آخرین خبرهااجتماعیخبر داغ

طرح جوانی جمعیت در راستای کیفیت زندگی فرزندان گام بردارد

جوانی جمعیتهر طرح توسعه، نیازمند جمعیتی پویاست؛ اگر مسئله جمعیت مورد توجه قرار نگیرد این مسئله اجتماعی تبدیل به مسئله امنیتی، اقتصادی و سیاسی می‌شود لذا اگر در هر دوره جمعیتی پویا وجود نداشته باشد نبض هر جامعه دچار مشکل خواهد شد.

به گزارش تدبیرشرق، تشکیل خانواده و حمایت از فرزند آوری یک مسئله مهم و حیاتی برای یک جامعه است تا بتواند همواره در همه ادوار، جمعیتی پویا و فعال داشته باشد، مسئله‌ای که بعد از سیاست کنترل جمعیت که منجر به آسیب جمعیتی در ایران شد در مجلس یازدهم به‌طورجدی پیگیری و تبدیل به قانون شده است‌.

جمعیت پویا صرفاً یک مسئله اجتماعی نبوده بلکه اگر آسیب‌شناسی نشود می‌تواند به یک مسئله امنیتی سیاسی و اقتصادی تبدیل شود چراکه اجرای هر طرح توسعه‌ای در هر دوره‌ای نیازمند جمعیتی پویاست لذا در زمان حاضر فرزند آوری یک مسئله استراتژیک برای کشور است که به علت پیشروی کشور به سمت سالمندی و عدم توجه مسئولان به این موضوع بارها مورد تأکید رهبری قرارگرفته است.

بعد از تصویب نگران اجرای صحیح طرح هستیم

مهرداد توکلی راد عضو هیئت‌علمی دانشگاه در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با تقدیر از تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده توسط مجلس یازدهم، توجه به جوانی جمعیت را یکی از نیازهای اساسی کشور دانسته و می‌گوید اینکه این قانون برای اولین بار بعد از کنترل جمعیت موردتوجه و تصویب مجلس قرارگرفته باید به فال نیک گرفت اما بیش از هر چیزی باید به مسئله اجرای این قانون تأکید و توجه کرد.

وی با ابراز تأسف از اینکه در زمینه‌های اجرایی این طرح با مشکلاتی مواجه هست، معتقد است که امروز ما در پنجره جمعیتی قرارگرفته و تدابیر باید به‌صورت اورژانسی انجام شود چراکه جمعیت سالمندی به‌سرعت در حال افزایش بوده، میزان ازدواج و باروری کاهش یافته و این موضوعات بحران جمعیت در ایران را به مسئله حاد تبدیل کرده است.

توکلی راد می‌گوید، «هر طرح توسعه، نیازمند جمعیتی پویاست؛ اگر مسئله جمعیت مورد توجه قرار نگیرد این مسئله اجتماعی تبدیل به مسئله امنیتی، اقتصادی و سیاسی می‌شود لذا اگر در هر دوره جمعیتی پویا وجود نداشته باشد نبض هر جامعه دچار مشکل خواهد شد.»

دیگر وقت مکث نیست!

این استاد دانشگاه فرایند اجرا را مسئله نگران‌کننده می‌داند و تأکید دارد که نهادها دیگر وقت توقف ندارند و نباید مسئولیت اجرا را به گردن یکدیگر بیندازند، دیگر فرصت مکث کردن وجود ندارد و باید هرچه زودتر اجرای این مصوبه در دستور کار قرار بگیرد.

وی معتقد است علاوه بر مشوق‌ها باید در بحث فرهنگ‌سازی نیز اقدامات مهمی صورت گرفته و کیفیت جمعیت نیز باید موردتوجه قرار بگیرد چراکه جمعیت خانواده امروز خانواده مسئولیت‌پذیر است و این مسئولیت زیاد منجر به این شده که خانواده‌ها برای فرزندان خود دنبال کیفیت زندگی هستند لذا برنامه‌ریزی‌ها باید به‌سوی کیفیت زندگی سوق داده شود.

امنیت شغلی در سیاست‌های کلی طرح جمعیت دیده شده است

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به تصویب قانون طرح جمعیت جوانی جمعیت خانواده در مجلس یازدهم می‌گوید که فرزند آوری، سبک زندگی ایرانی اسلامی، حمایت از زوجین، اعطای وام عایله‌مندی، استخدام زوجین جوان مراکز مشاوره رایگان و دیگر موضوعات از پارامترهای تشویقی طرح جوانی جمعیت است.

وی با بیان اینکه این موضوع در مجلس یازدهم مصوب و ابلاغ‌شده، وام مسکن، معافیت‌های مالیاتی، مرخصی زایمان ۱۲ ماهه برای مادران باردار و ضمانت شغلی در دوران فرزند آوری از دیگر پارامترها عنوان می‌کند که در طرح جوانی جمعیت دیده‌شده است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی امنیت شغلی را یکی دیگر از مسائل مهم طرح جوانی جمعیت بیان می‌کند که این موضوع برای مادرانه بارداری که عدم امنیت شغلی نداشته به‌صورت قراردادی یا در بخش خصوصی کارمند هستند مهم بوده که قانون این مسئله را نیز موردتوجه و امنیت شغلی آنان را مورد تأکید می‌داند.

تغییر سبک زندگی عامل کاهش جمعیت

ایران در دو زمان تاریخی، سیاست کاهش جمعیت را اجرا کرد که یک‌بار به‌پیش از انقلاب اسلامی از سال ۴۵ تا پیروزی انقلاب برمی‌گردد و طی آن میزان رشد سالانه جمعیت از حدود سه و یک‌دهم، به دو هفت‌دهم کاهش یافت و بار دیگر به‌ضرورت از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ سیاست کاهش جمعیت اجرا شد که درنتیجه آن میزان رشد سالانه جمعیت از سه و نه‌دهم به یک و سه‌دهم کاهش یافت.

تجربه باروری در ایران نشان داده که همه سیاست‌های تنظیم خانواده‌ای که منجر به کاهش جمعیت شده، تحت تأثیر مسئله اقتصادی نبوده و تغییر سبک زندگی نیز در آن دخیل بوده است.

نگرش جوان‌ها به بحث ازدواج و تشکیل خانواده و فرزند آوری تحت تأثیر متغیرهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارد که در طرح «جوانی جمعیت» موردتوجه برنامه ریزان و سیاست‌گذاران کشور قرارگرفته است لذا می‌توان گفت که قانونی شدن طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده امروز یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس یازدهم بوده که امیدوارم در مرحله اجرای این مصوبه حسن نظر صورت گرفته و دچار بدسلیقگی تا امید کننده برای جوانان نشود

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا