آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

المانیتور از قول منابع نزدیک به نفتالی بنت؛ نخست وزیر اسرائیل تا همین چند وقت، احتمال احیای برجام را ۹۵ درصد می‌دانست، اما در روز‌های اخیر معتقد است شانس توافق، ۵۰-۵۰ شده

کاخ سفید اخیرا به مشاور سیاسی بنت گفته موضع اسرائیل درمورد بحث سپاه را پذیرفته ایم

برجام
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، احتمال امضای توافق احیای برجام را تا چند روز پیش ۹۵ درصد می‌دانست. برخی از نزدیکان او حتی آن را ۱۰۰ درصد می‌می دانستند. یکی از نزدیکان بنت چند هفته پیش به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت: «توافق آماده و در کنار یک خودکار روی میز است. فقط امضا ندارد.»

بن کاسپیت در المانیتور نوشت: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، احتمال امضای توافق احیای برجام را تا چند روز پیش ۹۵ درصد می‌دانست. برخی از نزدیکان او حتی آن را ۱۰۰ درصد می‌می دانستند. یکی از نزدیکان بنت چند هفته پیش به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت: «توافق آماده و در کنار یک خودکار روی میز است. فقط امضا ندارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: با این حال، این ارزیابی در روز‌های اخیر تغییر کرده است. به گفته دستیاران او، بنت اکنون بر این باور است که چشم انداز امضای توافق احیای برجام اکنون ۵۰-۵۰ است. او به همکاران خود گفت که دولت ایالات متحده همچنان مشتاق امضای توافق است و افزود که اسرائیل منطق آمریکا را درک می‌کند، اما با آن مخالف است. وی سپس گفت که کل کار بر سر موضوع سپاه به بن بست رسیده است.

در ۲۰ آوریل، گزارش‌هایی منتشر شد که براساس آن، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اکنون مصمم به حفظ سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است.

بنت و نزدیکانش این بن‌بست را یک دستاورد بزرگ، هرچند تاکتیکی و نه استراتژیک می‌دانند.

یک دستیار بنت به المانیتور گفت: «ایرانی‌ها قیمت جهانی انرژی را زیر نظر دارند. آن‌ها می‌دانند که هر روز چقدر پول از دست می‌دهند. تمایل اساسی آمریکا برای امضای توافق را به این موضوع اضافه کنید، و خواهید دید که هنوز مذاکرات شکست نخورده و خیلی با ناکامی فاصله دارد. در همین حال، ما از شرایط پیش آمده، راضی هستیم.»

این منبع با اشاره‌ای به کارزار تهاجمی اسرائیل علیه برجام توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق اسرائیل، افزود: «ما این کار را آشکارا، اما بدون دور زدن دولت بایدن انجام دادیم، بدون کمپین رسانه ای، به شیوه‌ای محترمانه. آمریکایی‌ها از این موضوع قدردانی می‌کنند.»

بنت به سرعت تقاضای سپاه را به عنوان نقطه‌ی اختلاف مذاکرات بین طرفین تشخیص داد. او با یایر لاپید وزیر امور خارجه تماس گرفت، او را با خود همراه کرد و هر دو روی موضوع شروع به فعالیت کردند. کارزار آن‌ها شامل استفاده از اهرم‌هایی در کنگره آمریکا، شناسایی مخالفان حذف سپاه از لیست تروریسم و گفتگو‌های طولانی با مقامات ارشد دولت بود.

بنت با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از دستیاران نزدیک بایدن صحبت کرد. به گفته‌ی منابع، لاپید، مایک هرتزوگ سفیر تازه منصوب شده و بسیار مورد احترام اسرائیل در ایالات متحده، را بسیج کرد، که نهایت تلاش خود را کرد و این موضوع را به طور مفصل با شخصیت‌های مربوطه مورد بحث قرار داد.

بعلاوه، شیمریت میر، مشاور سیاسی بنت نیز در اوایل ماه جاری به واشنگتن پرواز کرد. پس از دو روز گفتگوی متوالی در کاخ سفید، یک مقام مسئول از دولت امریکا به هتل او اعزام شد تا به او اطلاع دهند که موضع اسرائیل پذیرفته شده و تصمیم گرفته شد فعلاً درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست تروریسم را رد کند. همزمان در اورشلیم، ادیت سیلمن، اعلام کرد که از ائتلاف بنت خارج می‌شود و ضربه‌ای احتمالاً مرگبار به دولت وارد می‌کند.

با وجود شکست سیاسی، بنت به اعمال فشار گسترده بر مشاوران بایدن ادامه داد. در نتیجه، بلینکن و رابرت مالی، نماینده ویژه در امور ایران، به نوبه خود عقب رانده شدند. این اختلاف، همانطور که پس از تماس تلفنی بایدن و بنت در ۲۴ آوریل گزارش شد، ظاهراً به نفع اسرائیل حل شد. مقامات اورشلیم این تماس را بهترین گفتگو بین نخست وزیر و رئیس جمهور توصیف کردند.

یکی از نزدیکان نخست وزیر به المانیتور گفت: «آنچه کاخ سفید درباره بنت دوست دارد، صراحت اوست. او سعی نمی‌کند رئیس‌جمهور را تحت فشار قرار دهد – او تمام حقیقت را به او می‌گوید، بنت با بایدن روراست است.»

در واقع، اسرائیل در مورد قصد خود برای مبارزه علیه حذف سپاه از فهرست تروریسم ایالات متحده پرده پوشی نکرد. به گفته‌ی یک منبع نزدیک به نخست وزیر اسرائیل، «همه این‌ها به صورت علنی انجام شد آن‌ها می‌دانند که ما با توافق هسته‌ای که از نظر ما یک خطر فوری برای امنیت ملی ماست، مخالفیم و اگر امضا نشود خوشحال می‌شویم.

خود بنت به دستیارانش گفته است که بایدن «می داند که من او را فریب نمی‌دهم. وقتی در موردی به توافق می‌رسیم، او آن را می‌داند و اگر ما آن مورد را قبول نداریم، او باز می‌داند. ما او را خجالت زده نمی‌کنیم، به او حمله نمی‌کنیم، اما حقیقت را به او می‌گوییم و آنچه را که بهترین راه رو به جلو می‌دانیم صادقانه با او در میان می‌گذاریم. بایدن از این موضوع قدردانی می‌کند.»

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا