آخرین خبرهااستان هاخبر داغ

انفجار همیاری اجتماعی در شیخ محله/ شیخ محله روستایی کوچک در صومعه سراست، با مردمانی مهربان و خونگرم و البته کشاورز و دامدار؛ اگر کارخانه ابریشم صومعه سرا همچنان بر مدار تولید بود

ابریشمپر بیراه نبود که امروز بگوییم پرورش کرم ابریشم، شغل اصلی مردمان دیار شیخ محله است، اما بواسطه تعطیلی این کارخانه بزرگ خاورمیانه، امروز افرادی که در شیخ محله، در پرورش کرم ابریشم فعال هستند

شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد، اما امروز نه قصد داریم از چرایی از بین رفتن کرم ابریشم بگوییم و نه از طغیان های پی در پی رودخانه پیش رودبار شیخ محله و نه حتی از چالش دیگری؛ بلکه امروز بر آن شدیم تا از آن صفت و همتی که مردمان شیخ محله را شیخ خودشان کرد، بگوییم، یک ویژگی بارز که شاید در کمتر نقطه ای از ایران آن را شاهد باشیم، ویژگی منحصر به فردی که به کلام برنیاید؛ مردمان دیار شیخ محله در گرفتن دست همدیگر و یاری به دیگران شتاب دارند، حتی با دستان خالی، آنقدر شتاب دارند که به جرات می توان از ان به عنوان ” انفجار همیاری اجتماعی ” یاد کرد، انفجاری که جز با کمک الگوی توسعه اجتماعی رسالت امکانپذیر نبود.

 به گزارش تدبیرشرق، شیخ محله از حدود 350 خانوار تشکیل شده که جمعیت این روستای کوچک را به 1100 نفر رسانده است، هزار و صد نفری که جملگی به همیاری اعتقاد عجیبی دارند و بانی این همیاری هم یک فعال اجتماعی به نام موسی خوشبین است، او با ایجاد کانون همیاری اجتماعی ولایت حضرت مهدی (ع) در شیخ محله توانست با کمک بانک قرض الحسنه رسالت، از امتیاز اعضای کانون، به خود همین مردم تسهیلات قرض الحسنه بدون سود جهت راه اندازی کسب و کاری خانگی و کوچک دهد، به گونه ای که پربیراه نیست اکنون شیخ محله را روستای بدون بیکار بنامیم.

حتما می پرسید کانون همیاری چیست که آقا موسی بانی و راهبرش است؟ البته از اسمش پیداست، جایی برای همیاری اجتماعی و کمک به همنوع، اما پیش از آنکه از موسی خوشبین بپرسیم کارکرد این کانون چیست، بهتر است از اهالی محل بپرسیم در روستایشان چه خبر است؟

ابتدا نزد آرایشگر محل می رویم، جوان برازنده ای که اعتراف کرد پیش از آشنایی با کانون، غرق در بدهی و قرض بوده است، اما با همیاری اعضای کانون همیاری اجتماعی ولایت حضرت مهدی (ع) توانست روی پاهای خودش بایستد و اکنون دیگر مقروض نیست. این سید بزرگوار می گوید: فقط خدا می داند چقدر خوشحالم، روزهای بسیار بدی داشتم اما به کمک آقا موسی از منجلاب بزرگی نجات پیدا کردم، امروز نه تنها مقروض نیستم بلکه با عضویت در کانون به دیگران نیز کمک می کنم، حتی مبلغ کانون نیز شده ام و در حین اصلاح موهای سر مشتریان، آنها را هم با کانون همیاری آشنا می کنم و تشویق می نمایم تا عضو کانون شوند، همین الان به یک دوستی از طریق کانون همیاری کمک کرده ام تا گاوداری راه اندازی کند، باور کنید این موضوع آنقدر باعث ایجاد شور و شعف خاصی در من شده است که قابل وصف نیست.

هنوز از آرایشگاه چند قدمی دور نشده بودیم که خیاط محل ما را فراخواند، حسین آقا به خبرنگار خط اول گفت: از وقتی که با همیاری اعضای کانون توانستم از محل امتیاز وام آنها در بانک قرض الحسنه رسالت، یک چرخ خیاطی در مغازه اضافه کنم، کسب و کارم بسیار پر رونق شده است، این چرخ جدید خیلی برکت داشت، نه تنها پول خرید خودش را دراورد، بلکه کمک خرج زندگی ام نیز شده است. حتی سبحان، پسر 16 ساله ام را نیز به خیاطی آوردم، خدا پدر آقای خوشبین را بیامرزد که این کانون را در شیخ محله ایجاد کرد، به همه توصیه کردم عضو این کانون شوند تا از مواهب آن بهره مند گردند.

آقا رضا یکی دیگر از افرادی است که در شیخ محله مداوم به جان اقای خوشبین دعا می کند، او که دامدار است، می گوید: جز آقا موسی هیچکس به داد من نرسید، دو راس گاو داشتم و به سختی زندگی می کرد، اما با همیاری اعضای کانون و تسهیلات بدون سودی که از محل امتیاز دیگران گرفتم، یک گاو بزرگ مولد خریدم که با زایمان های پیاپی باعث شد اکنون 15 راس گاو داشته باشم و زندگی من متحول شود. حتی دخترم مریم که در خانه با چرخ خیاطی کار پوشاک می کرد، توانست به کمک حامیان اعضای کانون های همیاری، یک چرخ خیاطی صنعتی تهیه کند و اکنون فرصت سر خاراندن نداشته باشد.

مریم خانم نیز با تایید حرفهای پدرش می گوید: سبک زندگی ما با تسهیلات بدون سود و کارمزدی که از بانک قرض الحسنه رسالت دریافت کردیم کاملا تغییر کرده است. تولیدات من سه برابر شده است، با این حال نتوانستم به همه مشتریان پاسخ مثبت دهم.

‍ اینها تنها نمونه هایی از اظهارات مردمان دیار شیخ محله درخصوص کانون همیاری اجتماعی حضرت مهدی (ع) است، با اقا موسی که در شیخ محله قدم می زنید، مداوم عرض ادب اهالی به وی را می بینید، او نیز با انگشت تک تک افراد و فروشگاه ها را نشان می دهد که چگونه با الگوی توسعه اجتماعی رسالت سبک زندگی خود را بهبود بخشیده اند، از بقالی و قنادی و فروشگاه محصولات کشاورزی گرفته تا خیاط و آرایشگر و راننده تاکسی و حتی زن خانه دار.

اکنون دیگر وقتش است موسی خوشبین برایمان توضیح دهد با مردم شیخ محله چه کرده است، او به خبرنگار خط اول می گوید: پنج سالی است مشتری بانک قرض الحسنه رسالت هستم، از وقتی هم با الگوی توسعه اجتماعی رسالت آشنا شدم بر آن شدم که با ایجاد یک کانون همیاری در شیخ محله و با عضویت مردم در این کانون، از طریق همیاری اجتماعی، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی سبک زندگی بهتری برایشان ایجاد شود. نکته جالب اینجاست تمام اعضای کانون، فعالیت های خود از افتتاح حساب گرفته تا دادن مدارک و واریز وام را بدون مراجعه به بانک، به صورت غیرحضوری و در سامانه های مجازی بانک انجام می دهند و تسهیلاتی بدون سود و کارمزد را دریافت می کنند.

وی با اشاره به تسهیلات شرعی، ارزان و آسان بانک قرض الحسنه رسالت گفت: در واقع روح بانکداری اسلامی را می توان در این بانک مشاهده کرد، از همین رو وقتی دیدم آنها در بحث کمک به دیگران و ایجاد کسب و کار خرد خانگی و بطور کل همیاری اجتماعی که سفارش قران کریم نیز هست، فعال هستند، تصمیم گرفتم با توجه به علاقه خودم به فعالیت های اجتماعی در این بحث نیز بطور جدی ورود کنم تا بتوانم گره ای از مشکلات فراوان اقتصادی مردم سرزمینم باز کنم. یکی مقروض بود کمک کردیم قرضش را بدهد، یکی عروسی داشت کمک کردیم جهیزیه اماده کند، یکی بیمار بود در بحث درمان کمک کردیم، و امور خیرخواهانه دیگر، اما این تنها یک روی سکه بود و روی دیگر سکه حمایت از کسب و کار خانگی و کوچک بود که باید به آن هدف نیز می رسیدیم.

موسی خوشبین تصریح کرد: شغل اغلب مردمان روستا، کشاورزی و دامداری هست و زنانش نیز یا در داخل خانه خیاط و آشپز هستند و یا در داخل حیاط مرغدار و باغدار. بنابراین با اندک حمایتی می توان رزق و روزی شان را گسترش داد و به یک کسب و کار خرد خانگی تبدیل کرد. وقتی اولین شیخ محله ای برکات کانون همیاری را از نزدیک لمس کرد به سرعت برق و باد دیگر شیخ محله ای ها نیز استقبال کردند تا به عضویت کانون در بیایند، به گونه ای که از جمعیت 1100 نفری شیخ محله بالغ بر نهصد نفر عضو کانون هستند. یکی با این تسهیلات گاوی خرید و الان آن را به چندین گاو تبدیل کرد؛ یکی چرخ خیاطی تهیه کرد و کسب و کارش رونق گرفت، دیگری حیاط خانه اش را از مرغ و خروس اردک پر کرد تا هم سفره خودش را رنگین کند و هم سفره دیگران را، یکی هم خودرویش را بازسازی کرد تا با استهلاک کمتری از آن درآمد کسب نماید و تقریبا همه مشاغل اینجا برای افزایش سرمایه زندگی و کسب و کار خود از این کانون بهره مند شدند.

وی گفت: شاید نقطه اوج کار کانون مشارکت در تهیه خانه و خودرو برای شیخ محله ای ها باشد، اعضای کانون تاکنون در خرید دو دستگاه آپارتمان و چند دستگاه خودرو، بخصوص تاکسی، مشارکت جدی داشتند، درحالی که هیچگونه بار مالی بر کسی نیامد اما همگان در این امر خداپسندانه مشارکت داشتند و لبخند رضایت را بر لبان همگان نشاند. و اینگونه امروز خود شیخ محله ای ها بهترین مبلغ کانون شده اند و دیگران را تشویق به حضور در این همیاری اجتماعی می کنند و هیچ نیازی به هزینه برای تبلیغات نیست.

و چقدر زیباست همیاری در اینگونه کانونها، که یک روز کمک کننده هستی و فردایش کمک گیرنده و زیباتر که هیچ وقت حامی خود را نمی بینی، انگار دستان خدا بدادت رسیده است، دستان نامریی و همیشگی خداوند. اما بنا به گفته مدیران شبکه توسعه اجتماعی رسالت، تاکنون هزار کانون همیاری که بالای 10 عضو دارند، در استان گیلان تشکیل شده است و کانون همیاری اجتماعی ولایت حضرت مهدی (ع) شیخ محله جزو با کیفیت ترین کانون های کار و زندگی است که سبک زندگی مردم منطقه را بهبود بخشیده است.

/خط اول

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا