آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغفرهنگی و هنری

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان: مرزبندی و ایجاد محدودیت برای فعالان هنری قابل قبول نیست

فعالان هنریرضا ثقتی عصر دوشنبه در مراسم تجلیل از عوامل اجرایی سی و سومین جشنواره استانی تئاتر گیلان با اشاره به نقش اثر گذار فعالان فرهنگ و هنر، اظهار کرد: اگر کارگزاران حوزه فرهنگ و هنر پویا و پرتحرک نباشند اصحاب فرهنگ و هنر نیز دچار خمودگی، بی انگیزگی، افول و روزمرگی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه تئاتر باید به اصل خود یعنی مردم محوری بازگردد، گفت: در این رویکرد تئاتر مردم را از خود می‌داند و نباید محدودیت و چارچوبی میان تئاتر و مردم ایجاد شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه رویکرد جدید در تئاتر به دنبال سیاه نمایی و بی انگیزگی مردم نیست، افزود: در رویکرد جدید تئاتر به دنبال تزریق نشاط، همدلی، اعتماد اجتماعی به بدنه جامعه است.

وی در ادامه با بیان اینکه عدالت محوری و بیان حقایق جامعه در قالب‌های نمایشی از اهداف اصلی و برنامه‌های پیش بینی شده برای تئاتر مردم محور است، اضافه کرد: ارائه راهکار برای حال مسائل و آسیب‌های جامعه، پیشگیری و ارائه راه حل و آسیب شناسی از رویکردهای تئاتر مردم محور است.

پنجره فرهنگ و هنر نباید محدودیت و بسته باشد

ثقتی با تأکید بر اینکه باید پنجره حوزه فرهنگ و هنر را باز و محدودیت‌های را کنار بگذاریم، تصریح کرد: باید در کنار توجه و احترام به هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت بسترهای برای حضور همه فعالان حوزه تئاتر اعم از آماتور و حرفه‌ای و پیشکسوت فراهم شود.

وی با بیان اینکه با ایجاد شرایط عادلانه همه فعالان این بخش باید فضای اثرگذار و روح هنر را تجربه کنند، ادامه داد: ابزارهای هنر بسیار مهم و تأثیرگذار در همه بخش‌ها به ویژه سیاسی و اجتماعی هستند و نباید آنها را نادیده گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه باید از این ابزارهای اثرگذار به نفع جربان انقلاب، مردم، ملیت و هویت ملی استفاده کنیم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم عده‌ای در یک مکان خاص برای کل جامعه فرهنگ و هنر تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه این موضوع سبب شده تا فعالان اصلی فرهنگ و هنر به جایگاه و حق قانونی خود نرسند، گفت: امروز مشاهده می‌شود حتی برخی انجمن‌ها به جایی ریل گذاری برای رشد و اعتلای یک رشته هنری ایجاد مانع می‌کند.

همه سلیقه‌ها باید از هنر استفاده کنند

ثقتی با اشاره به اینکه همه مردم از هر طبقه و با هر سلیقه‌ای باید از هنر استفاده کنند، افزود: فضای فرهنگ و هنر باید باز شود و همه هنرمندان و فعالان فرهنگی این فضا را متعلق به خود بدانند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه متأسفانه هم از نظر محتوا و هم کیفیت و کمیت در بخش‌های هنری دچار مشکل هستیم، گفت: بی انگیزگی برای فعالیت در بخش‌های هنری و فرهنگی برای هر جامعه‌ای یک تهدید است.

وی با تأکید بر جوان گرایی و بهره گیری از توانمندی و ظرفیت‌های جوانان در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری، اظهار کرد: عدم توجه به جوانان در آینده قطعاً زمینه پیری جمعیت هنرمندان و فعالان فرهنگی استان گیلان را فراهم می‌کند.

ثقتی با بیان اینکه هنرمندان و فعالان فرهنگی باید مطالبه گر باشند، گفت: استمرار این روند افق روشنی برای حوزه فرهنگ و هنر استان گیلان ترسیم می‌کند.

/حکایت گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا