آخرین خبرهااستان ها

دیدار سفیر فنلاند با شهردار رشت

سید امیر حسین علوی شهردار رشت در دیدار با سفیر فنلاند ضمن استقبال از حل معضل رودخانه‌های آلوده رشت با انتقال تکنولوژی و دانش فنی از کشور فنلاند، گفت: امیدواریم با تعمیق ارتباطات فی‌مابین و با ورود شرکتهای دانش‌بنیان این کشور، در حوزه بومی‌سازی دانش مدیریت پسماند در شهر رشت اتفاقات خوبی به وقوع بپیوندد.

 

به گزارش تدبیرشرق، سید امیر حسین علوی شهردار رشت امروز سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در دیدار با کاری کاهیلوتو سفیر فنلاند و مدیرعامل انجمن دوستی دو کشور ایران و فنلاند که با حضور نادر حسینی و سید حسین رضویان از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، معاونین و مدیران شهرداری برگزار شد، ضمن عرض خیر مقدم به سفیر فنلاند و هیئت همراه وی اظهار داشت: امیدوارم دیدارهای اینچنینی عایدی‌های خوبی در حوزه‌های اقتصادی، زیست‌ محیطی و دانشگاهی فی مابین برای دو طرف داشته باشد.

شهردار رشت در باب دغدغه‌های مدیریت شهری هم مواردی را بیان داشت و تصریح کرد: رشت به واسطه شرایط طبیعی اقلیمی‌اش که ناشی از موقعیت جغرافیایی و آب و هوای این منطقه از کشور ایران است، مخاطراتی جدی در حوزه محیط زیست دارد.

سید امیر حسین علوی ضمن اشاره به رودخانه‌‌های شهر رشت ادامه داد: این رودخانه‌ها به واسطه عدم مدیریت درست و دقیق، امروز با آلودگیهای جدی مواجه هستند. علاوه بر این تنظیم دبی آب داخل این رودخانه‌ها هم به واسطه گسترش شهرسازی در پهنه‌های مختلف شهری امروز دچار مشکل و چالش جدی شده است.

وی مدیریت پسماند را در استانهای شمالی یک چالش خواند و با اشاره به هزینه بالای تکنولوژیهای مرسوم اروپا در این حیطه عنوان کرد: چنانچه سرمایه‌گذارانی از کشور فنلاند تمایل داشته باشند که در حوزه مدیریت منابع آب و یا در حوزه تکنولوژی و انتقال دانش لازم برای مدیریت پسماند و پساب‌ها ورود کرده و در شهر رشت سرمایه‌گذاری انجام دهند، شهرداری رشت از این امر استقبال می‌کند.

شهردار رشت اضافه کرد: امیداریم زمینه لازم برای بومی‌سازی دانش مدیریت پسماندها در شمال ایران و مشخصا شهر رشت و کار مشترک شرکتهای دانش‌بنیان کشور فنلاند و مجموعه شهرداری رشت فراهم شود.

علوی بیان داشت: شهر رشت موقعیتهای طبیعی خدادادی بسیار زیبایی دارد که می‌تواند به عنوان مزیت جذابیتی برای سرمایه‌گذاری تلقی شود، بنابراین اگر این تمایل وجود داشته باشد، سرفصلهای کاری مشترکی بین شهرداری رشت و کشور فنلاند ایجاد می‌گردد.

وی یادآور شد: با توجه به ظرفیتهای فرهنگی غنی این منطقه همچنین سرمایه‌های انسانی بسیار مستعد آن و اینکه شهر رشت در یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک به ثبت رسیده است، فضای همکاری بین شهر رشت و شهرهای کشور فنلاند در حوزه فعالیتهای فرهنگی مشترک، تبادل گردشگر و موضوعاتی از این دست قابل گسترش است.

 

سفیر کشور فنلاند در ایران نیز در این جلسه با تشکر از میزبانی شهرداری رشت از وی و تیم همراهش عنوان کرد: فنلاند کشور کوچکی به شمار می‌رود و عضو اتحادیه اروپا و منطقه نوردیک می‌باشد و حدود کمتر از شش میلیون نفر جمعیت دارد.

کاری کاهیلوتو حفاظت محیط زیست را یکی از شاخصهای کشور فنلاند ذکر کرد و گفت: امسال نود و نهمین سال ارتباطات دو کشور ایران و فنلاند را جشن خواهیم گرفت اما متاسفانه برخلاف گذشته ارتباطات اقتصادی دو کشور در حال حاضر به حداقل ممکن رسیده است و امیدواریم این ارتباطات به وضعیت قبل خود برگردد.

وی صنعت جنگلداری و حجم بالای جنگل را یک وجه تشابه بین شمال ایران و کشور فنلاند خواند و تصریح کرد: توسعه کریدور شمال – جنوب باعث گسترش روابط ایران و فنلاند خواهد شد و به خصوص این منطقه از شمال ایران را به کشور فنلاند نزدیک می‌کند.

سفیر فنلاند پتانسیلهای شهر رشت را بسیار زیاد دانست و با بیان اینکه بخش خصوصی فنلاند برای مدیریت بخش آب در منطقه گیلان می‌تواند برنامه خوبی ارائه دهد، اضافه کرد: مدیریت پسماند و کسب انرژی از آن امری است که کشور فنلاند در حوزه آن تحقیقات زیادی را انجام داده است.

کاهیلوتو با بیان اینکه کشور فنلاند در انتقال تکنولوژی هیچ مشکلی ندارد، اذعان کرد:‌ شرکتهای فنلاندی فروش بنیان هستند و بیشتر در حوزه بازرگانی، فروش و انتقال دانش فناوری فعالیت دارند و سرمایه‌گذاری برای آنها یک روش مبادله محسوب نمی‌شود.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه گفت:‌ شورای اسلامی شهر رشت تقریبا قدمتی یکصدساله دارد و شهر رشت به شهر اولین‌ها مشهور است.

نادر حسینی با بیان اینکه اولین کتابخانه، اولین تئاتر و داروخانه ایران در شهر رشت راه‌اندازی شد، افزود: شهر رشت از دیرباز تاکنون دروازه ورود اروپا به ایران بوده است و بین این شهر و کشور فنلاند از حیث موضوعات فرهنگی و اجتماعی و حتی طبیعی اشتراکات خوبی وجود دارد.

وی ضمن اشاره به وجود موزه‌های بزرگ و برگزاری تئاتر در کشور فنلاند تصریح کرد: همه این مشترکات نشان می‌دهد، تعاملات خوبی می‌تواند بین شهر رشت و شهرهای مختلف کشور فنلاند در حوزه گردشگری و نمایشگاهی ایجاد شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان اینکه سفر سفیر کشور فنلاند به شهر رشت سرآغاز فعالیتهای مشترکی خواهد بود، اضافه کرد: امیدواریم در قالب تفاهم‌نامه‌ها و همکاریهای مشترک بتوانیم سطح ارتباطات خود را توسعه دهیم.

در پایان این نشست به رسم یادبود هدیه ای از سوی سید امیر حسین علوی شهردار رشت به سفیر فنلاند اهدا شد.

همچنین سفیر فنلاند از پیاده راه فرهنگی و بناهای تاریخی رشت بازدید بعمل آورد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا