آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

نشست خبری بایدن و صدراعظم آلمان / بایدن: روسیه به اوکراین حمله کند یک واکنش یکپارچه از سوی ناتو در انتظار این کشور خواهد بود

روسیهرئيس جمهوری آمریکا در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، یک واکنش یکپارچه از سوی ناتو در انتظار این کشور خواهد بود. جو بایدن همچنین در ادامه به مسکو هشدار داد: «تهاجم روسیه به اوکراین به معنای پایان پروژه خط لوله گاز نورداستریم ۲ خواهد بود.»

رئيس جمهوری آمریکا به روسیه هشدار داد در صورتی که مسکو به اوکراین حمله کند، دیگر خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ وجود نخواهد داشت.

جو بایدن که این اظهارات را روز دوشنبه ۷ فوریه در دیدار با با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان به زبان می‌آورد همچنین ادامه داد که واشنگتن و برلین در مورد تحریم‌هایی که قرار است علیه مسکو اعمال شود کاملا با یکدیگر متحد و هماهنگ هستند.

اظهارات آقای بایدن در خصوص خط لوله نورد استریم ۲ که گاز را از روسیه به آلمان و کشورهای اروپایی می‌رساند، یکی از موضوعات مهم برای برلین به شمار می‌رود و در سالهای اخیر با وجود انتقادها و فشارهایی که از سوی ایالات متحده به آلمان وارد شده، این کشور حاضر به لغو اجرای این قرارداد انتقال گاز نشده است.

صدراعظم آلمان که برای نخستین بار در این مقام به واشنگتن سفر کرده در دیدار با رئيس جمهوری آمریکا در خصوص موضوعات متنوعی از جمله تنش‌های میان روسیه و اوکراین گفتگو کردند.

در نشست خبری که رهبران دو کشور در کاخ سفید برگزار کردند، بایدن و شولتس بر لزوم اتخاذ تمهیدات بازدارنده در برابر اقدامات تهاجمی و تجاوزگرایانه روسیه به اوکراین تاکید کردند.

رئيس جمهوری آمریکا همچنین در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، یک واکنش یکپارچه از سوی ناتو در انتظار این کشور خواهد بود. جو بایدن همچنین در ادامه به مسکو هشدار داد: «تهاجم روسیه به اوکراین به معنای پایان پروژه خط لوله گاز نورداستریم ۲ خواهد بود.»

رئيس جمهوری آمریکا در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر که از او در خصوص تعریف «تهاجم» پرسیده بود، گفت: «اگر تانک‌ها و سربازان روسیه از مرز اوکراین عبور کنند، دیگر نورد استریم ۲ وجود نخواهد داشت.»

کشورهای غربی نگرانند تجمع ده‌ها هزار نیروی روس در مرز اوکراین برنامه‌ریزی برای یک حمله از سوی مسکو به اوکراین باشد. روسیه البته همواره این اتهام را رد کرده و تاکید می‌کند قصدی برای حمله به اوکراین ندارد. با این حال تجمع چند ماهه صد هزار نیروی روسی در مرز با اوکراین بر نگرانی‌های در خصوص نیت واقعی کرملین افزوده است.

جو بایدن همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری، آلمان را یکی مهم‌ترین متحدان آمریکا خواند و افزود: «برلین متحد قابل اعتماد واشنگتن است و هیچ تردیدی در این خصوص وجود ندارد.»

شولتس در اظهاراتی پیش از دیدار با بایدن در جمع خبرنگاران گفته بود اگر روسیه به اوکراین حمله کند، غرب به سرعت، قاطعانه و همصدا با متحدانش در این خصوص عمل خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر و با افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین آقای شولتس با انتقادات گسترده‌ای در سطح جهان و همچنین در داخل آلمان رو به رو شده است و میزان محبوبیت او در این کشور ۱۷ درصد کاهش یافته است.

آلمان که از گاز روسیه برای تامین نیمی از نیازهای خود استفاده می‌کند، راه‌اندازی خط لوله نورد استریم ۲ را دست‌کم تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به تعویق انداخته اما همچنان از لغو این پروژه که تقریبا تکمیل شده، خودداری کرده است.

شاید به همین دلیل بود که آقای شولتس در برابر پرسش خبرنگاری که از او از عدم پاسخ صریح به لغو این پروژه و نام نبردن از عبارت « نورد استریم ۲» در سخنانش پرسید، به پاسخی غیرمستقیم و کلی بسنده کرد و گفت که کشورش با آمریکا هماهنگ است و هر تصمیمی که گرفته شود به طور مشترک اتخاذ خواهد شد.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا