آخرین خبرهااستان هااسلایدرتیتر اول

نمره مردودی گیلان در برگزاری کنسرتها؛

چه کسانی جلوی برگزاری کنسرت در گیلان را گرفتند؟


اختصاصی تدبیرشرق// با بهبود وضعیت همه گیری بیماری کرونا در سراسر کشور برگزاری اجراهای زنده موسیقی مجددا رونق گرفت و در پی آن در تهران و بسیاری از شهرستانهای ایران اجراهای موسیقی و کنسرت خوانندگان از سر گرفته شد.
گیلان که همیشه پرچمدار برگزاری کنسرت در میان استانهای کشور بود در این میان سهم بسیار ناچیزی داشت که در این نوشته به بررسی دلایل این عقب ماندگی و ناکامی می پردازیم .
گفتن این نکته خالی از لطف نیست که در طول دولت گذشته علیرغم همه گلایه و انتقاداتی که نسبت به فضای فرهنگی هنری و برخی انسدادها و ممانعتهایی که وجود داشت، تقریبا هیچ کنسرت دارای مجوزی در گیلان به هیچ دلیلی لغو نگردد و اداره کل فرهنگ و ارشاد خود را مقید به دفاع از مجوز صادرشده می دانست و حتی در مواردی که بلیط فروشی نیز مورد استقبال قابل توجهی نبود به احترام کسانی که بلیط خریداری کرده بودند اصرار به برگزاری برنامه داشت.
و اما …همانگونه که مطلعید در استان گیلان دو مرجع رسمی و قانونی صدور مجوز برای کنسرت وجود دارد.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان منطقه آزاد انزلی که به شکل مستقل و جداگانه تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صدور مجوز برای کنسرتهای موسیقی می پردازند.
پس از روی کار آمدن دولت جدید و انتصاب مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علیرغم پیگیری و ابراز تمایل برگزار کنندگان کنسرت ، چند ماهی هیچ خبری از اجراهای زنده در سطح استان گیلان نبود.
متولیان امر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان ، برگزاری کنسرتها را منوط به نظر موافق ستاد کرونای استان می دانستند و ترکیب ستاد کرونای استان که معمولا به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری تشکیل جلسه می داد، به گونه‌ای بود که همواره به استناد رنگ بندی کرونایی اجازه برگزاری کنسرتها را صادر نمی کرد.
در حالیکه در عین تعجب و شگفتی همگان در استانهای با وضعیت مشابه یا حتی وخیم تر از نظر بیماری، با رعایت پروتکل های اعلامی وزارت بهداشت کنسرتها در حال برگزاری بود.
تا اینکه بالاخره برای تعطیلات نوروز اجازه برگزاری کنسرتها از سوی ستاد کرونا با رعایت ظرفیت ۵۰ درصدی از سوی ستاد کرونای استان گیلان صادر شد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.
در سازمان منطقه آزاد انزلی در دهه مبارک فجر مجوز برگزاری چند کنسرت صادر شد و حتی دو کنسرت آغاز به تبلیغات و بلیط فروشی نمودند که درآستانه برگزاری آنها به ناگاه کشور دچار پیک ششم بیماری شد و به شدت همه گیری بیماری بیشتر و بیشتر شد‌‌.
در آن مقطع ستاد کرونای استان گیلان در یک اقدام عجیب و شتابزده که با اندکی تامل می توان حدس زد تصمیمی کاملا سیاسی و غیر مرتبط با مسایل بیماری کرونا در استان است با ابلاغ آیین‌نامه ای به سازمان منطقه آزاد خواستار لغو برگزاری این دو کنسرت شد.
خواندن چند پاراگراف ازاین بخشنامه خالی از لطف نیست که خوانندگان گرامی می توانند متوجه شوند که چگونه در چند خط این ستاد نظر خود را نقض کرده و خلاف نظر خود دستور صادر کرده است .
در بخشی از این آیین نامه آمده که برگزاری تجمعات ، مراسم و کنسرتها با توجه به وضعیت کرونا با بیست تا سی درصد ظرفیت سالن بلامانع است و بلافاصله در چند سطر بعد برگزاری کنسرت ممنوع اعلام شده است!!

پس از عادی شدن وضعیت بیماری در گیلان و کاهش میزان بستری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طی یک توافق شفاهی به برگزار کنندگان کنسرت اعلام نمود که در هر شهر استان در هر ماه تنها دو کنسرت موسیقی پاپ برگزار گردد.
البته کنسرتهای موسیقی سنتی و بومی از این محدودیت   مستثنی هستند.
بنابراین با توجه به زمان کم برنامه ریزی و خالی نبودن سالنها و قرمز بودن برخی شهرها در نوروز ، تنها یک کنسرت پاپ به خوانندگی محسن ابراهیم زاده و یک کنسرت سنتی با اجرای سالار عقیلی و یک کنسرت بومی با هنرمندی ناصر وحدتی و گروهش در استان برگزار گردید.
در حوزه منطقه آزاد انزلی که کمی دیرتر از سایر شهرها مثل رشت،  از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد نیز به دلیل تاخیر ستاد کرونا در پاسخ دادن به استعلام سازمان درباره ضوابط برگزاری ، عملا هفته نخست نوروز امکان برگزاری کنسرت ناممکن گردید و در هفته دوم نیز مسوولین داخلی منطقه آزاد به دلیل ترافیک وحشتناک ناشی از حضور مسافران محدودیتهای جدیدی برای برگزارکنندگان وضع نمودند و عملا درخواست برگزاری دو کنسرت راهی نیروی انتظامی برای اخذ مجوز گردید و نیروی انتظامی هم در اقدامی عجیب و جدید ، ظاهرا به همان دلایل ترافیکی و اجتماعی مجوز برگزاری کنسرتها را صادر نکرد .
بدین ترتیب با اینکه در استان مجاور ، مازندران ، با شرایط ترافیکی بسیار سهمگین‌تر و شدید تر بیش از دویست سانس کنسرت در شهرهای مختلف در نوروز برگزار گردید اما سهم گیلان در برگزاری کنسرتها به انگشتان یک دست هم نرسید.
صرف نظر از اینکه انشالا پس از پایان بیماری و ریشه کن شدن کرونا در کشور ،مخالفان برگزاری کنسرت در هر جایگاه و مقامی ،با هر کسوت و مقامی ، آشکار یا غیر علنی ، دستاویز عدم صدور مجوز به بهانه بیماری را از دست خواهند داد ،  در مجموع به نظر می رسد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مسیر آهسته و پیوسته‌ای در راستای برگزاری کنسرتها در پیش گرفته است که به کسی برنخورد و دلواپسان فرهنگی بهانه ای برای انسداد اندک روزنه های شادی مردم نیابند.
در سازمان منطقه آزاد که در سراسر کشور با گشاده دستی و آزادی عمل بیشتری نسبت به صدور مجوزها اقدام می کند ، چنانچه همین اکنون در قشم و کیش همزمان با ماه مبارک رمضان کنسرتها در حال برگزاری است و در تمام ماه‌های اخیر نیز صرف نظر از رنگ بندی کرونایی کنسرتها در این شهرها در حال انجام بود ، اما هنوز شاهد انفعال شدید و سکوت مدیران فرهنگی هنری در صدور مجوزها برای کنسرتها هستیم.
برخی عدم تعویض مدیران ارشد این سازمان در دولت جدید و تلاش مدیران فعلی برای دلبری از اصولگرایان و حفظ کرسی مدیریتی خود را دلیل این انفعال فرهنگی می دانند.
حال آنکه سردار محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در مصاحبه ای صراحتا بر لزوم ایجاد فضای فرهنگی پرنشاط در مناطق آزاد و برگزاری کنسرتها به عنوان یک وظیفه ذاتی در مناطق آزاد کشور تاکید نموده بود.
برخی کم‌توانی و بی تجربگی بدنه ارشد فرهنگی سازمان ، که یادگار نامیمون سالهای پایانی دولت روحانی و انتصاب فله ای و فامیلی بی تجربگان در سازمان منطقه آزاد انزلی هستند را دلیل این انفعال و بی تحرکی می‌دانند.
و افسوس …پتانسیل وسیعی که به سبب اختیار تام وزارتخانه فرهنگ و ارشاد به مناطق آزاد تنفیذ شده و وجود یک سالن با ظرفیت مناسب و امکانات حداقلی در این محدوده ، اینگونه پاسوز کاسه‌ی داغ‌تر از آش شدن برخی مدیران منطقه آزاد می گردد.
نکته قابل توجه و تاکید این مسأله است که غیر از برخی زمزمه ها مبنی بر مخالفت محفلی و شخصی تعداد اندکی از مدیران ارشد سیاسی استان با تکثر و تعدد کنسرتها ، هیچ‌مدیر و مسوول و حتی چهره سرشناس و تأثیرگذاری حتی یک جمله در نفی و عدم برگزاری کنسرتها به زبان نیاورده است و هیچ مرجع رسمی و قانونی صراحتا حتی انتقادی نسبت به برگزاری این برنامه ها ندارد .
در سالهای گذشته نیز علیرغم همه حساسیت‌ها و حاشیه های برگزاری برنامه های فرهنگی هنری ، هیچ‌گاه ، هیچ برنامه قانونی و مجوزداری در گیلان دچار و درگیر حاشیه سیاسی و جناحی نگردید.
ملاحظه و خودسانسوری مدیران و دست اندرکاران این عرصه ‌را شاید نوعی هراس بی جهت پیش از وقوع حادثه دانست و امیدوار بود کمی جسارت و جرات ، چاشنی مدیریت فرهنگی هنری استان شود، باشد که این اندک حقوق دولتی حلال ترشان گردد.

نویسنده: علی بزرگ بشر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا