آخرین خبرهااستان هااسلایدر

شهردار بندر کیاشهر در شورای پیشگیری از وقوع جرم خبر داد: بهره‌برداری از اپلیکیشن جمع‌آوری پسماند خشک/برنامه مدون شهرداری برای کاهش ۶۰ درصدی حجم زباله‌های ورودی به محل دفنگاه زباله

 

 

عاطفی ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات شهرداری در حوزه مدیریت پسماند گفت: شهرداری با یک شرکت تفکیک و بازیافت زباله رایزنی‌هایی انجام داده که در صورت عقد قرارداد با آن حجم زباله‌های ورودی به محل دفنگاه ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.


به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری بندر کیاشهر، شورای پیشگیری از وقوع جرم بخش بندر کیاشهر، روز چهارشنبه (۱۸ اسفند) با حضور رئیس کل دادگستری و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان، فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه، شهردار بندر کیاشهر و اعضای شورای اسلامی این شهر بندری در سالن امام رضا (ع) برگزار شد.

«مرتضی عاطفی» شهردار بندر کیاشهر در این نشست با بیان اینکه طبق آمار، روزانه بین یک تا یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم زباله خشک در این شهر بندری، جمع‌آوری می‌شود افزود: این میزان ۶ درصد زباله تولید شده در شهر است که عدد مطلوبی نیست اما وضعیت بهتری به نسبت سایر شهرهای استان داریم.

وی در ادامه از ورود روزانه ۲۰ تن زباله به محل دفن زباله بندر کیاشهر خبر داد و عنوان کرد: با همکاری شرکت تعاونی پسماند پردازگر بوجاق که طرف قرارداد با شهرداری است کل سطح شهر تحت پوشش آموزش و جمع‌آوری پسماند خشک قرار دارد.

عاطفی با تاکید بر لزوم اجرا و پایبندی به قوانین به ویژه در حوزه بسیار حساس مدیریت پسماند ابراز داشت: طبق قانون و طرح جامع مدیریت پسماند، در بندر کیاشهر نباید محل دفن زباله وجود داشته باشد و باید به شهرهای مجاور انتقال یابد اما متاسفانه هم‌اینک به دلیل شرایط بحرانی این شهرها، زباله‌های این شهر بندری در مجاورت پارک ملی بوجاق، رودخانه و تالاب قرار دارد.

او همچنین گفت: محل دفن زباله فعلی بندر کیاشهر مخاطرات بسیار زیادی را برای محیط زیست منطقه به بار می‌آورد و برای حیات و زیست‌بوم آن فوق‌العاده خطرساز است، از طرفی برای شیرابه‌های ناشی از زباله‌ نیز تدبیری اندیشیده نشده و علاوه برآن فاضلاب هم با زهکش‌ها به سمت تالاب هدایت می‌شود.

شهردار بندر کیاشهر اضافه کرد: در قرارداد امسال شهرداری با شرکت پیمانکار، سطح پوشش جمع‌آوری زباله‌های کل شهر را به صد درصد رساندیم همچنین با توجه به اینکه فرهنگ‌سازی با تداوم اتفاق می‌افتد در تمام طول سال بحث آموزش تفکیک زباله از مبدأ را با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، آموزشی و انگیزشی در دستور کار دادیم.

عاطفی آموزش تولید کود کمپوست از زباله تر با هدف کاهش حجم زباله‌ تحویلی به شهرداری را از جمله اقدامات در دست انجام شهرداری بندر کیاشهر ذکر کرد و گفت: شهرداری در سلسله برنامه‌های فرهنگی خود، جشنواره و پویش‌هایی را هر دو هفته یکبار برای جمع‌آوری زباله با همکاری‌ شهروندان برگزار می‌کند.

وی از رایزنی با یک شرکت خصوصی با هدف تبدیل زباله و تفکیک زباله تر و خشک در مقصد خبر داد و در تشریح بیشتر این مطلب افزود: هم‌اینک سایتی توسط این شرکت در حال آماده‌سازی است که اگر مورد موافقت شهرداری قرار گیرد، زباله از مبدا به ایستگاه میانی منتقل و در آنجا زباله تر به کمپوست تبدیل می‌شود و زباله خشک هم یکبار دیگر مورد تفکیک قرار می‌گیرد.

عاطفی در ادامه یادآور شد: برنامه هفتگی جمع‌آوری زباله چاپ و در اختیار شهروندان قرار داده شده است تا شهروندان بدین وسیله از روز و ساعت دقیق جمع‌آوری پسماند مطلع شوند.

شهردار بندر کیاشهر کاهش حجم زباله ورودی به محل دفن را هدفی که شهرداری با جدیت آن را دنبال می‌کند اعلام کرد و گفت: در صورت همکاری و عقد قرارداد فی‌مابین شهرداری و شرکت مذکور حجم زباله‌های این شهر بندری برای ورود به محل دفن به میزان ۶۰ درصد کاهش پیدا می کند.

عاطفی با بیان اینکه هفت هزار کیسه پارچه‌ای به تعداد خانوارهای سطح شهر برای تحویل به شهروندان تهیه شده است افزود: با هدف ترغیب شهروندان برای استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی، با تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر هم رایزنی کردیم و مقرر شد هر شهروندی که به این فروشگاه‌ها مراجعه کند و از کیسه پلاستیکی استفاده نکند از تخفیفات ویژه برخوردار شود.

شهردار بندر کیاشهر ادامه داد: شهرداری مذاکرات اولیه‌ای را با یک مخترع زباله‌سوز بدون دود که از مراجع ذیربط نیز تاییدیه دارد، انجام داده است که اگر مراحل کار به خوبی پیش برود، مجموعه مدیریت شهری آمادگی دارد یک زباله سوز پنج تنی را راه اندازی کند.

عاطفی در مورد پروژه‌های گردشگری پارک ملی بوجاق هم توضیحاتی ارائه داد و افزود: در تعامل با اداره کل حفاظت از محیط زیست، به محض آماده شدن طرح تفصیلی گردشگری پارک ملی بوجاق و تصویبش در سازمان محیط زیست کشور، شهرداری بندر کیاشهر آمادگی دارد در اراضی پیش بینی شده طرح‌های گردشگری خود را اجرا کند.

شهردار بندر کیاشهر در پایان اظهار داشت: به زودی اپلیکیشن جمع‌آوری پسماند خشک که قابلیت نصب بر روی گوشی‌های تلفن همراه دارد مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، این اپلیکیشن به منظور سهولت مشارکت شهروندان در طرح تفکیک زباله از مبدأ طراحی شده و امیدواریم با مجموعه برنامه‌هایی که داریم بتوانیم حجم زباله‌های تفکیک شده را به میزان استاندارد نزدیکتر کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا