آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

اختصاص سامانه پرسمان تردد برای ایرانیان خارج کشور

پرسمان ترددوزیر امور خارجه گفت: ایرانیان خارج کشور می‌توانند از طریق ثبت نام در “سامانه پرسمان تردد” بدون نگرانی به ایران سفر کنند.

به گزارش تدبیرشرق ؛ آقای حسین امیر عبداللهیان روز گذشته با حضور در برنامه «کنکاش» شبکه جهانی جام جام، درباره موضوع ارائه تسهیلات به ایرانیان خارج از کشور گفتگو کرد.
امیرعبداللهیان، درباره ضرورت شکل گیری شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: بدلیل توجه ویژه حجت الاسلام والملسلمین آقای دکتر رئیسی، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بعد از ۱۴ سال با ریاست شخص رئیس جمهور برگزارشد. برای آسیب شناسی و بررسی مشکلات ایرانیان خارج از کشور، اعضای جدیدی به این شورا اضافه شدند. همچنین درمورد مشکلات مشمولین نظام وظیفه، معاون نیروی انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح به این ترکیب اضافه شد.

استقبال از تردد ایرانیان خارج از کشور
وی درباره اقدامات ایران هراسی در فضای مجازی اظهار کرد: به موازات نشست شورای عالی ایرانیان، اقدامات دیگری در حوزه ایران هراسی توسط رسانه‌ها و برخی تشکل‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود که ایرانیان خارج از کشور، در بدو ورود به کشور با حکم قضایی ممنوع الخروج از کشور خواهند شد.
وی افزود: طی صحبت انجام شده با حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر اژه‌ای رئیس محترم قوه قضاییه راجع به این موضوع، ایشان اعلام کردند که ما با روی گشاده از تردد ایرانیان خارج از کشور استقبال می‌کنیم.

به کارگیری سامانه پرسمان تردد
وزیر امور خارجه بیان کرد: همچنین در هماهنگی با بخش‌های امنیتی و قوه قضاییه، در سامانه میخک وزارت امور خارجه که هم میهنان خارج از کشور ما برای اقدامات کنسولی به این سایت مراجعه می‌کنند، در ورود به این سایت محیطی را تحت عنوان پرسمان تردد قرار دادیم که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با کمترین اطلاعات وارد شده و در سامانه وزارت امور خارجه رصد شده و با توجه به لینک بودن وزارت امور خارجه با بخش‌های امنیتی و قوه قضاییه، پاسخ را در کمتر از ده روز دریافت کرده و به مخاطب ایرانی اعلام می‌شود که بدون نگرانی به ایران سفر کند.
وی افزود: حتما وزارت امور خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی در جمهوری اسلامی ایران این مورد را تضمین می‌کند. همچنین کمیته‌ای را تشکیل دادیم که پاسخ هم وطنان را در بازه حداکثر ۱۰ روزه بدهیم. علی رغم جوسازی‌های شدیدی که بعد از به کارگیری سامانه پرسمان تردد ایجاد شده است، این امکان فراهم آمده است که ایرانیان خارج از کشور به راحتی به ایران سفر کنند.

لزوم تصویب قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور
امیر عبداللهیان بیان کرد: در چهارماه گذشته کارگروه‌های هفت گانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور جلسات فشرده‌ای داشته اند. اگر به معنای واقعی و با روشی اطمینان بخش بتوانیم حمایت‌های ایران را از ایرانیان خارج از کشور شرح دهیم، و قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور را به تصویب برسانیم، هم وطنان ما و بخش‌های اجرایی ذی ربط از سقف و کف این حمایت‌ها اطلاع پیدا خواهند کرد.
وی افزود: در حال حاضر، چند میلیون ایرانی در خارج از کشور، علاوه بر حفظ تابعیت خود، تابعیت کشور مقیم را هم دارند. طبق قانون اساسی، افراد دارای تابعیت مضاعف را نمی‌توانیم به رسمیت بشناسسیم و نمی‌توان تابعیت غیر ایرانی آن‌ها را ملاک قرار داد؛ بنابراین در ترکیب جدید شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را به عنوان عضو جدید آوردیم تا از ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای تدوین و تصویب این قانون استفاده کنیم.

اقدامات چندوجهی جهت حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور
وی اظهار کرد: ایرانیان خارج از کشور در نشست ما، نماینده‌ای ندارند. در گام اول، باید در جمع جامعه ایرانیان خارج از کشور، در هرمنطقه‌ای که تعداد قابل توجهی از ایرانیان مقیم وجود دارند، ۵ تا ۷ نفر از معتمدین جامعه ایرانیان، در حوزه‌های مختلف تعیین شوند و بتوانیم با ساز و کاری با این معتمدان در ارتباط باشیم. اقدامات چندوجهی را از قوه مقننه در مجلس تا قوه قضاییه و قوه مجریه و دولت را انجام دادیم تا اقدامات اثربخشی را در خصوص حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم.
وی افزود: از جمله مشکلات رصد شده این بود که تعداد زیادی فرزندان بالای ۱۵ سال ایرانیان، نتوانسته بود کارت ملی دریافت کنند. این ایراد در کار بخش کنسولی ما بوده است که در این راستا، با اقدامات به عمل آمده در حوزه فنی و‌ای تی، هماهنگی سامانه وزارت امور خارجه با سازمان ثبت احوال انجام شد.
همچنین در بعضی از کشور‌ها همچون کانادا که فاقدکنسول گری است، می‌توانند در سفر به ایران اقدامات احراز هویتی همچون اثر انگشت را انجام دهند و یا به یکی از نزدیکترین سفارتخانه‌های کشور‌های خارجی مراجعه کنند.

رویکرد اقتصادی دولت جدید
وزیر امور خارجه بیان کرد: مطلوب است که سرمایه ایرانی در داخل ایران رشد کند و در خدمت توسعه کشور قرار گیرد. یکی از اقدامات وزارت امور خارجه در چهار ماه اخیر، تسهیل ارزآوری در داخل کشور است، اما در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور، تسهیل تردد ایرانیان و مشکلات کنسولی ایرانیان است. در چارچوب حمایت از ایرانیان خارج از کشور، باید یک قانون پشتیبان سرمایه گذاری آنان باشد.
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه در چند سال گذشته بر رویکرد‌های سیاسی، کنسولی و فرهنگی متمرکز بوده است. رویکرد دولت جدید تقویت تجارت خارجی و تجارت بین المللی در حوزه دیپلماسی اقتصادی است؛ لذا یکی از وظایف معاون دیپلماسی ما و ادارات زیر نظر این وزارت، تلاش برای ارزآوری در کشور و حل و فصل و رفع مشکلات تجارت بین المللی است..

وجود انبوه واکسن در سراسر کشور
وزیر امور خارجه بیان کرد: این قول به مردم داده می‌شود که سفارت خانه‌ها در تلاش برای واردات واکسن و به موازات آن حمایت از تولید داخلی در ابتدای دولت هستند. هفته پیش کشوری پیشنهاد ۲ میلیون دوز واکسن به ایران را داده است. مقامات وزارت بهداشت اعلام پر بودن انبار و عدم امکان دریافت را اعلام داشته اند. هدیه را گرفتیم و در منطقه یمن سوریه و افغانستان مازاد را استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: در جلسه‌ای با وزارت بهداشت در اوایل دولت، برخی اعلام کردند، چون FATF را تایید نکردیم، چطور پول واکسن را پرداخت کنیم. چراکه امکان تبادل بانکی نداریم؛ و بانک مرکزی علی رغم شرایط سخت، و دیگر بخش‌ها به وظایف خود عمل کرده و انبوه واکسن در حال حاضر در سراسر کشور موجود می‌باشد.
وی ادامه داد: نزدیک به ۴ میلیون افغان نیز از این خدمات بهره‌مند شده اند. در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه نروژ اعلام کردم که در اتفاقات اخیر افغانستان نیز نزدیک به ۷۰۰ هزار افغان را نیز سامان دهی کردیم. روزانه بیش از ۵ هزار افغان وارد کشور می‌شوند که نیاز به اسکان آن‌ها و واکسناسیون داریم.
امیرعبداللهیان بیان کرد: جذب واکسن برای مهار کرونا در دولت جدید با موفقیت انجام شد. امیدوار هستیم که در بحث وظیفه توسعه همکاری‌های اقتصادی با سایر بخش‌های کشور موفقیت‌های بیشتری را داشته باشیم. تلاش می‌کنیم که نتیجه اقدامات اقتصادی به گونه‌ای باشد که مردم آثار آن را در زندگی و سفره خود ببینند.

بحران‌های مهاجرت از طرف افغانستان
وزیر امور خارجه بیان کرد: مشکلی که با برخی از نهاد‌های بین المللی وجود دارد و برخی از کشور‌های اروپایی علی رغم ابراز هم دردی، خیلی محدود کمک کرده یا اصلا کمک نمی‌کنند، مربوط به پدیده مهاجرت از طرف افغانستان و بحران‌های حال حاضر این کشور است.
وی افزود: در اروپا اگر ۲۰۰ آواره وارد جایی شوند ممکن است بحران ایجاد شود. برای اروپاییان عجیب است که ایران چه ظرفیتی برای پذیرش روزانه ۵۰۰۰ نفر افغان و اسکان و پذیرایی و نگاه کاملا انسانی در شرایط سخت تحریم به آن‌ها دارد. البته ما در کنار آن با هیئت حاکمه افغانستان مرتبا در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم این آوارگان در داخل خاک افغانستان اسکان داده شوند. همچنین کمک‌های بین المللی را جذب کرده و اروپا راتشویق به کمک کنیم؛ تا به سمت اروپا سرازیر نشده و دچار بحران نشوند، تا افغانستان از این وضعیت سخت عبور کند.
حجم تبادلات تجاری
وزیر امور خارجه اظهار کرد: در بعضی از حوزه‌ها حجم تبادل تجاری در سه ماه گذشته تا ۳ برابر افزایش داشته است. ضمن اینکه ظرفیت‌های فراوان و گذرگاه‌های فراوان بین ایران و کشور‌های همسایه وجود دارد. ایجاد زیرساخت‌های ترانزیت در منطقه به صورت ریلی و جاده‌ای و ایجاد شبکه ترانزیت صادرات گاز و انرژی در منطقه، به نفع کل منطقه و ایران است.
وی ادامه داد: هرچه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و توریسم بین همسایگان و ایران و در منطقه تقویت شود، باعث رشد منطقه و اقدام علیه سیاست‌های تحریمی شده و سبب پایداری ملت‌های منطقه می‌شود. پیام دولت جدید را همسایگان در مراسم تحلیف دریافت کردند، همچنین دو سفر، ریاست جمهوری به ترکمنستان و تاجیکستان و به زودی به روسیه خواهند داشت.

دیپلماسی پویا و هوشمند دولت سیزدهم
وی افزود: ایرانیان مقیم اروپا در پیام‌های خود ابراز نگرانی از حرکت کشور به سمت روسیه و چین می‌کنند و می‌گویند اینجا هم ما هستیم، به صراحت بیان می‌کنم الگوی سیاست خارجی دولت سیزدهم سیاستی خارجه متوازن، دیپلماسی پویا و هوشمند است. متوازن یعنی شعار سردر وزارت خارجه ” نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی” را در حوزه استقلال سیاسی کشور حفظ می‌کنیم.
نه به امریکا باج خواهیم داد نه به روسیه و نه به هیچ کشور دیگری. اما در حوزه مناسبات سیاسی البته می‌گوییم هم شرق و هم غرب. همه بخش‌های جهان؛ و کشور را در دامن هیچ کدام از این دو بلوک قرار نخواهیم داد. از مزایای موجود در شرق و غرب برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در ماه سپتامبر در نیویورک بخش عمده‌ای از ملاقات‌های بنده با ۸۰ درصد وزرای خارجه حوزه اروپا بود. در همین شرایط تحریم، شرکت‌های متوسط اروپایی از برخی کشور‌ها در ایران سرمایه گذاری و فعالیت کرده اند. از ظرفیت هایی، چون روسیه همسایه ایران و چین قدرت نوظهور اقتصادی در جهان استفاده می‌کنیم. فراموش نکنیم که در حوزه سیاست خارجی ان چیزی که تعیین کننده است منافع کشور‌ها است. هنر ما باید این باشد که در منافع مشترک، کشور ما سود ببرد، تا از این بحران‌ها عبور کنیم. برنامه توسعه پایدار اقتصادی در کشور یکی از برنامه‌های دولت آقای رییسی است. ما نیز در وزارت خارجه وظیفه لغو تحریم‌ها سخت و پرکار، منطقی و حکیمانه و با رفتاری متین و قوی حقوق ملت را در میز مذاکرات وین بدست آوریم.

کمک به ارز آوری و تقویت دیپلماسی اقتصادی
وی درباره مذاکرات وین بیان کرد: وظیفه تیم اقتصادی این است که در راستای بی اثر کردن تحریم‌ها عمل کند. یعنی قرار نیست سال‌ها معطل مذاکرات وین بمانیم. در جلسات دولت هم به همکاران گفتم وظایف ذاتی خود را با فرض اینکه تحریم‌ها به همین شکل است دنبال کنید. تاکید رییس جمهور هم این است که تیم اقتصادی نگاهشان به وین نباشد و کشور را به مذاکرات گره نزنیم.
وی ادامه داد: وظیفه ما در بخش اول کمک به ارز آوری و تقویت دیپلماسی اقتصادی است. بخش دیگری از وظیفه ما هنر دیپلماسی در میز مذاکره است که وظیفه ذاتی وزارت خارجه می‌باشد. با منطقی متین و قوی مذاکرات را ادامه می‌دهیم و راهکار‌های قابل توجهی را در مذاکرات به طرف مقابل ارائه داده ایم. دولت آقای رییس عمل گرا است، لذا در مذاکرات مصمم هستیم با رفتارای عملگرایانه مبتنی بر منافع ملی که رویکرد دولت سیزدهم است؛ بتوانیم میز مذارکات را به نتیجه برسانیم.
وی افزود: پیشنهادات ما شفاف و واضح روی میز مذاکره است. طرف‌های مقابل مابه ویژه غربی‌ها باید حسن نیت نشان دهند. در سفر به نیویورک برخی از افراد اقای جو بایدن دنبال مذاکره در نیویورک بودند، من گفتم شما نشانه و رفتاری که در عمل نشان دهد که رفتارتان در قبال ایران تغییر کرده را از خودتان بروز دهید. اگر صداقت در گفتگو دارید، پول‌های توقیف شده ما در خارج از کشور را (۱۰ میلیارد دلارش را) به نشانه حسن نیت ما برای برگشت به برجام آزاد اعلام کنید.
وی افزود: دو دور اول مذاکرات در رسیدن به ادبیات مشترک سخت بود. تمام مذاکرات شش دور قبل در جلوی ما قرار دارد در عین حال ما هم پیشنهاداتی داریم. یعنی اصلا تعارف نداریم و به طرف‌های مذاکرات گفته ایم که این حق طبیعی ما است که به عنوان دولت جدید بر توافقات دولت قبلی، مروری داشته باشیم. رویکرد دولت قبل شتاب زدگی در انتها بود. دولت جدید حتما نگاه فرصت مطالعه و مذاکره دارد و اصلا فرصتی برای اشتباه نداریم و با دقت به وظایفمان در میز مذاکره می‌پردازیم.
وی ادامه داد:در همین مذاکرات در تبادل NON PAPER بین ایران و آمریکا، طرف آمریکایی ۱۰ امتیاز برای خود ذکر می‌کند و ۱ امتیاز به صورت نسیه می‌خواهد به ایران بدهد. طبعا میز مذاکره ساده‌ای نیست، اما ابتکارات طرف ایرانی و مذاکرات صورت گرفته ما را در مسیر مناسب و خوبی قرار داده است. ما به توافق خوب امروز نزدیک شده ایم، اما این توافق خوب را می‌توانیم در کوتاه مدت به نتیجه برسانیم یا نه، می‌بایست در طرف مقابل مورد پیگیری قرار گیرد. اعلام کردیم که اگر حسن نیت و اراده جدی دارند، همه چیز روشن است. آن چیزی که مربوط به تصمیم ماست اگر همه طرف‌های ما به تعهدات خود به برجام برگردند (که ناقضین برجام به طور ویژه امریکا است که ار برجام خارج شده و سه کشور اروپایی که از امریکا تبعیت کردند) ما نیز به نقطه توافق برجام بر می‌گردیم.
وی افزود: امیدوارم هرچه زودتر توافق خوب در مقطع زمانی کوتاه شکل بگیرد. دنبال فرسایشی کردن مذاکرات نیستیم؛ و حاضر هم نیستیم که ۱۰ امتیاز بدیم و یک امتیاز بگیریم. حتما برای ما مهم است که از حقوق و منافع کشورمان دفاع کنیم. منطق مذاکره بده بستان می‌باشد. اگر اراده جدی داشته باشیم می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به یک توافق خوب برسیم. در نقطه امروز روند را مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌کنیم. اما در نقطه دیروز فرانسه نقش پلیس بد را بازی می‌کرد. اما امروز رفتار معقولی دارند. دیروز طرف امرکایی مطالبات غیرقابل قبول داشت، اما امروز تصور می‌کنیم طرف امریکایی در NON PAPER‌های خود، با واقعیت‌های صحنه وفق پیدا کرده. در نهایت، توافق خوب توافقی است که همه طرف‌ها احساس رضایت داشته باشند.
وی گفت: در داخل کشور نیز این توافق برای دیدن منافع وجود دارد. در جلسات دو ماه گذشته با تمام سردبیران و مدیران مسئول تمامی رسانه ها) چپ، راست، مستقل و …) صرف نظر از گرایش‌ها در مجموع با نگاه به منافع ملی اصحاب رسانه تا این لحظه اتفاق نظر خوبی داشتند و پشتوانه خوی برای ما هستند. همه برای ایران پیشرفته توسعه یافته و متحد دل می‌سوزانند.
برنامه تلویزیونی «کنکاش» با اجرای امیر علی‌عسگری شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

/خبرگزاری صداوسیما

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا