آخرین خبرهااستان هااسلایدراقتصادیخبر داغ

توضیحات وزارت جهاد کشاورزی درباره تامين و قیمت كالاهاي اساسی در دولت سیزدهم

كالاهاي اساسیمرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در پي انتشار مطالبي در خصوص قيمت كالاهاي اساسي در فضاي مجازي و طرح برخي ادعاهاي ناصواب در مورد عملكرد دولت سیزدهم خصوصا وزارت جهاد کشاورزی در تنظيم بازار اين كالاها، نكات ذيل را به استحضار ملت شريف ايران مي‌رساند. 

به گزارش تدبیرشرق، متن این توضیحات به شرح زیر است:

1-تامين كالاهاي اساسي و عرضه اقلام مورد نياز مردم به قيمت مناسب از مهم‌ترين دغدغه‌هاي دولت مردمي است. بايد توجه شود كه بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی، ناشی از عدم برنامه‌ریزی در یک سال گذشته است. در زمان تحويل امور به دولت سيزدهم حتي ذخاير استراتژيك كالاهاي اساسي با كمبود شديد مواجه شده بود كه خوشبختانه با اقدام به موقع و سريع اين دولت نسبت به تامين كالا براي ذخاير كشور اقدام شد و اكنون در اين زمينه هيچ نگراني وجود ندارد.

2-با شروع به كار دولت سيزدهم، روند تامين كالاهاي اساسي سرعت گرفت و با محموله‌هايي كه طي هفته‌هاي گذشته وارد كشور شده است، ميزان ذخاير كالاهاي اساسي وضع متعادلي پيدا كرده است. با اين حال هیجانات مقطعي و برخي تخلفات افراد سودجو می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد، ولی سعی بر این است که با حداکثر توان جلوی آن گرفته شود.

3-جلسه ستاد تنظیم بازار در سطح مسئولان ارشد با مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور حداقل هفته‌اي يك بار برگزار می‌شود و تصمیم گيري‌هاي مهم برای تامین كالا و کنترل بازار در آن صورت می‌گیرد. همچنین قرارگاه امنیت غذایی براي تنظيم بازار كالاهاي اساسي به صورت روزانه در وزارت جهاد كشاورزي برگزار مي‌شود و در اين حوزه رصد فعال و مداخله وجود دارد. بديهي است كه پديدار شدن نتايج اين اقدامات در منطق اقتصادي، نياز به زمان دارد.

4-و نهايتا اينكه با توجه به شروع به كار دولت سيزدهم از روز سوم شهريور ماه، اين مقطع زمانی بايد در مقايسه قيمت كالاهاي اساسي بين حال حاضر و زمان تحويل دولت، مد نظر قرار گيرد. (به عنوان مثال به موضوع افزایش قیمت لبنیات می توان اشاره کرد که مجوز افزایش قیمت خرید شیر از ۴۸۰۰ تومان به ۶۴۰۰ تومان در تاریخ ۱۷ تیرماه سال جاری صادر شده و عملا در ابتدای شهریور ماه این تغییر قیمت در محصولات لبنی اعمال شده است) در عين حال اين مسئله هم حائز اهميت است كه در مقايسه بهاي كالا، بايد نرخ آن در سطح ميادين و مراكز توزيع رسمي ملاك باشد، در غير اين صورت تغييرات قيمتي ناشي از دلالي و سوداگري، اساسا هرگونه مقايسه را بي‌اعتبار مي‌كند و نتيجه مقايسه عملا گمراه‌كننده و غيرقابل اعتنا خواهد بود.

/پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا