آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

کپی بازی مرکب از ایران خودرو و سایپا/وزیرصنعت،معدن و تجارت؛از سال آینده برای فروش خودرو دیگر قرعه‌کشی نداریم

بازی مرکبخب این خبر خوبی است اما وقتی عرضه بسیار کمتر از تقاضا است، پس چگونه می‌خواهیم خودرو را به دست مشتری برسانیم؟ احتمالا توان افزایش تولید به اندازه تقاضا را که نداریم.

چون طبق آخرین آمار بدست آمده هفتاد هزار خودرو ناقص در پاکینگ های ایران خودرو وجود دارد و خودروساز توان تامین یک قطعه ساده را ندارد. چطور می‌خواهد در سال آینده به اندازه تقاضا، خودرو تولید و عرضه کند؟ نتیجه می‌گیریم که این گزینه حذف می‌شود و باید به جای قرعه‌کشی یک مدل دیگری را پیاده کند. بنده به عنوان یکی از سهام‌داران خرد ایران‌خودرو و سایپا که بخشی از سهام عدالتم به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان مربوط به سهام این دو غول خودروسازی مملکت است، برخود واجب دانستم تا پیشنهاداتم را در جهت مدل فروش جایگزین قرعه‌کشی مطرح کنم تا شرکت‌ها و کارخانجاتم کمتر متحمل ضرر بشوند. در زیر چند پیشنهاد من را می‌خوانید:

_
۱- به جای قرعه‌کشی بین متقاضیان دعوا راه بیندازیم. هرکس دیگری را زد ، یک مرحله به خودرو نزدیک بشود. در پایان مثلا ۱۰۰۰ نفری که رقبا را زدند، می‌توانند مبلغ خودرو را واریز کنند. لازم به ذکر است اگر این افراد به هر دلیل تا ۷۲ ساعت نتوانند مبلغ را واریز کنند به طور اتوماتیک یکی از آن کتک خوردها در صورت زنده بودن جایگزین می‌شود.
_
۲- برگزاری مزایده بین خریداران. یعنی تمام خودروها را ردیف می‌کنیم و برای هرکدام یک مزایده برگزار می‌کنیم. هر خریداری که قیمت بالاتری را پیشنهاد داد، خودرو به تملک وی درمی‌آید. اینطور نه تنها مشکل مالی شرکت را حل می‌کنیم بلکه حتی می‌توان مشکلات مالی و اقتصادی کل کشور را حل کرد و کسری بودجه را نیز به طور کامل برطرف نمود.
_
۳- یک بازی شبیه به بازی مرکب بین متقاضیان راه‌اندازی کنیم. به این صورت که در یک زمان مشخص درب پارکینگ‌ها و کارخانجات را باز کنیم و خریداران بریزند داخل و هرکس زودتر به یک خودرو رسید می‌تواند پول آن را پرداخت کند و آن خودرو مال او بشود. متقاضیان در راه می‌توانند به طرق مختلف یکدیگر را از صحنه بازی یا روزگار حذف کنند. منتها ممکن است خریداران به جای رفتن به سمت خودروهای وطنی و حمایت از تولید داخل به سمت خودروهای خارجی و شاسی‌بلند مدیران و مسئولان ارشد خودروسازی‌ها هجوم ببرند. که اینجا میتوان از کله مثلثی‌ها خواست آنها را با تیر بزنند.
_
۴- می‌توان از شیوه آزموده شده و موفق کره شمالی بهره برد. اینطور که هرکس به حکومت و دولت نزدیکتر است اجازه خرید خودرو داشته باشد. اینطور همه ترغیب می‌شوند به حکومت و نظام نزدیک بشوند و اینگونه به شعار جذب حداکثری نیز جامه عمل می‌پوشانیم. خدایی زشت است، اکثر شعارها لخت ماندند حداقل این یکی را جامه عمل بپوشانیم.

در کل این مطلب شوخی بود اما بلایی که خودروسازان در سال‌های اخیر بر سر مردم آوردند تفاوتی با سریال بازی مرکب ندارد. به خاطر اوضاع اقتصادی نامطلوب، خودرو در ایران حکم پول نقد را داشت. سرمایه سودآور بود. برای همین خودروسازها هم هر بار بازی جدیدی را برای خریداران طراحی کردند. بازی‌ای که هربار عده‌ای در آن قبول شدند و عده‌ای مردود. برای همین است که می‌گویم سریال بازی مرکب را از روی طرح فروش ایران خودرو و سایپا کپی کردند. فروش خودرویی با گران‌ترین قیمت و نازل‌ترین کیفیت به مردم بی‌نوا.

علی جلالی

/تدبیرشرق

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا