آخرین خبرهااستان هاخبر داغ

مدیرعامل آبفای گیلان خبر داد؛ ارتقای ۲۱ درصدی کیفیت آب شرب روستایی | نیاز ۲۶ هزار میلیاردی برای دفع بهداشتی فاضلاب کل گیلان

آب شربمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پس از یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان، کیفیت آب شرب روستاهای گیلان ۲۱ درصد ارتقاء یافت.

مازیار علیپور در جمع اصحاب رسانه با بیان این مطلب که خبرنگاران وظیفه حساس و خطیری دارند، گفت: اصحاب رسانه امانت‌داران عرصه اطلاع رسانه‌ای هستند و اخبار در حوزه آب را بدون هیچ کمی و کاستی به اطلاع مردم می‌رسانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با اشاره به اینکه این شرکت دو وظیفه اصلی دارد، افزود: رساندن آب سالم و شرب به دست مردم و نیز دفع اصولی فاضلاب‌ دو وظیفه مهم آبفا است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ سال است که در بخش شهری و روستایی خدمات‌رسانی می‌کنیم، گفت: در حال حاضر ۸۶۰ هزار مشترک داریم که ۹۷۰ هزار خانوار را شامل می‌شود و در بخش شهری جمعیت تحت پوشش ۹۹/۹۶درصد و در روستایی نیز ۸۴ درصد است.

علیپور ادامه داد: از این تعداد خانوار ۶۶۰ هزار شهری و ۳۱۰ هزار روستایی هستند.

وی با اشاره به آب‌رسانی به شهروندان از سد شهر بیجار و رودخانه سپیدرود به واسطه تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان با ظرفیت ۶ هزار لیتر بر ثانیه، اظهار داشت: ۲۵۶۸ روستا داریم که از این تعداد ۲۱۶۸ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد و ۱۶۰۱ روستا نیز تحت پوشش شرکت آبفای گیلان قرار گرفته است.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به اینکه به دنبال آب‌رسانی به روستاهایی با جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستیم، گفت: از ۴۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز ۱۲۰ روستای تحت پوشش داریم.

وی با اشاره به ۱۰۱۶ مخزن در سطح روستاها، تصریح کرد: در ۷۰۰ روستا فاقد منبع ذخیره هستیم که سبب قطعی آب شرب در این روستاها می‌شود. در تابستان چشمه‌ها خشک می‌شود و برای اینکه مردم در این منطقه با مشکل مواجه نگردند با تانکر آب‌رسانی می‌کنیم.

آب شرب بهداشتی با رنج زیاد بدست می‌آید

علیپور با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) جهت تامین و تقویت آب شرب ۷۱۱ روستای گیلان ظرف مدت ۳۰ ماه با اعتباری بالغ بر ۱۸۲۱ میلیارد تومان، گفت: در قالب این قرارداد ۸۵ روستای فاقد، از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و همچنین کمیّت و کیفیت آب شرب ۶۲۶ روستا ارتقاء می‌یابد که در سال گذشته اعتباری معادل ۱۴۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اختصاص یافت.

مدیرعامل آبفای گیلان افزود: سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم الانبیاء به‌عنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرای این پروژه بزرگ را در گیلان برعهده دارند.

وی گفت: علاوه بر مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان از ۱۴۰۰ اختصاص پیدا کرده است که تا ۳۱ تیرماه جذب اعتبارات برای این کار ادامه پیدا خواهد کرد.

علیپور طول خطوط آبرسانی شهری و روستایی گیلان را ۳۰ هزار کیلومتر اعلام و تصریح کرد: نگهداری و بهره برداری از این خطوط با توجه به شرایط جغرافیایی استان بسیار هزینه‌بر و دشوار است.

مدیرعامل آبفای گیلان با بیان اینکه آب شرب بهداشتی با رنج زیاد بدست می‌آید؛ یادآور شد: در طول روز ده‌ها شکستگی داریم که در اسرع وقت خودمان را به شکستگی می‌رسانیم.

علیپور با بیان اینکه شاخص کیفیت آب آشامیدنی روستاهای استان در اسفند سال ۹۸ حدود ۶۴ درصد بود، افزود: این رقم در حال حاضر به ۸۵ درصد رسیده است.

وی آب شرب روستاهای گیلان را فاقد عوامل بیماری‌زا دانست و گفت: کیفیت آب شرب شهرهای گیلان نیز ۱۰۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۱۷۲۱ روستا و ۵۲ شهر گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند، گفت: برای آبرسانی به خانوارها ۶۵۰ حلقه چاه و ۵۸۰ دهنه چشمه در مدار بهره برداری است.

۴۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند

علیپور در مورد آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های دفع فاضلاب نیز گفت: ۲۹۶ هزار مشترک و ۴۳۰ خانوار از سیستم دفع فاضلاب بهره می‌برند که که ۴۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی افزود: هم اینک ۲ هزار و ۶۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب سنتی و بهداشتی در گیلان در مدار بهره برداری است و ۱۱ شهر استان در فاز اجرایی شبکه فاضلاب قرار دارند.

مدیرعامل آبفای گیلان با بیان اینکه در سال جدید ۵۰۰ میلیارد تومان برای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود اختصاص یافته است، یادآور شد: برای فاضلاب رشت مبلغ ۶۶۰۰ میلیارد تومان و برای کل استان گیلان ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

علیپور در مورد اعطای انشعاب به املاک نسقی نیز گفت: جلسه‌ای با شهردار رشت داشتیم که قرار شد در رشت آن دسته که از متقاضیانی که املاک نسقی دارند به شهرداری منطقه معرفی می‌کنیم و کمتر از ۱۴ روز شهرداری به ما پاسخ دهد که این ملک جزء املاک تخریبی است یا ساخت آن برای قبل از سال ۹۶ است.

مدیرعامل آبفای گیلان گفت: اگر ملک برای قبل از سال ۹۶ باشد به صورت غیر دائم انشعاب به آنها واگذار می‌شود.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا