکار بدهیم اگرچه به نظر بنده این طرح آینده ای ندارد و اگر هم کامل اجرا میشد، شاید یکی دو سال بعد دوبار به خانه اول بر می گشتیم.

 رییس شورای شهر آستانه افزود: درهمین راستا باز شهردار طرح دیگری را با مشارکت یکی از پیمانکاران انجام داد که ما از همان روز اول گفتیم که به این طرح خوشبین نیستیم کمااینکه الان هم چند ماه گذشته و عملا تغییری در روند جمع آوری صورت نگرفته است. البته آقای شهردار دوباره طرح دیگری تحت عنوان طرح شیرابه آورد که ما یک میلیارد تومان به آن هم اختصاص دادیم و دوباره دیروز یک طرح دیگری آورند و بنده نظرم این بود که وقتی چند تا طرح را همزمان و به صورت موازی انجام بدهیم، این اقدام باعث ایجاد سردرگمی در خصوص بحث پسماند می شود. در نهایت هم قرار شد پیمانکار آخرین طرح، خودش، توضیحاتش را به اعضای شورا ارائه کند و ما فعلا تا اخذ توضیحات لازم تصمیم نهایی نگرفتیم. در هر حال اگر ما بتوانیم با هزینه چهار یا پنج میلیارد تومانی، مشکل پسماند را حل و به نتیجه خوبی برسیم، این بی شک یک پیروزی برای شهرمان محسوب می شود.

رییس شورای شهر آستانه با بیان تلاش های فراوانی برای ساماندهی بحث پسماند صورت گرفته، افزود: در حقیقت آنقدر پیمانکاران مختلف آمدند و رفتند و چیزی عاید شهر نشد و هزینه بر روی دست شهرداری ماند که بنده دیگر نسبت به سرانجام این طرح ها خوشبین نیستم مگر اینکه با چشم خودم ببینم. حالا اگر هم این کار انجام شود، ما یک تعهد سه ماهه می گیریم و با آن ضمانت نامه های که اخذ خواهیم کرد اگر واقعا به یک نتیجه خوبی برسیم، میتوانیم همین طرح را ادامه بدهیم وگرنه ادامه کار نخواهیم داد و دنبال پروژه های دیگری خواهیم رفت.

نورحسینی در خصوص وضعیت بودجه اختصاص داده شده برای ساماندهی شیرابه گفت: ما یک میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص دادیم ولی هنوز تجهیزات لازم نصب نشده و قرار شد تا آخر مرداد نصب شود. البته تا حالا سیصد میلیون تومان به پیمانکار پرداخت شده و اگر در سه ماه آینده به نقطه قابل قبولی برسیم قرارداد را کامل منعقد میکنیم وگرنه قرار داد منتفی خواهد شد.

 وی با اشاره به بودجه دولتی اختصاص یافته به پروژه هم گفت: از آن دوازده میلیارد تومان هم فقط سه و نیم میلیارد تا الان به شهرداری اختصاص پیدا کرده که شهرداری هم آن را به پیمانکار داده است اگرچه پیمانکار مدعی است تا الان هشت میلیارد تومان هزینه کرده که بنده اصلا آن را تایید نمیکنم چرا که اقدام انجام شده فقط یک انتقال زباله بود که اگر خود شهرداری دو تا بیل هم می خرید و در طول این دو سال اگر این بیل همانجا میسوخت هم هزینه ما دو میلیارد تومان هم نمیشد! اگر شما خودتان هم بروید و از محل بازدید کنید میبینید یک حجم زباله را از یک نقطه به نقطه دیگری انتقال دادند و هشت میلیارد تومان صورت وضعیت آوردند! به نظر بنده این یک هزینه بیخود و یک کار غیرکارشناسی بود که متاسفانه این قبیل مسایل در بحث زباله زیاد پیش می آید.

 وی با بیان اینکه برای ساخت سلول هم حدود چهارمیلیارد تومان وصول شده، گفت: البته بودجه ساخت این سلول هم دولتی بوده و از وزارت کشور اختصاص پیدا کرده است. پیمانکار آن را هم ما انتخاب نکردیم بلکه هم پیمانکار و هم مشاور را آن ها انتخاب کردند. اگرچه اصلا از نحوه انجام کار رضایت نداریم اما بودجه آن توسط شهرداری تامین نشده بلکه شهرداری فقط ناظر بوده و نظارت دارد.

/خزرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا