آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

زلنسکی: روس‌ها در بوچا غیرنظامیان را فقط برای «لذت بردن» کشته‌اند

آن‌ها دست و پای قربانیانشان را بریده‌اند، به زنان مقابل چشم فرزندانشان تجاوز کرده‌اند و زبان برخی از قربانیان از دهان بیرون کشیده شده / باید دادگاهی مانند دادگاه نورنبرگ تشکیل شود

زلنسکیزلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد و درباره مشاهدات خود در بوچا سخن گفت. او افزود که روس‌ها در بوچا غیرنظامیان را فقط برای «لذت بردن» کشته‌اند.

او آنچه را که با چشمان خود در جریان سفر به بوچا دیده بود برای حاضران در این نشست توصیف کرد و با اشاره به آن دسته از نیروهای روسیه که به بوچا حمله کرده بودند گفت: «هیچ جنایتی نمانده که آنها در آنجا مرتکب نشده باشند.»

وی در ادامه گفت: «ارتش روسیه در جریان این حمله، هرکسی را که در ارتش خدمت می‌کرد، کشته است. آنها زنان را جلوی خانه‌هایشان کشته‌اند، آنها همه اعضای چند خانواده را از کودک گرفته تا بزرگسال کشته‌اند و سعی کرده‌اند اجساد آنها را بسوزانند. به برخی در خیابان تیراندازی شده و به برخی نیز پس از شکنجه، از پشت‌سر شلیک شده است.»

او افزود که روس‌ها در بوچا غیرنظامیان را فقط برای «لذت بردن» کشته‌اند.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: «آنها دست و پای قربانیانشان را بریده‌اند، گلویشان را بریده‌اند، به زنان مقابل چشم فرزندانشان تجاوز کرده‌اند و آنها را کشته‌اند. زبان برخی از قربانیان از دهان بیرون کشیده شده است تنها به این دلیل که متجاوزان نتوانستند آنچه را که می‌خواستند از دهان قربانیانشان بشنوند.»

او گفت: «رفتار آنها هیچ تفاوتی با رفتار دیگر تروریست‌ها نداشته است.»

ولودیمیر زلنسکی با رد ادعای روس‌ها مبنی بر «ساختگی بودن» وقایع بوچا گفت: «ما شواهدی محکم در دست داریم و تصاویر ماهواره‌ای نیز وجود دارند که نشان می‌دهند در جریان حمله به بوچا چه اتفاقاتی روی داده است. ما می‌توانیم در این باره تحقیقات کامل و شفافی انجام دهیم.»

زلنسکی خواستار محاکمه اعضای ارتش روسیه شد

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه خواستار محاکمه اعضای ارتش روسیه به جرم «ارتکاب جنایات جنگی» و محاکمه همه کسانی شد که به آنها دستور حمله به اوکراین را داده‌اند.

او خواستار آن شد که دادگاهی مانند دادگاه نورنبرگ پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شود و در چهارچوب آن هر فرد روس که «دستورات جنایتکارانه» صادر کرده و هر فردی که با کشتن مردم اوکراین این دستورات را اجرا کرده، محاکمه شوند.

زلنسکی خواستار دریافت تضمین‌های امنیتی برای اوکراین از سوی سازمان ملل شد

رئیس جمهوری اوکراین در ادامۀ سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «امنیت کجاست که شورای امنیت سازمان ملل درصدد تضمین آن است و این شورا چه تضمین‌هایی برای برقراری صلح و امنیت می‌دهد؟»

او ضمن تاکید بر ضرورت دادن یک پاسخ محکم به روسیه گفت: «مایلم ماده ۱ از فصل ۱ منشور ملل متحد را یادآوری کنم که هدف این سازمان را شرح می‌دهد و بطور روشن می‌گوید که هدف از تشکیل این سازمان، حفظ صلح است. اکنون منشور ملل متحد به معنای واقعی کلمه نقض شده و این نقض از همان ماده ۱ نیز شروع شده است.»

او بار دیگر اقدامات روسیه در خاک اوکراین را مصداق «جنایات جنگی» خواند و خواستار انجام تحقیقات کامل و شفاف همچنین مجبور کردن روسیه به پاسخگویی شد.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: «برای تحقق این کار حداکثر دسترسی برای روزنامه نگاران، حداکثر همکاری با نهادهای بین‌المللی، همچنین مشارکت دادگاه کیفری بین‌المللی لازم است تا روسیه بطور کامل در قبال اعمالش پاسخگو شود…. تا به این ترتیب یکبار برای همیشه، آنهایی که خود را ممتاز می‌دانند و معتقدند که می‌توانند از هر چیزی فرار کنند مجازات شوند.»

او خطاب به حاضران در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «بنابراین با مجازات بزرگترین جنایتکار جنگی، به سایر جنایتکاران جنگی بالقوه در جهان نشان دهید که چگونه مجازات خواهند شد.»

زلنسکی خطاب به شورای امنیت: یا «فورا» وارد عمل و یا «منحل» شو

آقای زلنسکی در ادامه این سخنرانی، تصاویری دلخراش از قربانیان حملات روسیه از جمله کودکان را منتشر کرد و سپس ماهیت این شورا را به چالش کشید و گفت که این شورا یا باید «فورا» وارد عمل شود و یا اینکه کاملا منحل گردد.

او با تشبیه اقدامات نیروهای روسیه در اوکراین با اقدامات تروریست‌هایی مانند گروه داعش، از اعضای شورای امنیت خواست تا روسیه را از این شورا اخراج کنند تا نتواند به کمک حق وتو مانع از اجرای تصمیماتی شود که در این شورا در موضوع حمله به اوکراین گرفته می‌شود.

زلنسکی خطاب به اعضای شورا گفت: «اگر هیچ گزینه جایگزین دیگری برای مهار روسیه وجود نداشته باشد، گزینه بعدی این است که این شورا را به طور کامل منحل کنید.»

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا