آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

دور جدید مذاکرات صلح در استانبول؛ هیات مذاکره‌کننده اوکراین وارد ترکیه شد

مذاکرات صلحآژیر حمله هوایی قبل از سپیده‌دم امروز (سه‌شنبه) در سراسر اوکراین در حالی به صدا درآمد که مذاکره‌کنندگان روسی و اوکراینی برای دور جدیدی از گفت‌وگوها در ترکیه آماده می‌شوند و کی‌یف همچنان به دنبال آتش‌بس بدون تضعیف و به خطر انداختن قلمرو و یا حاکمیت خود است.

به گزارش تدبیرشرق, به نقل از خبرگزاری رویترز، اوکراین و آمریکا ابراز امیدواری اندکی نسبت به پیشرفت در این مذاکرات دارند؛ مذاکراتی که در بیش از دو هفته گذشته اولین گفت‌وگوی مستقیم بین دو طرف محسوب می‌شود.

هیات اوکراینی برای شرکت در مذاکرات صلح با همتایان روسی خود وارد شهر استانبول ترکیه شده است. این هیات را اُلکسی رزنیکف، وزیر دفاع اوکراین و همچنین میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، هدایت می‌کنند. این گروه می‌گوید که اولویت اصلی آنها دست یافتن به آتش‌بس است، هرچند تردیدهایی درباره محتمل بودن این هدف وجود دارد.

این مذاکرات رو در رو را که اولین دیدار در بیش از دو هفته اخیر است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه میزبانی می‌کند. نشست طرف‌ها قرار است در ساعت ۱۰:۰۰ صبح سه‌شنبه به وقت محلی (۰۷:۰۰ صبح به وقت گرینویچ) شروع شود.

روسیه از جمله خواهان آن است که اوکراین هرگونه تلاش برای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد، موضوعی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته آماده است بر سر آن مصالحه کند. سرنوشت مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین و موقعیت کریمه، که روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد، از دیگر مسائل دشوار است.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درخصوص دور جدید مذاکرات گفت: ما روی مردم، سرزمین و حاکمیت تجارت نمی‌کنیم. حداقل برنامه‌ای که در نظر داریم مسائل بشردوستانه و حداکثر برنامه ما، رسیدن به آتش‌بس است.

در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات یک مقام ارشد از وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که ولادیمیر پوتین برای سازش و مصالحه جهت پایان دادن به این جنگ “آماده” نیست.

در حالی که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اظهار کرد: گرچه تاکنون هیچ پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است، اما ادامه دادن مذاکرات به طور مستقیم و حضوری امری “مهم و ضروی” است.

همچنین ولودیمیر زلنسکی در پیامی که شامگاه دوشنبه منتشر کرد، مجددا درخواست خود را برای “مجازات” بیشتر مسکو اعلام کرد.

در حالی که کشورهای غربی تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند، اما اروپا همچنان به واردات انرژی روسیه متکی است و درخصوص مسدود کردن آن تمایلی نشان نمی‌دهد. در همین راستا، مقامات دولت آمریکا و آلمان این هفته قرار است در برلین پیرامون صنعت انرژی و روش‌هایی برای بهبود مسئله سوخت دیدار و گفت‌وگو کنند.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا