آخرین خبرهااسلایدرتیتر اولخبر داغ

روزنامه جوان: سپاه فساد اقتصادی را که فایل صوتی اش منتشر شده است، تحمل نکرد

فساد اقتصادیروزنامه جوان درباره فایل صوتی که اخیرا منتشر شده است نوشت:در فرایند نظارت‌های درون‌سازمانی نهادهای نظارتی داخل سپاه، وجود برخی تخلفات در برخی شرکت‌های زیرمجموعه این نهاد آشکار می‌شود. در این نظارت‌ها ابعادی از تخلفات روشن و اتهاماتی متوجه برخی از متصدیان امر می‌شود.

در طی این مسیر، یکی از مسئولان اقتصادی سپاه در گفتگو با فرمانده کل سپاه استنباط خود را از پرونده بیان کرده و صدای این جلسه را به دلیلی نامعلوم ضبط کرده است. این مسئول البته ضابط اصلی نظارتی و قضایی این پرونده نبوده و تنها از افراد مطلع دارای نظر کارشناسی در این حوزه بوده است.
در ادامه، پرونده مراحل قانونی خود را از طریق نهادهای نظارتی داخل سپاه که ضابط قضایی نیز هستند طی کرده و پس از تکمیل به قوه قضائیه محول شده و در دادگاه صالحه رسیدگی می‌شود. نهایتاً مجرمان اصلی پرونده مشخص و اعلام می‌شوند.

طبیعی است که هر فرآیند نظارتی و رسیدگی قانونی افت‌وخیزهای متعددی داشته باشد و حتی ممکن است که ضابطان قضایی نیز اتهاماتی را متوجه افرادی بکنند، اما نهایتاً آنچه مبنای قضاوت همگان است، رأی قاضی صالح است. برای مثال در یک پرونده جنایی افراد زیادی از سوی کارآگاهان و کارشناسان در مظان اتهام قرار می‌گیرند، اما نهایتاً در مرحله تکمیل پرونده است که حقیقت روشن می‌شود و این دادگاه است که مجرم اصلی را مشخص می‌کند. در این مورد به خصوص، فردی که ابهاماتی را خطاب به فرمانده کل وقت سپاه مطرح می‌کند، هرچند از مسئولان سپاه است، اما ضابط قضایی این پرونده نیست. واضح است که نمی‌توان ادعا کرد که هر چیزی که او در این فایل گفته حقیقت است، چون اولاً روایت یک‌طرفه و قبل از رسیدگی قضایی است و از سویی خود این فرد گوینده نیز مصون از خطا نیست و ثالثاً اینکه ایشان صوت گفت‌وگوی خود با فرمانده وقت سپاه را ضبط کرده و بعداً این فایل صوتی به فضای مجازی درز کرده بر ابهامات ماجرا افزوده و از اعتبار سخنان این مسئول کاسته و آن را مورد خدشه قرار می‌دهد.

در این گفتگو، فرمانده وقت کل سپاه با دقت به سخنان او گوش فرا می‌دهد و چندین بار در همین گفتگو نسبت به ضرورت هوشیاری در برابر تخلفات و اقدامات غیرقانونی تذکر می‌دهد. همین حساسیت و تذکر مکرر، خود سند پاکدستی این نهاد انقلابی است. نهادی که خود وقوع تخلفی را در درون خود کشف کرده، به آن رسیدگی کرده و در نهایت رسیدگی نهایی را به قوه قضائیه محول نموده است.

به‌راستی اگر با وجود ضوابط حفاظتی و طبقه‌بندی‌ها و حیطه‌بندی‌های حاکم بر یک نهاد نظامی و امنیتی، افرادی بخواهند وقوع یک حادثه مثبت یا منفی را در درون آن اختفا یا کتمان کنند، این امکان را دارند، اما در سپاه چنین نشد و تخلفی که به‌سادگی می‌شد از دید قانون پنهان شود، مورد رسیدگی قرار گرفت و به صدور رأی منجر شد. اگر روحیه فسادستیزی و فسادناپذیری در درون سپاه وجود نداشت، مطمئناً حتی جلسه‌ای میان این مسئول اقتصادی و فرمانده کل سپاه هم شکل نمی‌گرفت که صدای آن ضبط شده و فایل آن به بیرون درز کند!

سپاه پاسداران به عنوان اصلی‌ترین نهاد حافظ استقلال کشور و نماد قدرت ملی در سال‌های متمادی فعالیت‌های گسترده خود در حوزه قدرت و امنیت‌آفرینی، به علت ویژگی‌های اعضای آن که مخلص‌ترین و وطن‌دوست‌ترین ایرانی‌ها هستند، شاهد کمترین تخلف و فساد اقتصادی احتمالی اعضا بوده و در یک مورد اینچنینی نیز خود ورود کرده و برخورد نموده است. چرا فایل صوتی‌ای از جلسات مسئولان وقت وزارت نفت در زمان پرونده هایی، چون استات‌اویل یا کرسنت بیرون نیامد؟ چرا فایل صوتی‌ای از سران دولت سازندگی در خصوص تخلفات شهردار وقت تهران بیرون نیامد؟ در همه این پرونده‌ها مرجع نظارتی از بیرون این دستگاه‌ها وارد شد و فساد را کشف کرد و در برخی موارد از سوی آن نهاد اجرایی نه تنها نسبت به برخورد با فساد همراهی نشده بلکه مقاومت‌هایی از سوی برخی مسئولان و جریانات سیاسی وقت برای لاپوشانی فساد مواجه بوده‌ایم. حتی به یاد داریم در دوره دولت قبل، زمانی که جاسوسی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده کشف شد، مرجع نظارتی درون دولت سعی در تکذیب کردن بی‌حاصل وقوع این جرم کرد.

در نهایت باید گفت هرچند تمام محتویات این فایل صوتی قابل‌تأیید نیست و از سوی صالح‌ترین مرجع یعنی دادگاه رد شده، اما خود این فایل، دلیلی بر نبود «فساد سیستمی» در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. سپاه، یکی از قوی‌ترین مراجع نظارتی در حوزه مبارزه با فساد را در زیرمجموعه خود دارد و سازمان اطلاعات سپاه به اذعان دوست و دشمن طی سال‌های کوتاه فعالیت جدی‌تر خود، پرونده‌های بزرگی از فساد را کشف و پیگیری کرده است و به همین خاطر خار چشم دشمنان خارجی و مفسدین داخلی است و این هجمه نیز اولین و آخرین هجمه‌های دشمن و پیاده‌نظام امریکا نخواهد بود. همین سپاه هنگامی که در یکی از زیرمجموعه‌های اقتصادی خود فساد را کشف می‌کند، آن را تحمل نمی‌کند و هزینه‌های نیش و کنایه بدخواهان و سوءاستفاده دشمنان را می‌پذیرد تا چهره این نهاد انقلابی همچنان منزه بماند. همین فایل سند افتخار سپاه و حقانیت آن برای حراست از انقلاب‌اسلامی است.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا