آخرین خبرهااسلایدرتدبیر ورزشیخبر داغ

واکنش تند فضای مجازی به فوتبال برتر نظر بدهید: انتشار تصویر هواداران چقدر اخلاقی بود؟

فوتبال برترانتشار یک کلیپ عجیب در برنامه فوتبال برتر با واکنش شدید فضای مجازی همراه شده‌است.

به گزارش تدبیرشرق، آذرماه همیشه یادآور صعود تاریخی ایران به جام جهانی ۹۸ و کامبک مقابل استرالیاست. اما یکی از تصاویر فراموش نشدنی این صعود حماسی مربوط به نیمکت ایران می‌شود؛ جایی که والدیر ویرا سیگاری آتش زد و بر لب گذاشت.او از ترس اینکه شکار دوربین های تلویزیونی نشود، ابتدا سیگارش را روی زمین انداخت ولی چند ثانیه بعد که فهمید کار از کار گذشته دوباره سیگار را بر لب گذاشت و به سبک خودش از گل خداداد لذت برد.

 ویرا تنها مورد استعمال دخانیات به عنوان یک فرد ورزشی نبوده و نیست و در طول تاریخ فوتبال، بازیکنان و مربیان صاحب سبکی بودند(هستند) که همراه با ورزشکار بودن، سیگاری هم بوده‌اند. رفته رفته با گذشت زمان و حرفه‌ای شدن دنیای فوتبال و تضاد بزرگ دخانیات با روح ورزش مصرف دخانیات توسط خانواده فوتبال حذف شد و اکنون اگر بازیکنی در حین مصرف دیده شود حاشیه بزرگ و جریمه سنگینی در انتظار او خواهد بود.

پس از بازیکنان و مربیان نوبت به تماشاگران فوتبال رسید که از مصرف دخانیات حین دیدن مسابقه در ورزشگاه منع شوند‌. قوانین جدیدی برای تورنمنت‌های مهم وضع شد و تبلیغات گسترده‌ای برای منع مصرف دخانیات در یورو، لیگ قهرمانان و حتی جام جهانی روسیه صورت گرفت. اکنون در مسابقات تحت نظارت فیفا و ای‌اف‌سی مصرف دخانیات توسط تماشاگران ممنوع است و حتی باشگاه پرسپولیس در سال ۹۶ به خاطر استعمال دخانیات تماشاگرانش در بازی مقابل الریان سه هزار دلار جریمه شده و تذکر سفت و سختی نیز از مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده بود.

انگلیس نیز یکی از ۱۷ کشور اتحادیه اروپاست که از سال ۲۰۰۷ قانون منع کامل استعمال همه اقسام تنباکو در اماکن عمومی را تصویب کرده‌اند. براساس این قانون استعمال هرگونه دخانیات در محل‌های عمومی ممنوع است و کسانی که این قانون را نقض کنند جریمه می‌شوند. اتحادیه فوتبال انگلیس از سال ۲۰۰۷ کلیه ورزشگاه‌های فوتبال را مکان عمومی اعلام کرد تا بتواند زیر سایه این قانون کشوری استعمال دخانیات در ورزشگاه‌های فوتبال را ممنوع کند. در حال حاضر ورود هرگونه دخانیات به استادیوم‌های فوتبال در انگلیس ممنوع است و برگزارکننده‌گان رقابت‌های سطوح مختلف در این کشور کسانی که در استادیوم سیگار بکشند را از استادیوم اخراج می‌کنند.

اما در ایران نیز هیات رئیسه ‏سازمان لیگ فوتبال ایران در تصمیمی اعلام کرد که از فصل 97-96 ورود و استعمال دخانیات ‏در تمامی ورزشگاه‌های کشور ممنوع است و به این ترتیب سیگار جز اقلام ممنوعه محسوب شده و تماشاگران نباید ‏با سیگار وارد ورزشگاه  شوند.‏ همان روزها بود که دوربین مخفی برنامه نود میان تماشاگران رفت و گزارشی پر سر و صدا تهیه کرد که نشان می‌داد تماشاگران به راحتی و مانند سابق مشغول مصرف دخانیات هستند و حتا خرید و فروش سیگار نیز به راحتی در ورزشگاه انجام می‌شود.
در پایان این آیتم عادل فردوسی پور ضمن تمجید از این قانون گفته بود که در ورزشگاه به غیر از سیگار، انواع دخانیات دیگر نیز به فروش می رسید که من اصلا اسم این‌ها را هم نشنیده بودم.  فردوسی پور یکی از راه های بهبود این وضعیت را خانوادگی شدن استادیوم‌ها عنوان کرده بود.

اما تنها با شیوع کرونا و بسته بودن 22 ماهه درِ استادیوم به روی تماشاگران ورزشگاه‌های ایران به شعار “همه باهم نه به اعتیاد” نزدیک شده بود. در شرایطی که بازی استقلال با برچسب آزمایشی با حضور تماشاگران برگزار شد مشکلاتی جدی‌ در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیده می‌شد. از اتفاقات و بی نظمی‌های ورود و نشستن اگر صرف نظر کنیم، از رعایت نشدن پروتکل‌ها برای کشیدن سیگار نمی‌توان گذشت. برداشتن ماسک و دست به دست شدن سیگار و فندک می‌تواند از عوامل شیوع کرونا شود و مشکلات زیادی را ایجاد کند؛با این حال بحث به وجود آمده درباره انتشار بی‌پروای تصاویر با نماهای درشت است.

اما بحثی که وجود دارد و نظرات مختلفی را در برداشته مربوط به واضح بودن تصاویر پخش شده از آن آیتم جنجالی فوتبال برتر است. در آن ویدئو صورت سیگاری‌های ورزشگاه که هواداران نوجوان هم در آن کم نبود به وضوح به تصویر کشیده شده است. باشگاه استقلال هم طی بیانیه‌ای این اتفاق را مصداق هتک حرمت و حیثیت اشخاص تلقی کرد و ضمن زشت دانستن این اتفاق معتقد است باید با شیوه دیگری با این مسئله برخورد می‌شد.

این اتفاقی است که مورد انتقاد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات ایران هم قرار گرفت.

/ورزش سه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا