آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرخبر داغ

تنها استان امن کشور در بحث فرونشست اعلام شد

فرونشسترئیس اداره ترازیابی دقیق سازمان نقشه برداری کشوری گفت: در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۱۸ تهران فرونشست در حال کشیده شدن به مناطق شهری است و به عنوان مثال در منطقه چهاردانگه سرعت فرونشست در یک بازه کم در حال افزایش است.

به گزارش تدبیرشرق، معصومه آمیغ رییس اداره ترازیابی دقیق سازمان نقشه برداری کشوردر خصوص وضعیت بحرانی فرونشست زمین در کشور و تنش آبی گفت: بحث گرمایش جهانی مشکل کمبود آب را برای کل دنیا به وجود آورده است و کشور ما نیز بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و از این پدیده مستثنی نیست و از طرف دیگر رشد جمعیت در جهان منجر به گسترش کشاورزی شده است و کشور ما نیز به سمت گسترش کشاورزی پیش رفته است که به معنا تقاضا بیشتر برای آب در شرایطی است که بارندگی ها کاهش پیدا کرده است وبا بحران آبی مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: صنعت کشاورزی بیشتر به منابع آبی زیرزمینی متکی است و استخراج بی رویه منابع آبی زیرزمینی منجر به فشرده شدن سطوح خاکی خواهد شد و در نتیجه گسترش صنعت کشاورزی فرونشست های گسترده ای را در سراسر کشور شاهد هستیم.

آمیغ پی در ادامه با اشاره به این موضوع که فرونشست زمین در نقاط دیگر دنیا نیز در حال رخ دادن است؛ گفت: در سایر نقاط دنیا که بحث فرونشست زمین مطرح است دولتمردان به سرعت به سمت کنترل مصرف آب حرکت کردند و با کنترل مصرف آب توانستند جلوی رخ دادن این پدیده را بگیرند و یا از سرعت آن بکاهند.

گیلان تنها استان امن کشور

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در کدام استان های کشور فرونشست زمین رخ داده است؛ گفت: در کشور ما در اکثر استان ها فرونشست زمین در حال وقوع است و تنها استان گیلان از این پدیده مستثنی است و حتی در استان های شمالی کشور مانند مازندران و گلستان نیز شاهد فرونشست هستیم و در استان های جنوبی که در کنار خلیج فارس هستند نیز این فرونشست ها قابل مشاهده است و استان های خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی به شدت درگیر فرونشست زمین هستند و شدت فرونشست زمین در استان های کرمان و یزد نیز به بالا است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی استان گلستان در فرونشست زمین؛ گفت: فرونشست زمین منجر به وقع سیلاب های متعددی در استان گلستان شده است که مدیریت آب های سیلاب و جمع آوری آنها می تواند از وقوع فجایع محیط زیستی جلوگیری کند و فرونشست زمین در این منطقه باید مدیریت شود تا تخلخل خاک از بین نرود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برداشت های نفتی نیز منجر به فرونشست زمین در استان های جنوبی کشور خواهد شد یاخیر؛ گفت: این فرونشست های گسترده به دلیل برداشت های آب های زیرزمینی رخ داده است، میادین نفتی نیز منجر به فرونشست زمین خواهند شد اما این میادین تنها نقاط خاصی از زمین را درگیر فرونشست خواهند کرد و این فرونشست گسترده که شاهد آن هستیم در نتیجه برداشت های بی رویه از سفره های آب های زیرزمینی رخ داده است.

آمیغ پی در ادامه افزود: طبق بررسی هایی که بر روی چاه های پیزومتری وزارت نیرو صورت گرفته است تمام دشت هایی که وضعیت بحرانی فرونشست زمین را تجربه می کنند دچار تعدد چاه های ممنوعه و برداشت های بی رویه آب از سفره های آب های زیرزمینی هستند که موجب خالی شدن آب ها از خلل و فرج خاک و فشرده سازی و فرونشست زمین شده است.

شکاف ها و ترک ها بیشتر در مناطقی ایجاد می شود که در مرز فرونشست هستند و نه مناطقی که بالاترین فرونشست را دارند و شهر تهران نیز در حال حاضر در چنین وضعیتی به سر می برد

اصفهان و ۷ استان دیگر با بحران فرونشست زمین روبرو هستند/ خطرناک‌ترین مناطق تهران اعلام شد

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا