آخرین خبرهااسلایدرتیتر اولخبر داغ

امیرعبداللهیان: توافق ۲۵ ساله با چین از امروز اجرایی می‌شود

اروپا و آمریکا در non-paper هایی که تبادل می‌کنند حرف‌های خوب می‌زنند اما در عمل هیچ ابتکار عملی ارائه نمی‌دهند

توافق ۲۵ سالهوزیر امور خارجه ایران در پایان سفر خود به چین گفت: دو طرف در این سفر توافق کردیم که امروز(جمعه) را شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام کنیم.

حسین امیرعبداللهیان در پایان دیدارهای تفصیلی خود با وزیر خارجه چین گفت: در این سفر توافق کردیم که دو طرف شروع اجرایی و عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ما همزمان با گفت‌وگوها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم امروز را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام کنیم.

وی افزود: از جمله موضوعات دیگری که در دستور کار بود این است که ما برای عملیاتی کردن توافق ۲۵ ساله و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، حامل پیام کتبی جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم به جناب آقای شی رئیس جمهور چین بودیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، گفت‌وگوهای مفصلی را داشتیم، تصریح کرد: نماینده چین در وین در کنار نماینده روسیه، نقش مثبتی را در حمایت از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: امروز توافقات مهم‌تری را دنبال می‌کنیم تا در وین در زمانی کوتاه به یک توافق خوب و دست پیدا کنیم. در این موضوع نقش چین در کنار روسیه بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: امیدواریم که طرف‌های غربی هم با نگاهی واقع‌بینانه و با هدف نیل به یک توافق خوب که حقوق و منافع ملت ایران هم در آن دیده شود، مذاکرات را در وین دنبال کنند و ابتکار عمل داشته باشند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر نداشتم ابتکار عمل طرف‌های غربی در مذاکرات وین، تصریح کرد: اشکالی که در طرف‌های غربی وجود دارد، این است که هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا در non-paper هایی که تبادل می‌کنند و یا پیام‌هایی که از طرف برخی از واسطه‌ها می‌فرستند، حرف‌های خوب می‌زنند اما در عمل هیچ ابتکار عملی را ارائه نمی‌دهند.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: رفتار غربی‌ها در مقایسه با اظهاراتشان مبنی بر اینکه نگران هستیم و عجله داریم، نشان‌دهنده این است که در رفتار و گفتار آنها تعارض وجود دارد و ما امیدواریم که از این مرحله عبور کنیم.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: مایلم با صدای بلند اعلام کنم که جمهوری اسلامی ایران از رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند؛ اما این بستگی به طرف‌های غربی دارد.
/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا